• Anonym (varför?)

    Varför KUB-test?

    Av vilken anledning gör man KUB-test?Jag menar är det så hemskt att få ett barn med Down syndrom eller annan ovanlig kromosom förändring?

  • Svar på tråden Varför KUB-test?
  • Drottningen70

    Ja för mig hade det varit hemskt. Kan inte föreställa mig nåt värre än att behöva oroa mig för ett älskat underbart barn hela livet ich till slut dö i ovisshet för hur det ska gå för honom den dagen jag inte längre finns för att bevaka hans intressen. Även fast jag har ett friskt barn är ju oron stor, om barnet dessutom haft en mental funktionsnedsättning hade jag nog oroat mig rätt in på psyket. Alla blir inte bra föräldrar till barn med särskilda behov.

  • Anonym (-)

    Ja, alltså, DS kan man väl kanske fixa, men med de andra kromosomförändringarna har barnet ett jobbigt liv och avlider som mycket ung. Det klarar jag mig utan.

  • Anonym (varför?)

    Kan man som blivande föräldrar själv välja att få göra KUB-test eller sker det med rekommendation från Barnmorskan?

  • Anonym (gammal)

    På den mödravårdscentral jag tillhör, erbjuds kvinnor över 35 år kub. Ingen rekommendation alls, bara ett erbjudande.

    Jag har gjort kub. Inte för att jag varit rädd för downs, men för att jag varit rätt för de andra kromosomförändringarna där det nyfödda barnet kanske inte ens överlever några månader ens.  I min ålder, snart 40, är det hög risk för kromosomförändringar av alla slag. 

  • ylva12

    I Stockholm verkar man kunna välja men är kanske olika beroende på län...

    Jag gjorde KUB-test främst för att jag ville hinna förlika mig med tanken på att barnet hade DS i fall testet hade visat det. Tror att det är bättre att veta i förväg även om man oavsett vill behålla barnet. Då slipper man chocken vid födseln i alla fall...

  • Anonym (varför?)

    Jag såg idag en ganska så ung tjej med Down syndrom och jag tänker att hennes föräldrar älskar henne utifrån den person hon är.Hon gav på något sätt ett klokt intryck.

  • Drottningen70
    Anonym (varför?) skrev 2014-07-27 22:31:49 följande:

    Jag såg idag en ganska så ung tjej med Down syndrom och jag tänker att hennes föräldrar älskar henne utifrån den person hon är.Hon gav på något sätt ett klokt intryck.


    Det handlar nog ytterst sällan om att man gör KUB för att man inte tror sig kunna älska ett barn med DS.
  • Anonym (-)
    Anonym (varför?) skrev 2014-07-27 22:31:49 följande:
    Jag såg idag en ganska så ung tjej med Down syndrom och jag tänker att hennes föräldrar älskar henne utifrån den person hon är.Hon gav på något sätt ett klokt intryck.
    Absolut. Läs på lite om trisomi 13 och 18.
  • Anonym (varför?)
    Anonym (-) skrev 2014-07-27 22:42:21 följande:

    Absolut. Läs på lite om trisomi 13 och 18.


    Jag kan erkänna att jag inte är så insatt och därför är frågorna för mig många.
  • Anonym (fler trisomier!!)

    downs tillhör den mildaste trisomin. läs på lite om de andra (trisomi 18 och 13) så vill jag höra dig säga att "det inte vore så hemskt" sen. att få en grönsak som kanske lever i en månad med grava störningar är iaf vad jag skulle kalla hemskt... jag tror att folk måste lägga ner föreställningen om att kub endast är till för att upptäcka downs och att alla barn med downs är ullegulliga små solstrålar. många är svårt, SVÅRT sjuka, har missbildningar och kräver otroligt mkt avancerad vård för att ens ha en puls. det är ingen parad av söta små glada clowner som bor på speciella boenden för vuxna med downs och andra funktionsnedsättningar. de kan vara både deprimerade, aggressiva, sexuellt utåtagerande och helt apatiska. dessutom är det en oerhörd kamp mot myndigheter för att få rätt hjälp och stöd, en livslång kamp för att ens barn ska bli accepterat av ett ganska trångsynt samhälle och dessutom en fruktansvärd ångest när man själv blir gammal och inte längre orkar, ändå har man där ett barn i en vuxen förpackning som behöver en. lotten brukar falla på syskon i bästa fall, om de orkar. annars är det lätt att de faller mellan stolarna. när cancersjuka idag tvingas i arbete så kan du ju tänka dig hur gärna kommunerna öser pengar på funktionsnedsatta som inte längre har anhöriga som slåss med näbbar och klor för deras skull. enkla byten rent ut sagt, så pass hemskt kan det bli.

  • Anonym

    Kub kan också visa indikation på allvarliga hjärtfel, ryggmärgsbrock, akrani och andra sjukdomar/missbildningar som kan leda till vidare undersökningar. Det är de facto bra att känna till de avvikelser som går att se på förhand oavsett om det leder till avbruten graviditet eller inte.

  • kampfisken

    För alla kromosomfel är inte förenligt med liv!
    -97 förlorade jag min son, han levde bara i 2,5 timma efter förlossningen.

    När jag var gravid förra året gjorde jag KUB för att se om alltverkade OK.

    Istället för RUL blev det ett specialultraljud

  • Anonym (Kan vara...)

    Det behöver inte vara "hemsk" som du säger med Ds barn. Men det kan bli ett helvete. Jobbar med funktionshindrade och tre av dem har just ds. Jag tycker mkt om dem men skulle aldrig själv orka med ett barn med de autistiska dragen de har. Det skulle förändra livet och familjesituationen fruktansvärt mkt.

    Så jag förstår de som gör kub test. Ingen vill nog ha de barn som vi tar hand om... Tyvärr säger jag med sorg i hjärtat. För de är mig kär <3

  • Anonym (varför?)
    Anonym (Kan vara...) skrev 2014-07-28 00:46:35 följande:

    Det behöver inte vara "hemsk" som du säger med Ds barn. Men det kan bli ett helvete. Jobbar med funktionshindrade och tre av dem har just ds. Jag tycker mkt om dem men skulle aldrig själv orka med ett barn med de autistiska dragen de har. Det skulle förändra livet och familjesituationen fruktansvärt mkt.

    Så jag förstår de som gör kub test. Ingen vill nog ha de barn som vi tar hand om... Tyvärr säger jag med sorg i hjärtat. För de är mig kär <3


    Vad är det specifika jobbiga med personer som har Down syndrom?Massa utbrott?
  • Anonym (Kan vara...)
    Anonym (varför?) skrev 2014-07-28 00:49:26 följande:
    Vad är det specifika jobbiga med personer som har Down syndrom?Massa utbrott?

    Du har ingen aning om att personer med ds även kan ha grava funktionsnedsättningar? Jag förstår det på ditt sätt att skriva.. Bl.a. Om de har autistiska drag kan de sitta/ ligga och vagga våldsamt, slå sig själva i huvudet, ha störande ljud och tex skratta högt. Mkt obehagligt för utomstående. Så ds handlar inte bara om rara människor som gillar att kramas. Som sagt, har sett baksidan och skulle aldrig orka ha ett ds barn. Är ofta helt slut efter jobbet. Men om igen, tycker mkt om dem.
Svar på tråden Varför KUB-test?