• norrland87

    pappor och hobby

    Hej jag är pappa till 2 döttrar 2 mån samt 18 mån
    Och jag har en hobby som är att renovera gamla traktorer bilar gräsklippare ja skruva rent allmänt men jag har aldrig tid till de. Då jag håller på utomhus så kan ja ej hålla på när de passar naturen spelar in. Så har en semester vecka kvar och har skruvat 3-4 timmar på 4 veckor sen säger tanten att jag inte är med barnen ?? Förklaring samt hur ska ja göra ?? Snart säljer jag hela skiten och allt jag äger å klipper av mig fingrarna så slipper de bli mera bråk

  • Svar på tråden pappor och hobby
  • UCharlotte
    norrland87 skrev 2014-07-28 14:48:20 följande:

    Hej jag är pappa till 2 döttrar 2 mån samt 18 mån
    Och jag har en hobby som är att renovera gamla traktorer bilar gräsklippare ja skruva rent allmänt men jag har aldrig tid till de. Då jag håller på utomhus så kan ja ej hålla på när de passar naturen spelar in. Så har en semester vecka kvar och har skruvat 3-4 timmar på 4 veckor sen säger tanten att jag inte är med barnen ?? Förklaring samt hur ska ja göra ?? Snart säljer jag hela skiten och allt jag äger å klipper av mig fingrarna så slipper de bli mera bråk


    Ibland finns tid till fritidsintressen, ibland inte. Barn råkar vara jobb 24/7 hur mycket det än kliar in fingrar och ben att få egentid.

    Prata med varandra och ge varandra egentid. En timme till dig, en timme till frugan. Nästa gång två. Osv.
    Intellekt i bimbodräkt
  • norrland87

    Joo sant vart så less bara kom världens regnskur å har en motor ner plockad så de har nog kommit vatten exakt överallt känns piss å se hur sakerna blir förstörda å man kan bara stå och titta på.

  • norrland87

    Sen så är minstingen ett kolik barn så de gör inte alls saken bättre de har varit från dag till dag dock. nackdelen med en timme till mig och en till henne är är att då skyndar man sig slarvar å fuskar med saker för man vill försöka få så mycket som möjligt gjort på den timmen. Därför motorn är ner plockad igen för att ja skulle skynda mig förut. Funderar över om det verkligen är värt allt tjat bråk sura för att stå ute i regnet å hålla på ? Nää fy fan är så less på skiten sälja allt varenda skruvmejsel å allt inte ha en pinal kvar å bara lämna bort allt så fort de ska göras nått. Då skulle de säkert inte alls gnällas när de gäller hennes bil. Ja men jag måste ju ta mig till jobbet!! Haha den har jag hört förut din bil ditt problem! !

  • norrland87

    Farfar bor 32 mil bort farmor finns ej kvar mormor är mupp å morfar lägger sig i när ja skruvar ja e 30 år snart ge fan i å kolla oljan i min bil jävlar om ja skulle kolla den i deras sunk volvo då skulle ja få höra men att han gör så de är inget konstigt tycker han? ?

  • Tow2Mater

    Hmm.... kanske du borde bygga ett garage? Lägg in den kostnaden i er hushållsbudget och se vad frugan säger om det?

  • Annelie 76

    Ha din hobby under tak så är det lättare att hålla på om du får en stund över. Kom överens med din sambo om när du kan hålla på och se till att ägna tid åt hemmet och barnen när du inte håller på med hobbyn. Kompensera den egentid du får med att din sambo får egentid. Hälften av hushållsarbetet och arbetet med barnen är ditt, gör det så kommer du få tid för din hobby.

  • norrland87

    Hon tycker jag har garage och det har jag ca 4 meter långt och ca 2.5 meter brett jag får in bilen men då kommer jag ej ut. .. skruva där går inte för trångt å jord golv då håller ja lika gärna på ute. Bygga ett garage va ju helt kul om jag har tid å skruva ca 1 timme i veckan då räknar ja ej med lunchen på jobbet. När skulle de bli klart ??

  • norrland87

    Så imorron åker tanten till Norrland 30 mil enkel inte kollat olja eller vatten obs den läcker olja fram i tråget aja blir hon stående så är de hennes problem. Så kanske hon ser någon nytta av min hobby.

  • Ejin

    Du kanske ska inse att du har en nyfödd baby och just nu får du sätta dina egna intressen åt sidan ett tag och vara vuxen.

    Om 6 månader kommer läget vara ett helt annat. Kan man inte sätta sig själv åt sidan ens i ett par månader medan barnen är nyfödda så kanske man skulle valt bort livet som förälder.

  • Papito
    norrland87 skrev 2014-07-28 15:11:36 följande:

    Sen så är minstingen ett kolik barn så de gör inte alls saken bättre de har varit från dag till dag dock. nackdelen med en timme till mig och en till henne är är att då skyndar man sig slarvar å fuskar med saker för man vill försöka få så mycket som möjligt gjort på den timmen. Därför motorn är ner plockad igen för att ja skulle skynda mig förut. Funderar över om det verkligen är värt allt tjat bråk sura för att stå ute i regnet å hålla på ? Nää fy fan är så less på skiten sälja allt varenda skruvmejsel å allt inte ha en pinal kvar å bara lämna bort allt så fort de ska göras nått. Då skulle de säkert inte alls gnällas när de gäller hennes bil. Ja men jag måste ju ta mig till jobbet!! Haha den har jag hört förut din bil ditt problem! !


    Låter som att ni behöver komunicera mer.

    Välj ett tillfälle när det är lugnt och varken du eller hon är på dåligt humör. Skippa den anklagande tonen...och även offerkoftan..haha...men förklara för henne hur viktigt skruvandet är för ditt välbefinnande.
    Förklara också att det där med en timme ibland inte blir så bra eller effektivt.

    Grejen är att även du måste förstå att livet gått in i en annan fas, den kommer inte att vara för evigt men ett antal år framåt måste hobbyn komma längre ner på prioriteringslistan

    Alltså får ni kompormissa (även du).

    Du kanske kan inleda som jag skrivit ovan och sen föreslå att du kanske kan få en halvdag varannan helg (typ 6 h) där du kan få skruva i lugn och ro om inget oförutsett händer.
    Det gör att det blir tydligt och överkomligt för båda. Hon slipper känslan av att du "ALLTID" skruvar och du slipper känslan av att du "ALDRIG" får skruva. Du får då skruva ganska rejält ett par ggr i månaden, kanske inte lika mycket som du önskar men tillräckligt för att hinna framåt (du kanske t.o.m blir mer effektiv och strukturerad eftersom du vet att det är den tiden du har). Du har något att se fram emot.
    För hennes del blir det lättare att acceptera skruvandet då hon ser att du är närvarande i övrigt. Den halvdagen du ska skruva kanske hon kan boka in en träff med någon kompis eller någon i familjen, då slipper hon sitta inne och bara väääänta på dig. Sen möts ni upp, äter en god middag och alla är nöjda och glada och ni lever lyckliga i alla era dagar...

    ps. I överenskommelsen är det viktigt att du även ger henne egentid. Hon kanske vill komma iväg och träna två-tre ggr i veckan, eller fika, snickra...eller bara vara, utan barn att ta hänsyn till. Är du smart föreslår du själv den biten, då blir hon troligen mer benägen att låta dig hålla på med ditt.


Svar på tråden pappor och hobby