• antonbe

    Kristen, fru är hemmamamma till våra (snart) 4 barn - fråga vad du vill

    Som rubriken lyder, fråga mig vad du vill så svarar jag så gott jag kan. Ni kan få lite info först:

    Jag är gift, har tvillingar på 3 år, ett barn på 1½ år samt ett med beräknad förlossning i veckan. Min fru är hemmamamma på heltid till barnen. Vi är båda kristna och brukar oftast gå till kyrkan på söndagar. Min fru är från Kanada.

    Fråga på :)

  • Svar på tråden Kristen, fru är hemmamamma till våra (snart) 4 barn - fråga vad du vill
  • Anonym (Ann)

    Är de verkligen optimalt att ha 4 barn där de äldsta bara är 3 år? Ser man individen då?  Eller gör ni det bara för att kunna behålla fruns f-penning?

  • antonbe

    Jag vet inte vad som är optimalt. Vi gör det för att vi gillar barn. Min fru är i princip alltid med barnen och jag är i princip alltid med dem också, förutom när jag jobbar, så de får mycket tid med oss.

    Vi ser individen tycker jag. T.ex. är vår dotter (ena tvillingen) väldigt bestämd och självständig, medan den andra tvillingen är helt tvärtom, gör som andra säger och vill gärna vara med mamma/pappa. Trean är också ganska självständig, men vet att vi alltid finns nära om något händer.

    Angående fruns f-penning så är hennes SGI 0 eftersom hon pluggade i Kanada, sen inte hann få jobb innan vi fick första barnen. Så egentligen hade det varit bättre att sprida ut barnen och låtit henne få ett jobb, men vi bryr oss inte så mycket om vad som är bäst ekonomiskt.

  • Anonym (Ann)
    antonbe skrev 2014-07-28 13:03:08 följande:

    Jag vet inte vad som är optimalt. Vi gör det för att vi gillar barn. Min fru är i princip alltid med barnen och jag är i princip alltid med dem också, förutom när jag jobbar, så de får mycket tid med oss.

    Vi ser individen tycker jag. T.ex. är vår dotter (ena tvillingen) väldigt bestämd och självständig, medan den andra tvillingen är helt tvärtom, gör som andra säger och vill gärna vara med mamma/pappa. Trean är också ganska självständig, men vet att vi alltid finns nära om något händer.

    Angående fruns f-penning så är hennes SGI 0 eftersom hon pluggade i Kanada, sen inte hann få jobb innan vi fick första barnen. Så egentligen hade det varit bättre att sprida ut barnen och låtit henne få ett jobb, men vi bryr oss inte så mycket om vad som är bäst ekonomiskt.


    Du ser inte att varje barn får mindre uppmärksamhet eftersom de är så många?

    På vilket sätt menar du att det är bra för 2 st 3-åringar och 1 st 1,5-åring att ha en mamma som är hemma och tar hand om ett eventuellt kolikbarn? Eller ett spädbarn som knappt sover utan vill ligga vid bröstet hela tiden?


  • antonbe
    Anonym (Ann) skrev 2014-07-28 13:10:16 följande:
    Du ser inte att varje barn får mindre uppmärksamhet eftersom de är så många?

    På vilket sätt menar du att det är bra för 2 st 3-åringar och 1 st 1,5-åring att ha en mamma som är hemma och tar hand om ett eventuellt kolikbarn? Eller ett spädbarn som knappt sover utan vill ligga vid bröstet hela tiden?
    Jag tror det blir vad man gör av det. T.ex. om man lämnar till förskola så är det ju cirka 5 barn per vuxen, då får de ännu mindre uppmärksamhet. Dessutom är det inte ovanligt att föräldrar är stressade med hämta/lämna på förskola, hinna med mat, hinna med "egentid" och allt annat som ska göras, så jag tror de får tillräckligt med uppmärksamhet av oss.

    Om ett barn har kolik eller bara vill vara vid bröstet hela tiden gör väl inte så mycket? Visst, det blir kanske lite mindre sömn ett tag, men man behöver ju inte ligga i sängen dygnet runt för det. Speciellt nu när det är varmt ute är det perfekt, då kan min fru gå ut (även om hon ammar), och vara i sandlådan med barnen eller vad de nu vill göra, så jag tycker fortfarande att det är bra.
  • antonbe
    puss skrev 2014-07-28 13:30:14 följande:

    Pensionssparar du?


    Jag har inget privat pensionssparande, däremot sparar vi pengar varje månad på banken. Båda har livförsäkring också, så ifall något händer så klarar vi det.
  • Anonym (Ann)
    antonbe skrev 2014-07-28 13:17:16 följande:
    Jag tror det blir vad man gör av det. T.ex. om man lämnar till förskola så är det ju cirka 5 barn per vuxen, då får de ännu mindre uppmärksamhet. Dessutom är det inte ovanligt att föräldrar är stressade med hämta/lämna på förskola, hinna med mat, hinna med "egentid" och allt annat som ska göras, så jag tror de får tillräckligt med uppmärksamhet av oss.

    Om ett barn har kolik eller bara vill vara vid bröstet hela tiden gör väl inte så mycket? Visst, det blir kanske lite mindre sömn ett tag, men man behöver ju inte ligga i sängen dygnet runt för det. Speciellt nu när det är varmt ute är det perfekt, då kan min fru gå ut (även om hon ammar), och vara i sandlådan med barnen eller vad de nu vill göra, så jag tycker fortfarande att det är bra.
    Har man spädbarn på förskolan, det visste jag inte.

    Så du ser inte säkerhetsaspekten med att ha 3 små barn ute på lekplatsen, medan man sitter och ammar det fjärde?

    Så det gör inget att din fru sitter med babyn vid bröstet hela tiden? Men vem tar då hand om de andra 3 barnen?
  • Anonym (Idiot)
    Anonym (Ann) skrev 2014-07-28 13:36:18 följande:
    Har man spädbarn på förskolan, det visste jag inte.

    Så du ser inte säkerhetsaspekten med att ha 3 små barn ute på lekplatsen, medan man sitter och ammar det fjärde?

    Så det gör inget att din fru sitter med babyn vid bröstet hela tiden? Men vem tar då hand om de andra 3 barnen?
    Vart står det att man har spädbarn på förskolan? Och att en fröken passar sju barn är väl mer osäkert än att en mamma passar tre barn?
  • antonbe
    Anonym (Ann) skrev 2014-07-28 13:36:18 följande:
    Har man spädbarn på förskolan, det visste jag inte.

    Så du ser inte säkerhetsaspekten med att ha 3 små barn ute på lekplatsen, medan man sitter och ammar det fjärde?

    Så det gör inget att din fru sitter med babyn vid bröstet hela tiden? Men vem tar då hand om de andra 3 barnen?
    Nej, men barn över 1 har man på förskola.

    Min fru brukar sitta ute med barnen när de leker, så att hon alltid håller koll på dem, så nej, där ser jag inga säkerhetsproblem eftersom man då kan släppa barnet vid bröstet i en minut om något skulle hända de andra.
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Idiot) skrev 2014-07-28 13:41:17 följande:
    Vart står det att man har spädbarn på förskolan? Och att en fröken passar sju barn är väl mer osäkert än att en mamma passar tre barn?
    Nja, det är en sanning med modifikation. Brukar en fröken passa 7 barn en hel dag, dvs 10 timmar i sträck?

    Hur menar du att en mamma som sitter på en bänk och ammar ska kunna bistå sina barn på en lekplats?
Svar på tråden Kristen, fru är hemmamamma till våra (snart) 4 barn - fråga vad du vill