• July

    Han sover ingenting, bara gråter!

    Hej..

    Lite tankar kring vår nyfödda på en vecka. Han sover inte mycket alls, det senaste dygnet har han sovit cirka åtta timmar. 00-03 när han lyckades somna vid bröstet när vi liggammade och sedan 11-15 i vagnen. Nu har han varit vaken sen klockan 15 utan någon sömn, ammar minst en gång i timmen och när han inte ligger vid bröstet så gråter han. Så är det dygnet runt. Har stort behov av närhet och han ligger hos någon av oss nästan hela tiden, lägger vi honom i vagnen/nestet när vi märker att han börjar bli trött så vaknar han till och börjar gråta igen. Det här känns inte normalt, vad kan det bero på? Ett så litet barn behöver väl mer än åtta timmar per dygn?

  • Svar på tråden Han sover ingenting, bara gråter!
  • mp90

    Han kanske har ont i magen:/? Ring till bb och hör. De kanske kan titta till bebben!

    Han behöver sova det dubbla skulle jag tro!

    Lycka till!

  • mp90

    Han kanske har ont i magen:/? Ring till bb och hör. De kanske kan titta till bebben!

    Han behöver sova det dubbla skulle jag tro!

    Lycka till!

  • Lena

    Det är normalt att han vaknar om ni lägger honom ifrån er. Men han borde sova minst det dubbla. Verkar han ha magont?

  • Kaktus

    Nu är han så liten att det inte är så konstigt att äta en gång i timmen men det kan också vara ett tecken på ont i magen. De känner inte skillnad på hunger och magont utan försöker "bota" sig själva med mer mat. Har mjölken kommit igång ordentligt? Kanske är han hungrig? Upplever du honom som slö?

    Tycker som nån skrev att du ska ringa BB och prata med dem. Hade själv en liten som inte fick tillräckligt med mat för jag inte hade nog med mjölk och därefter fick magknip när vi började med ersättningen så vet hur jobbigt det är när man inte vet vad som är fel. 
    Ring BB, ni tillhör dem de första 4-6 veckorna och de finns där för att hjälpa till.

  • Harvester

    Min bebis sov i princip bara i famnen/intill i sängen första 4 mån. Hade man tur kunde han sova 10-15 min i nestet så man hann äta utan bebis i famnen. Låt honom sova hos er så sover han säkert bättre :)

  • AnnaSthlm

    Mörklägg sovrummet. Det ska vara kolsvarr på riktigt. Använd soppåsar och tejpa om inget annat finns. Inget fusk, du ska inte kunna se din egen hand. Vistas bara i det rummet 22-07. Det bör hjälpa bebisen att sova bättre på natten. Prova!

  • Kaktus
    AnnaSthlm skrev 2014-07-28 21:54:23 följande:

    Mörklägg sovrummet. Det ska vara kolsvarr på riktigt. Använd soppåsar och tejpa om inget annat finns. Inget fusk, du ska inte kunna se din egen hand. Vistas bara i det rummet 22-07. Det bör hjälpa bebisen att sova bättre på natten. Prova!


    Det hjälper säkerligen bebisen att efterhand hitta dygnsrytmen, men när de är så små som en vecka så har de inget begrepp om dag och natt. Det tar ca 4 veckor innan kroppen börjar förstå att det överhuvudtaget finns skillnader däremellan. Har med hormoner att göra. Ingen kritik utan ville bara att TS skulle veta det.
  • Alexi
    stinamaräng skrev 2014-07-28 21:30:04 följande:

    Kolla upp så han inte är laktosintolerant.. Det finns ju i din bröstmjölk.


    Spädbarn är extremt sällan laktosintoleranta, just eftersom det finns i bröstmjölken. Däremot är många små känsliga för mjölkprotein.
  • Jessicca

    Våran son skrek konstant efter en vecka drygt när han var född. De va magont.köpte till slut pysventiler till honom och de hjälpte ENORMT mycket.

Svar på tråden Han sover ingenting, bara gråter!