• Anonym (Arbet­aren)
    Äldre 28 Jul 10:03
    455 visningar
    4 svar
    4
    455

    Kan ni koppla av på semestern?

    Jag kan inte koppla av på semestern, jag tänker på jobbet och tänker bara på hur många dagar det är kvar tills jag börjar jobba igen Nu har jag en vecka kvar och jag akn itne njuta av den eftersom jag vet att nästa måndag är jag på jobbet igen

    Någon mer om känner såhär? Eller någon som vet hur man kan njuta av nuet utan en tanke på vad som kommer?

    Kan tillägga att jag faktiskt gillar mitt jobb, så det är inte så att jag inte trivs där...

  • Svar på tråden Kan ni koppla av på semestern?
  • Anonym (m)
    Äldre 28 Jul 10:05
    #1

    det är nog rätt vanligt att man tänker på jobbet nån vecka efter man slutat och sen minst nån vecka innan man startar igen. Tyvärr. Det handlar om stress, kanske lite kontrollbehov men också att man förbereder sig.Både bra och dåligt kan jag tycka. 

    För min del tycker jag att jag kan slappna av bäst om jag inte är hemma. var tex på annan ort förra veckan, hyrt en stuga. Då finns det inte så mkt annat att göra än att bada, grilla, läsa böcker, slöa, umgås. Gud så avslappnade jag kände mig när jag äkte hem Glad

  • Anonym (Lea)
    Äldre 28 Jul 10:08
    #2

    För mig tar det tid både att varva ner i början av semestern och att sedan "varva upp" inför arbetsstarten igen. Jag trivs jättebra på mitt jobb men det är högt tempo hela tiden. Det som hjälper mig att kunna koppla av är att ta en längre semester istället för att dela upp den. Sedan har jag lättare att koppla av när jag är bortrest än när jag är hemma. Jag antar att man får försöka hitta något som fungerar för en själv.

  • Äldre 28 Jul 10:09
    #3

    Tror det beror lite på vilken roll man har på jobbet och hur livssituationen i övrigt ser ut. Tidigare när jag var ensamstående och hade en ledande roll på jobbet gick kanske fyra av mina fem semesterveckor åt till att stressa men nu när jag har barn, man och bytt arbete kan jag koppla av på ett annat sätt.

    Du kanske borde åka iväg de sista dagarna?

  • Anonym (Singe­lmamma­n)
    Äldre 28 Jul 10:34
    #4
    Bara en människa skrev 2014-07-28 10:09:18 följande:

    Tror det beror lite på vilken roll man har på jobbet och hur livssituationen i övrigt ser ut. Tidigare när jag var ensamstående och hade en ledande roll på jobbet gick kanske fyra av mina fem semesterveckor åt till att stressa men nu när jag har barn, man och bytt arbete kan jag koppla av på ett annat sätt.

    Du kanske borde åka iväg de sista dagarna?


    Det låter som mig hur du hade det innan. Jag funderar verkligen på att byta jobb men projektledarjobbet ger pengar som jag så väl behöver :( så nej, jag är dålig på att koppla bort det galna tempot jag håller resten av året vilket ju är osmart.
Svar på tråden Kan ni koppla av på semestern?