• scrapparlotta

    Libabröd/tortilla??

    Ska åter igen försöka ta tag i alla mina kg och speciellt nu efter sommaren då jag har gått upp ännu mer.

    Så nu sitter jag och letar upp recept och tips på vad jag kan äta...Jag gillar wraps och tänkte att sånt kan jag göra och ha med till jobbet eller på kvällar. Men är det så bra egentligen och vad är bäst att använda, Libabröd eller tortillas?

    Sen hur onyttigt är tacos egentligen?? Menar att det är ju mycket grönsaker och köttfärs. Men tacos skalen, dom är inte så nyttiga egentligen va?

    Måste försöka äta mer grönsaker än vad jag gör nu....men kan inte äta blomkål och broccoli...vidrigt!! Men hur gör jag med tex bladspenat? Hur kan jag använda det?

    Så många säger att rödbetor är goda (inte inlagda då alltså..) Men vad ska jag göra med dom? Kan man ha dom i  ugnen? Koka dom, hur äter jag det sen? Istället för potatis eller som tillbehör?

    Sen måste jag ha tips på sås eller dressing som är nyttigare. När jag försöker banta så blir allt så torrt tycker jag. Bara kött och torra potatisar, eller torra sallader är inget vidare att ha med till jobbet...Och då blir det tråkigt och så slutar det med att jag har i sås med grädde och creme fraiche i alla fall...

    Ge mig gärna fler tips och råd i massor!! Måste börja leva ett mer nyttigt och hälsosammare liv!!

  • Svar på tråden Libabröd/tortilla??
  • E2012smamma
    scrapparlotta skrev 2014-07-27 21:59:23 följande:

    Ska åter igen försöka ta tag i alla mina kg och speciellt nu efter sommaren då jag har gått upp ännu mer.

    Så nu sitter jag och letar upp recept och tips på vad jag kan äta...Jag gillar wraps och tänkte att sånt kan jag göra och ha med till jobbet eller på kvällar. Men är det så bra egentligen och vad är bäst att använda, Libabröd eller tortillas?

    Sen hur onyttigt är tacos egentligen?? Menar att det är ju mycket grönsaker och köttfärs. Men tacos skalen, dom är inte så nyttiga egentligen va?

    Måste försöka äta mer grönsaker än vad jag gör nu....men kan inte äta blomkål och broccoli...vidrigt!! Men hur gör jag med tex bladspenat? Hur kan jag använda det?

    Så många säger att rödbetor är goda (inte inlagda då alltså..) Men vad ska jag göra med dom? Kan man ha dom i  ugnen? Koka dom, hur äter jag det sen? Istället för potatis eller som tillbehör?

    Sen måste jag ha tips på sås eller dressing som är nyttigare. När jag försöker banta så blir allt så torrt tycker jag. Bara kött och torra potatisar, eller torra sallader är inget vidare att ha med till jobbet...Och då blir det tråkigt och så slutar det med att jag har i sås med grädde och creme fraiche i alla fall...

    Ge mig gärna fler tips och råd i massor!! Måste börja leva ett mer nyttigt och hälsosammare liv!!


    Gör wrapbröd på ägg istället. Googla det!

    Sås - tzatsiki på 3% yoghurt?

    Tacochipsen får du nog skippa.

    Bladspenat e ju bara å äta på i wraps eller i sallad?

    Stuva spenat till maten?

    Hoppa mjöl och socker .. Stekt vitkål är jättegott till det mesta.

    Ät regelbundet å mindre portioner samt försök äta mkt proteiner .

    Registrera det du äter i appen lifesum ..
  • E2012smamma

    Frukost

    Havregrynsgröt å ett ägg

    Mellis

    Lite kvarg och en frukt eller lite lågfett ost med jordgubbar o valnötter. Matig macka?

    Lunch

    Kallrökt lax med bladspenat å dillyoghurt

    Mellis2

    Fröknäcke m avokado o tomat?

    Middag

    Köttfärsbiffar m sallad

    Ja typ så åt jag när jag gick ner i vikt.

    Jag är dock inte så rädd för såser :)

    Men finns ju många low fat såser till sallader.

  • Nyfiken gul

    Vinägrettdressing till sallad är gott och kan varieras i det oändliga och att bara ringla en god olivolja över salladen är supergott!

    Vinägrettdressing kan även med fördel hällas över det mesta du äter, variera kryddorna bara så får du bra balans. 

    Och gör dressingen med balsamvinäger tex istället för vanliga trista äppelcidervinägern. 

    Filmjölk går utmärkt att använda som bas för dressingar och andra kalla såser. 

    Var inte rädd för att prova runt och se vad som kan vara goda alternativ. i kyldisken har du ju hyllvis med alternativ till fet grädde och creme fraiche, bara att prova dig fram vad som kan vara gott. 

    Tacochips och tacoskal är friterade och innehåller enorma mängder kalorier. Skippa dom helt.  Gör kanske tacopaj eller tacotårta istället? 

    När det gäller sallader brukar jag hacka i redan inlagda saker för att det inte ska bli så torrt. Prova tex att hacka ner saltgurka, cornichons, soltorkade tomater, syltlök, tärnad fetaost inlagd - häll gärna över den oljan som finns i burken , hackad inlagd paprika, syrade grönsaker osv osv.   Gör man så behöver man sällan någon extra dressing. 
    Så samma sak där, våga prova det som finns på hyllorna!


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • scrapparlotta

    Tack för era svar och tips.

    Nyfiken gul: Ska googla och se om jag hittar några bra recept på viägrettdressing, men måste vara UTAN äppelcidervinäger. Får många år sen så skulle man dricka det innan måltider för då skulle man gå ner i vikt. FY FAN vad äckligt det var, och sen dess kan jag knappt skriva ordet utan att må illa och vilja spy. Inte sjutton gick jag ner i vikt heller...

    Men med balsamvinäger funkar kanske bättre.

    Vad tror ni om Libabröd då?? Om man äter en sån till lunch med lite kyckling och sallad så borde det inte bli för mycket kalorier va??

  • Vickisen

    Satsa på att äta endast en (stor/medel) wrap med mycket protein i (mager ost/kyckling/nöt- eller fläskkött) och massor av grönsaker till det. Behöver du lite mer fett i så släng ner lite ost, avokado eller kanske lite pesto/soltorkad tomat i olja i wrapsen. Ibland gör jag tacosallad och tar 10-20 tacochips till istället för wrap.

    Libabröden tycker jag är supergoda b.t.w!

    Och lycka till!

  • K grrl

    Jag gör kall sås på mager kvarg och kryddor.

    Frukt- och grönsakssalsa och tomatbaserade såser är kalorisnåla på rätt sätt - men se upp lite med fettet.

Svar på tråden Libabröd/tortilla??