• Anonym (fundersam)

    arbetsförmedlingen/extra stöd

    Är arbetssökande sedan ett år tillbaka.
    Jag är berättigad extra stöd men har än så länge inte fått något.
    Vad är det som gäller egentligen?
    Jag föreslog en Yrkesutbildning eller liknande som jag vet att de har via arbetsförmedlingen, men det vart blank nej.
    Så här långt har jag blivit placerad på praktik vilket inte lett till någonting.
    Är frustrerad över att inte hitta något jobb men jag får inget direkt stöd heller i mitt arbetssökande.
    Vad kan jag göra och vad har jag egentligen rätt till?

  • Svar på tråden arbetsförmedlingen/extra stöd
  • Anonym (varför)

    Beror inte det på varför du är berättigad till extra stöd.
    Har du rätt till LSS, så kanske dom kan hjälpa dig tillrätta.
    Har du möjlighet att få en god man som kan se till dina rättigheter.
    Har du kontakter på habiliteringen borde dom kunna guida dig vidare?

    Det är svårt att svara när man inte har hela bilden klar för sig.

  • Anonym (fundersam)

    Är inte via LSS.
    Däremot har jag en s.k Handikappskod.
    Så jag har rätt till nystartsjobb och extra stöd inom just arbetsförmedlingen.


    Men jag verkar inte få några svar.
    Har försökt få svar via min arbetsförmedlare men är svårt att få svart på vitt.

  • Anonym (anonym)

    Af har inte tid att hjälpa dem som behöver extrastöd det enda de kan hjälpa till med är lönebidrag om de hittar en arbetsgivare som söker personal oftast någon organisation eller förening som inte har råd att anställa någon med riktig lön.'
    Långtidsarbetslösa placeras i jobb och utvecklingsgarantin i de program som finns oavsett om de är har kod eller inte och får praktikplatser som inte är individuellt utformade efter utbildning eller eventuella koder för att sedan hamna i sysselsättning hos anordnare.

    En siuskonsulent kan vara till hjälp i vissa fall men med tanke på att 25% av alla arbetslösa har en kod så finns det inte så mycket hjälp att få.

  • Anonym (varför)
    Anonym (fundersam) skrev 2014-07-28 15:56:57 följande:

    Är inte via LSS.
    Däremot har jag en s.k Handikappskod.
    Så jag har rätt till nystartsjobb och extra stöd inom just arbetsförmedlingen.


    Men jag verkar inte få några svar.
    Har försökt få svar via min arbetsförmedlare men är svårt att få svart på vitt.


    Ajdå, vad knepigt.
    Kanske skulle du prata med en jurist för att få så heltäckande svar som möjligt.
    På många ställen får man väl första rådgivande samtalet gratis.
    Kan vara värt att kolla.
    Jag önskar dig lycka till.
  • Fjärilslarv

    Men om du varit på praktik så har du ju fått en insats.

  • Anonym (anonym)
    Fjärilslarv skrev 2014-07-28 18:24:15 följande:
    Men om du varit på praktik så har du ju fått en insats.
    Praktik är ingen insats om praktiken inte är till för att testa arbetsförmåga, testa lämplighet för arbetet eller för att se om det kan vara något man vill jobba med.
    I princip alla långtidsarbetslösa får praktik de flesta i livmedelsbutiker, caféer eller diverse städföretag mycket mycket sällan praktikplatserna leder till arbete eller ens är i närheten av vad personen kan jobba med.
  • Anonym (hm)

    Inom vilken bransch är detta TS? och var kom du från innan?

  • Fjärilslarv
    Anonym (anonym) skrev 2014-07-28 19:07:49 följande:
    Praktik är ingen insats om praktiken inte är till för att testa arbetsförmåga, testa lämplighet för arbetet eller för att se om det kan vara något man vill jobba med.
    I princip alla långtidsarbetslösa får praktik de flesta i livmedelsbutiker, caféer eller diverse städföretag mycket mycket sällan praktikplatserna leder till arbete eller ens är i närheten av vad personen kan jobba med.
    jag känner väl till AF:s regler, åtgärder och så vidare. 
    Praktikplats kan vara en åtgärd, om det handlar om att knyta kontakter eller ha något att göra.
  • Anonym (anonym)
    Fjärilslarv skrev 2014-07-28 19:55:29 följande:
    jag känner väl till AF:s regler, åtgärder och så vidare. 
    Praktikplats kan vara en åtgärd, om det handlar om att knyta kontakter eller ha något att göra.
    Fast det har ju visat sig att praktikplatser inte leder till någonting att det tom. ger sämre resultat än att inte praktisera.
    Förr var praktikplats just en plats för att lära sig något som man kunde ha användning av inför framtiden eller för att det kunde leda till anställning ett sätt att ta första steget ut i arbetslivet, numera används praktik till något helt annat än det var tänkt är inte ens någon riktig uppföljning av Af som det var förr, Af bryr sig inte ens om att komma på besök och prata med den sk handledaren.

    En vanlig livsmedelsaffärer kan praktikanter oavbrutet utan att de anställer någon utan att de lär sig något och utan att de ens har intresse för butiksjobb eller fallenhet för detta, vet praktikanter som enbart packat upp varor under flera månader.
  • Fjärilslarv
    Anonym (anonym) skrev 2014-07-28 20:15:52 följande:
    Fast det har ju visat sig att praktikplatser inte leder till någonting att det tom. ger sämre resultat än att inte praktisera.
    Förr var praktikplats just en plats för att lära sig något som man kunde ha användning av inför framtiden eller för att det kunde leda till anställning ett sätt att ta första steget ut i arbetslivet, numera används praktik till något helt annat än det var tänkt är inte ens någon riktig uppföljning av Af som det var förr, Af bryr sig inte ens om att komma på besök och prata med den sk handledaren.

    En vanlig livsmedelsaffärer kan praktikanter oavbrutet utan att de anställer någon utan att de lär sig något och utan att de ens har intresse för butiksjobb eller fallenhet för detta, vet praktikanter som enbart packat upp varor under flera månader.
    då har du mött en dålig arbetsförmedlare eller en arbetsförmedlare som inte har tid, jag tror på det senare alternativet. Jag har hjort mina tillämpade studier på just AF och enligt dem själva så skulle de behöva vara dubbelt så många för att hinna med allt som de ska.
    AF är ju en statlig myndighet, så om man är missnöjd med deras sätt att arbeta så får man helt enkelt gå högre upp, nämligen till dem som har makten och helt enkelt få dem att ändra direktiven.
Svar på tråden arbetsförmedlingen/extra stöd