• MissTL
    Äldre 29 Jul 12:35
    2346 visningar
    15 svar
    15
    2346

    Hur mycket ersättning ska jag ge?

    Hej
    Har en son på 11 veckor. Amningen fungerade inte alls så vi började med bara ersättning redan när han var 3 veckor gammal. På BVC gav de oss fel information vilket gjorde att han fick alldeles för mycket mat och kräktes upp allt. Pga detta (och att han inte gick upp i vikt) blev vi inlagda på sjukhus några dagar och började då med att mata var tredje timme och 75 ml per gång. Detta efter deras uträkning som sa att barn ska ha 150 ml x vikten /dygn. Detta fungerade bra och jag har därefter enligt deras instruktioner ökat mängden med 5 ml i taget (han äter nu 120 ml per gång) Jag har nu också släppt på tiden så han får sova så länge han vill på natten och på dagen blir det mat ca var tredje timme (eftersom han inte sover hela tiden mellan målen)
    Enligt läkaren på sjukhus skulle BVC hjälpa mig att göra en plan för matningen framöver men på BVC säger de bara "han får äta när han vill och så mycket han vill" vilket uppenbarligen inte fungerar. Min son äter det som finns i flaskan och avslutar inte själv så jag kan inte bara hälla upp och hoppas att han äter en bra mängd. Så min fråga är hur jag ska veta hur mycket ersättning jag ska ge? Ska jag fortsätta enligt sjukhusets modell så länge han har ersättning eller kan jag göra på annat sätt? Tacksam för tips!

  • Svar på tråden Hur mycket ersättning ska jag ge?
  • Äldre 29 Jul 13:45
    #1

    Det brukar stå dosering på paketet med ersättningen.

    En tabell efter ålder och vikt.

    Då vet man ju på ett ungefär iaf.

  • MissTL
    Äldre 29 Jul 15:49
    #2

    Tack men på paketet står inte dosering efter vikt. Eftersom min son väger mindre än vad som är normalt för åldern kan jag inte bara följa dosering för åldern. Dessutom är det ju så stort spann i de doseringarna.

  • Äldre 1 Aug 00:24
    #3
    Jag har två barn som är uppfödda på ersättning och de fick äta så mycket de ville. 
    Vi gjorde i ordning ersättning på morgonen för hela dagen o ställde i kylen o sen hällde vi bara upp i nappflaska ungefär så mycket vi trodde (vi gick på de rekommendationer på paketet) de skulle äta o värmde i mikron. Ville de ha mer värmde vi mer. O ville de inte äta upp det som va i flaskan fick vi slänga det. Det är ju det med ersättning, att det blir en del som går till spillo.... Du kommer nog aldrig veta exakt, exakt hur mycket du ska ge, men man lär sig på ett ungefär. Sen ändras det ju i takt med att dom växer. 
    Jag fick lära mig att ge ersättning är som att amma; de ska få äta när de vill o hur mycket de vill. Vårt första barn åt ganska mycket och kräktes KOPIÖST mycket hela tiden fram till han var 7-8 månader, men det gör dom ju. Det gör barn som ammar också...
    Du säger att han inte "avslutar själv" när han äter, men är du säker på att han verkligen suger i sig maten ur flaskan hela tiden? Våra barn har liksom legat o snuttat på flaskan när de börjar blir mätta, o då kan man ju uppleva att de "aldrig slutar äta". Det är precis så de håller på när de ammar, de ligger ju där o gottar sig  
    Kolla också att du har rätt napp på flaskan, det ska vara minsta möjliga till ersättning, så de får ju inte i sig sån jättestor "stråle" ur flaskan. 
    Vill du inte köra modellen "äta så mycket han vill" tycker jag du ska fortsätta med sjukhusets modell o öka på gradvis om det känns bra. Gnäller han inte o vill ha mer så är han antagligen mätt. Det viktigaste är ju att han är mätt o glad o går upp i vikt som han ska.  Men det ska ju BVC säga till om, om han går upp för lite. 
    Vet inte om du blev klokare av detta, men hoppas det går bra i fortsättningen. Lycka till!
  • Äldre 1 Aug 07:21
    #4

    Båda mina pojkar är flaskmatade från början. De instruktioner vi fick från neo och Bvc var att ge så ofta barnet ville äta och så mycket barnet ville äta. Precis som med amning. Överskottet kommer upp igen.

  • Äldre 1 Aug 07:26
    #5

    Bägge mina är flaskmatade. Gav när dom var hungriga och gjorde lite mer än dom brukade äta så visste jag att dom blev mätta (dom lämnade oftast en del i flaskan). Åt dom för mycket kom lite upp igen. Någon plan har jag aldrig haft, jag har bara matat när dom är hungriga.

  • MissTL
    Äldre 3 Aug 18:06
    #6

    Tack! Det låter som att jag bara ska köra på och inte vara rädd för att det ska bli fel Min son är ju större nu än när han blev sjuk och inlagd så han tål nog lite mer nu. Kan dock tycka att när det gått så långt att vi blev inlagda borde det följas upp efteråt och se då det går bra och inte bara lämna över till BVC som sen inte vet hur de ska ta vid...

  • Äldre 4 Aug 22:57
    #7

    Vår kille äter 120ml åt gången. Äter med 3-4 timmars mellanrum. Han blir fyra v på torsdag.

  • MissTL
    Äldre 5 Aug 20:22
    #8

    Tack för inlägg Frida. Så mycket åt min son när han började med ersättning när han var 3 veckor och då blev det för mycket för honom. Han kanske är extra känslig för de flesta verkar ge den mängden precis som nu. Jag har iallafall nu börjat ge honom 140-150 ml och idag för första gången markerade han vid två matningar att han var mätt innan allt var uppätet Stolt mamma!

  • Äldre 5 Aug 22:09
    #9
    MissTL skrev 2014-08-05 20:22:19 följande:

    Tack för inlägg Frida. Så mycket åt min son när han började med ersättning när han var 3 veckor och då blev det för mycket för honom. Han kanske är extra känslig för de flesta verkar ge den mängden precis som nu. Jag har iallafall nu börjat ge honom 140-150 ml och idag för första gången markerade han vid två matningar att han var mätt innan allt var uppätet Stolt mamma!


    Kanon, kämpa på man får inte ge upp för snabbt. Dock har vår kille kräkts efter varje måltid idag och vart lite gnällig så började med miniform droppar nu ikväll så hoppas det blir bättre.
  • Äldre 7 Aug 20:16
    #10
    MissTL skrev 2014-07-29 12:35:26 följande:

    Hej

    Har en son på 11 veckor. Amningen fungerade inte alls så vi började med bara ersättning redan när han var 3 veckor gammal. På BVC gav de oss fel information vilket gjorde att han fick alldeles för mycket mat och kräktes upp allt. Pga detta (och att han inte gick upp i vikt) blev vi inlagda på sjukhus några dagar och började då med att mata var tredje timme och 75 ml per gång. Detta efter deras uträkning som sa att barn ska ha 150 ml x vikten /dygn. Detta fungerade bra och jag har därefter enligt deras instruktioner ökat mängden med 5 ml i taget (han äter nu 120 ml per gång) Jag har nu också släppt på tiden så han får sova så länge han vill på natten och på dagen blir det mat ca var tredje timme (eftersom han inte sover hela tiden mellan målen)

    Enligt läkaren på sjukhus skulle BVC hjälpa mig att göra en plan för matningen framöver men på BVC säger de bara "han får äta när han vill och så mycket han vill" vilket uppenbarligen inte fungerar. Min son äter det som finns i flaskan och avslutar inte själv så jag kan inte bara hälla upp och hoppas att han äter en bra mängd. Så min fråga är hur jag ska veta hur mycket ersättning jag ska ge? Ska jag fortsätta enligt sjukhusets modell så länge han har ersättning eller kan jag göra på annat sätt? Tacksam för tips!


    Hur går det för er?
  • MissTL
    Äldre 8 Aug 17:38
    #11

    Hej Frida! Det går bra. Mängden verkar vara ok nu. Han äter allt i flaskan och verkar lugn efteråt. Ska till BVC om 1 vecka så hoppas det syns på vågen då att han fått mer mat Vi tar också Minifom. Har gjort det sen han var liten så ska försöka sluta med dem snart och se hur det går. Hur går det för er?

  • Äldre 8 Aug 21:13
    #12
    MissTL skrev 2014-08-08 17:38:17 följande:

    Hej Frida! Det går bra. Mängden verkar vara ok nu. Han äter allt i flaskan och verkar lugn efteråt. Ska till BVC om 1 vecka så hoppas det syns på vågen då att han fått mer mat Vi tar också Minifom. Har gjort det sen han var liten så ska försöka sluta med dem snart och se hur det går. Hur går det för er?


    Å vad skönt att det flyter på nu! Här kräks det efter varje måltid.. ändå får han bara 120 och mindre blir han inte mätt på. Hur mycket vägde er plutt sist?
  • MissTL
    Äldre 8 Aug 22:00
    #13

    Han vägde 5120 g sist på BVC och då var han 11 veckor gammal!

  • Äldre 9 Aug 12:13
    #14
    MissTL skrev 2014-08-08 22:00:13 följande:

    Han vägde 5120 g sist på BVC och då var han 11 veckor gammal!


    Då är våran kille stor då hehe
  • MissTL
    Äldre 9 Aug 17:31
    #15

    Ja eller så är det min kille som är liten Han hade ju svårt att gå upp i vikt så han ligger lite efter viktmässigt.

Svar på tråden Hur mycket ersättning ska jag ge?