• Anonym (Arg)
    Äldre 29 Jul 11:08
    25610 visningar
    111 svar
    111
    25610

    De vägrar kalla mig mitt namn

    För snart två år sen bytte jag namn (vilket jag velat göra så länge jag kan minnas). Sambon var lite negativ i början, men insåg att det var vad jag ville och fann sig till slut i det.
    De flesta i min omgivning har anpassat sig, dock inte sambons släkt. De vägrar kalla mig för mitt namn och säger "men för mig är du ju NN" det spelar ingen roll vad jag säger och jag börjar bli riktigt arg nu, i början var det mest irriterande. 
    Känns sjukt respektlöst och jag överväger starkt att låtsas som jag inte förstår att det är mig de talar till när de kallar mig för mitt gamla, men jag vill inte framstå som oförskämd..
    Gaah, någon med erfarenhet?

  • Svar på tråden De vägrar kalla mig mitt namn
  • Anonym (Sofia­)
    Äldre 29 Jul 11:16
    #1

    Har ingen erfarenhet av eget namnbyte, mer än mitt efternamn. Men min äldsta bästa kompis hade ett fint och vanligt namn. Sen skaffade hon sig ett eget smeknamn.... Tyckte jag var konstigt för det är ju ett namn man bara får. Sen nu på senare år döpte hon om sig till ett helt annat förnamn. Nu umgås vi inte så mycket, men när jag träffar gemensamma klasskompisar så säger alla hennes första riktiga namn. Det är ju väldigt personligt med namn och det är svårt att säga ett annat namn än det man har gjort i alla år. Hon blir oxå skitsur om man inte säger "rätt namn"

  • Vitrys­k hockey­hjälte
    Äldre 29 Jul 11:16
    #2

    Har du bytt till nåt sånt där påhittat nonsensnamn förstår jag dem.

  • Anonym (D)
    Äldre 29 Jul 11:19
    #3

    Undrar spontant om ditt nya namn är på något vis annorlunda eller utstickande?

    Varför bytte du?

    Vet en avlägsen person som först bytte stavning på ett vanligt svenskt namn, till en (enligt mig) tramsig version. Sedan byttes namnet ut helt, till ett icke-svenskt, även det med lite speciell stavning.

    För mig skrek just det fallet efter uppmärksamhet, vilket jag kräks på. Har otroligt svårt för att se personen bli kallad för sitt nya namn. Men skulle givetvis inte kalla den för sitt gamla för det.

    Förstår alltså dina svärföräldrar till viss del, men tycker ändå att de faktiskt ska anpassa sig, även om det är svårt för dom.

  • Äldre 29 Jul 11:22
    #4

    Måste vara konstigt för dom att inte kunna kalla dig samma namn. Men förstår dig också.

  • Jeanin­ne
    Äldre 29 Jul 11:24
    #5

    Fast jag måste säga, att jag också har svårt för sådant där. Känns rätt pretentiöst och fånigt att byta namn... man blir ju inte en finare eller bättre människa för det. Det man heter, det heter man!

    Sedan kan det förstås finnas väldigt speciella skäl - som att man flyttar till ett land, där ens förnamn liknar ett ord för något sexuellt, eller ett ord för kiss, bajs eller annat som kan vara pinsamt. Eller om man fått ett namn av sina föräldrar som är alldeles uppåt väggarna dumt (men där tycker jag skattemyndigheten borde vara hårdare från början i stället).

    Om du har ett sådant speciellt skäl, som är lätt att förstå, så borde din omgivning också kunna acceptera namnbytet.

  • Anonym (There­sia)
    Äldre 29 Jul 11:27
    #6

    Jag hade en kompis som bytte från Eva till Theresia. Det var inte hennes andranamn heller. Det kändes mest uppmärksamhetssökande och fånigt, faktiskt. Jag kallade henne alltid Eva så länge som vi umgicks.

    Dessutom hade hon ett fånigt påhittat efternamn som hennes föräldrar tagit när de gifte sig...

  • Anonym (Arg) Trådstartaren
    Äldre 29 Jul 11:31
    #7

    Det är inget hittepånamn, utan ett relativt vanligt och gammalt namn. Jag har alltid avskytt mitt gamla namn och har haft diverse smeknamn sen jag var liten för att slippa höra det.

  • Jeanin­ne
    Äldre 29 Jul 11:36
    #8
    Anonym (Arg) skrev 2014-07-29 11:31:46 följande:

    Det är inget hittepånamn, utan ett relativt vanligt och gammalt namn. Jag har alltid avskytt mitt gamla namn och har haft diverse smeknamn sen jag var liten för att slippa höra det.


    Vad hette du från början då?
  • Anonym (????)
    Äldre 29 Jul 11:37
    #9

    Vad tog du för namn då?

  • Anonym (Arg) Trådstartaren
    Äldre 29 Jul 11:41
    #10

    Namnen är väl helt irrelevanta för tråden? Båda är normala och ickekonstlade. Inga märkliga stavningar eller uttalsregler.

Svar på tråden De vägrar kalla mig mitt namn