• Anonym (Inte vi)
    Äldre 29 Jul 11:58
    11049 visningar
    69 svar
    69
    11049

    Är det bara vi som inte har släktingar som kommer med pengar och saker?

    Lite nyfiken...
    Många vi känner vekar vara så bortskämda med att deras föräldrar eller andra släktingar bistår med olika saker. Det kan vara pengar som tillskott, saker till deras hem eller barn som möbler, barnvagnar, bilstolar, kläder mm mm Många har andra som hjälper till med barnens sparande.
    Är det så vanligt?
    Vi har inte hjälp med något, vare sig ekonomiskt eller barnpassning etc
    Det vi har, det har vi själva knegat ihop. En del blir chockade när de hör att vi inte får någon hjälp.

  • Svar på tråden Är det bara vi som inte har släktingar som kommer med pengar och saker?
  • Äldre 29 Jul 12:02
    #1

    Samma här.
    Ska det ges så är det vi som ger.
    Ska det hjälpas så är det vi som hjälper.
    Har alltid varit så.
    Förvisso är det vi ger och hjälper självpåtaget, men det känns svårt att låta bli.
    Håller på att trappa ner givandet, men det tar sin tid. 

  • Anonym (Bea)
    Äldre 29 Jul 12:03
    #2

    Vi har inte heller fått något. Tvärtom så vill makens yngre syskon få ärva våra saker gratis vilket vi har haft svårt att säga nej till trots att vi hade behövt pengarna vi hade fått om vi istället hade sålt sakerna.

  • Anonym (Johan­)
    Äldre 29 Jul 12:11
    #3

    Vi har mina föräldrar och syster som ställer upp i vått och torrt för våra barn. De är ovärderliga. Ofta köper de småsaker till barnen när de har dem... Vi har även fått kläder av grannar och vänner, vi i vår tur skänker prylar till våra vänner.. Men stora saker till huset och barnen får vi inte hjälp av ngn.

  • Anonym (Inte vi) Trådstartaren
    Äldre 29 Jul 12:15
    #4

    Det låter så lyxigt att ha hjälp med barnen, inte för att vi inte klarar av dem utan för att det ger barnen så mycket att få bra relationer med fler än sina föräldrar.

  • Anonym (nina)
    Äldre 29 Jul 12:21
    #5

    Nja pengar får v ju inte av någon, saker ibland. Men hjälp får vi rätt ofta. Både jag och maken har rätt stora kontaktnät och träffar ofta vänner så det är ofta dom tar med oss och barnen på någon grej eller är barnvakt. Fast det gör ju vi mot andra också. Har väldigt ofta folk här hemma också som leker med barnen.
    Fast aldrig släktingar, umgås nästan inte alls med släkt.

  • Chrysa­belle
    Äldre 29 Jul 12:22
    #6

    Jag ser inte det som att vi är bortskämda, jag ser det som att de bryr sig om mitt barn.

  • Limali­ie
    Äldre 29 Jul 12:29
    #7

    Vadå bortskämda?
    Anser inte vi är bortskämda bara för vi fått stora delar av bebissakerna samt mycket bebiskläder av min syster och hennes familj som inte ska ha fler barn. De vill bli av med det och ser ingen mening att slänga/sälja det när vi ska ha barn nu, då ger de hellre det till oss för vi behöver det.
    Vi är jättetacksamma för det. Bättre det kommer till nytta liksom. Vi i vår tur kanske ger det till andra sen när vi är klara med barn (sådant som inte blir utslitet)

    Pengar får vi ibland av föräldrarna och barnpassning kommer vi att få. Man är väl inte bortskämd för att ens föräldrar vill sitta barnvakt någon gång då och då. De vill gärna träffa sina barnbarn och få en relation med dom samt tycker att föräldrarna är värda lite egentid och få skämma bort varandra. Det är nyttigt för relationen.

    Vi ställer upp för dom och hjälper dom så mycket det går också.

  • Äldre 29 Jul 12:30
    #8

    Vi har familjer som alltid ställer upp med barnpassning, åker med barnen till leksaksaffären och låter dom välja varsin leksak, köper plagg/leksaker när de hittar något fint de vill ge, svärföräldrarna sätter in 250kr/mpn per barn i sparande och mina föräldrar brukar ge en slant till oss, de bekosta et husprojket på 9000kr förra månaden, har gett oss en tusenlapp då och då för aktivitet med familjen, tar med barnen till djurpark, bio mm. Och sä gör de för alla sina barnbarn, svärföräldrarna har fem barnbarn och mina 7e på väg. Även oss syskon mellan tar med syskonbarn och bjuder dem på ex liseberg eller annat äventyr, ex var vi på high chaparral i veckan och köpte två gevär och hatt till systersönerna som de fick när vi kom hem så att barnen kan leka ihop. Är tacksam att vi har så många underbara människor i våra familjer :)

  • Äldre 29 Jul 12:32
    #9

    Jag och min sambo får hjälp av våra familjer med pengar och mat då och då. Vi är studenter :)

  • Anonym (Inte vi) Trådstartaren
    Äldre 29 Jul 12:34
    #10

    Bortskämd är väl fel ord. Hittade inget annat ord.

    För mig låter det lyxigt att ha personer som hjälper till.

    Vi har under våra 16 år som föräldrar aldrig blivit erbjudna barnvakt. De gånger vi varit tvungna att ha barnvakt så har vi köpt tjänsten från någon eller trixat med barnens kompisars föräldrar.

Svar på tråden Är det bara vi som inte har släktingar som kommer med pengar och saker?