• Äldre 28 Jul 19:15
    475 visningar
    3 svar
    3
    475

    sgi baseras på? hjälp ma!

    Hej,

    Jag har ett fast heltidsjobb sen 4 år tillbaka.
    Sedan oktober 2013 har jag varit tjänstledig och studerat på heltid.

    Är nu gravid och kommer föda i november. Tar examen i dagarna och går då direkt tillbaka till mitt gamla jobb och fortsätter att jobba heltid. Kommer min mammapeng då baseras på lönen jag haft de senaste åren eller på csnbidraget+csnlånet jag haft de här 10 månaderna jag studerat?

  • Svar på tråden sgi baseras på? hjälp ma!
  • Äldre 29 Jul 10:32
    #1

    Hej!

    Om du har haft studiemedel under hela studietiden och det inte finns något "glapp" - alltså dagar där du inte arbetat och inte haft studiemedel- kan du har rätt till en s.k. sjukpenninggrundande inkomst (SGI) baserad på din inkomst från arbete och den kan då ligga till grund för din föräldrapenning (förutsatt att arbetet är tillsvidare eller minst 6 månader framåt)

    Hälsningar
    Bushra, handläggare

  • Äldre 29 Jul 11:10
    #2

    Nån som vet?

  • Äldre 29 Jul 11:12
    #3
    Försäkringskassan skrev 2014-07-29 10:32:53 följande:

    Hej!

    Om du har haft studiemedel under hela studietiden och det inte finns något "glapp" - alltså dagar där du inte arbetat och inte haft studiemedel- kan du har rätt till en s.k. sjukpenninggrundande inkomst (SGI) baserad på din inkomst från arbete och den kan då ligga till grund för din föräldrapenning (förutsatt att arbetet är tillsvidare eller minst 6 månader framåt)

    Hälsningar
    Bushra, handläggare


    Ok! Tack så mycket.

    Har inte varit nåt glapp mellan jobb och studier varken före eller efter utbildningen. Anställningen jag har är dessutom en fast anställning (tillsvidare) så då bör den alltså baseras på lönen.
Svar på tråden sgi baseras på? hjälp ma!