• Anonym (Tjej på 16år)
    Äldre 29 Jul 12:55
    4172 visningar
    17 svar
    17
    4172

    Mamma vill göra en GYN undersökning på mig :o

    Jag har haft ont i slidan ett tag efter samlag, så jag berättade för min styvmamma, då sa att hon kunde kolla min slida i kväll. Är detta normalt?? Jag har sjukhusskräck så jag vågar inte gå dit.
    Hjälp
    Tjej på 16år

  • Svar på tråden Mamma vill göra en GYN undersökning på mig :o
  • Äldre 29 Jul 12:55
    #1

    Nej. Hon är onormal.

  • Limali­ie
    Äldre 29 Jul 12:58
    #2

    Nej, det är inte normalt och inget du ska gå med på.

    Finns det ingen ungdomsmottagning du kan gå till, och kanske ta med en kompis som stöd? Berätta för barnmorskan att du tycker det är jobbigt så lovar jag att de tar det varsamt. De är vana.

  • Anonym (e)
    Äldre 29 Jul 13:01
    #3

    Det låter inte normalt. Om inte din styvmor jobbar inom det området, så det inte är en stor grej för henne och hon är rätt avtrubbad, men fortfarande inte en lämplig sak att erbjuda i den situationen.

  • neverp­reggo
    Äldre 29 Jul 13:50
    #4

    Ungdomsmottagning och ta med en kompis låter bättre. Har du sex måste du tyvärr vänja dig vid gyn men UM brukar vara mindre som sjukhusmiljö, åtminstone här. Men... har du ont nu? Hur länge? Hur mycket? Blod?

    Du bör inte låta henne göra det. Även om hon så jobbar på gyn. För eran egen relation är det inte bra.

  • Anonym (Z)
    Äldre 29 Jul 14:40
    #5
    neverpreggo skrev 2014-07-29 13:50:45 följande:

    Ungdomsmottagning och ta med en kompis låter bättre. Har du sex måste du tyvärr vänja dig vid gyn men UM brukar vara mindre som sjukhusmiljö, åtminstone här. Men... har du ont nu? Hur länge? Hur mycket? Blod?

    Du bör inte låta henne göra det. Även om hon så jobbar på gyn. För eran egen relation är det inte bra.


    Varför måste man vänja sig vid gyn om man har sex? Ända gångerna jag har vart på gyn är vid infektioner efter förlossningar... Är ju ingen man precis gör vardagligen... -ts, nej låt henne inte titta där på dig om hon nu inte arbetar som bm/ på gyn eller liknande och sa det för att vara snäll. Kontakta ungdomsmottagningen.
  • Äldre 29 Jul 14:41
    #6
    Anonym (Z) skrev 2014-07-29 14:40:47 följande:
    Varför måste man vänja sig vid gyn om man har sex? Ända gångerna jag har vart på gyn är vid infektioner efter förlossningar... Är ju ingen man precis gör vardagligen... -ts, nej låt henne inte titta där på dig om hon nu inte arbetar som bm/ på gyn eller liknande och sa det för att vara snäll. Kontakta ungdomsmottagningen.
    Du gör inte cellprovstagningar då? 
  • Anonym (Ehh)
    Äldre 29 Jul 15:58
    #7

    Alltså, vad tror du själv TS??? Är det normalt att familjen ska ner där och rota?

    Antar att du är endast rädd för att det ska gör ont vid en riktig gyn undersökning, blyg verkar du ju inte vara i alla fall. Kan nog lova dig att en erfaren gyn gör så att det gör mindre ont än om styvmorsan ska krafsa där.

    Jag har aldrig känt ett uns av ont hos gyn, någonsin.

    Usch, nu fick jag en hemsk syn framför mig av en styvmorsa som ska undersöka sin mans tonårsdotter i underlivet, med långa röda naglar, cigg i munnen, högt hår à la Jersey bitch och ett glas rödtjut brevid sig.

    Och använder köksredskap som instrument.

    Herregud, mycket ska man läsa här...Visst är du "bara" 16 år, men vid den åldern borde man faktiskt veta bättre.

  • Anonym (galen familj­)
    Äldre 29 Jul 16:22
    #8

    Nej, du bör inte låta henne göra det. Och hennes fråga är så pass olämplig så att den gränsar till sexuellt övergrepp.

    Är din styvmamma normal annars?

    Låt aldrig någon i din familj komma nära dina privata delar.

  • Anonym (Ehh)
    Äldre 29 Jul 16:40
    #9
    Anonym (galen familj) skrev 2014-07-29 16:22:20 följande:

    Nej, du bör inte låta henne göra det. Och hennes fråga är så pass olämplig så att den gränsar till sexuellt övergrepp.

    Är din styvmamma normal annars?

    Låt aldrig någon i din familj komma nära dina privata delar.


    Håller med, det ÄR sexuellt övergrepp, eller försök till det.

    Skulle mina barns nya fru vilja rota min tonårsdotter i underlivet hade jag anmält direkt. Högst olämpligt och högst onormalt. Sjukt helt enkelt.
  • Anonym (Ehh)
    Äldre 29 Jul 16:40
    #10
    Anonym (Ehh) skrev 2014-07-29 16:40:05 följande:

    Håller med, det ÄR sexuellt övergrepp, eller försök till det.

    Skulle mina barns nya fru vilja rota min tonårsdotter i underlivet hade jag anmält direkt. Högst olämpligt och högst onormalt. Sjukt helt enkelt.


    Rättning; mina barns FARs nya fru...
  • Anonym (Z)
    Äldre 29 Jul 16:58
    #11
    Hockeyfrissa skrev 2014-07-29 14:41:51 följande:
    Du gör inte cellprovstagningar då? 
    Det görs ju knappast varje dag, inte ens varje år. All typ av gynundersökningar är ju väldigt sällan om det inte är något fel.
  • Anonym (Ehh)
    Äldre 29 Jul 19:24
    #12
    Anonym (Z) skrev 2014-07-29 16:58:03 följande:

    Det görs ju knappast varje dag, inte ens varje år. All typ av gynundersökningar är ju väldigt sällan om det inte är något fel.


    Cellprov är väl typ vart 3e år i Sverige (varje år i USA) och det är ju livsviktigt. Är man sexuellt aktiv är det viktigt att göra cellprov. Dvs om man inte vill att eventuella förändringar, vilka är väldigt vanligt, inte utvecklar sig till cancer. Så onödigt eftersom det inte behövs.

    Varför vara rädd för gyn? Varför hellre låta familjen göra en invärtes undersökning? Vet dom hur man samlar celler och har dom tillgång till labb? Vad ska styvmorsan kolla efter egentligen? Tjejen har ont i muffen efter att hon har haft sex. Hur ska styvmamman kunna veta vad som orsakar smärtan? Hur ska hon kolla där inne? Har hon ett spekulum? Eller vill hon "bara" känna efter, med fingrarna?

    Om hon nu själv verkligen skulle vara en utbildad gynekolog så måste det ju ändå ske under kontrollerade omständigheter, på papper, i ett undersökningsrum på en klinik.

    Allt annat är övergrepp. Basta.
  • Äldre 3 Aug 22:12
    #13

    Och tänk på att genomsnittlig gynekolog ser väldigt många underliv på en vecka. att man själv anser det som ruggigt pinsamt att vis muffan/snippan/kaninen/därnere innebär inte att den som sitter på andra sidan undersökningsbordet tycker att det är något speciellt. En människa kan ha krämpor från topp till tå, inklusive de "privata" områdena. En läkare har sett det mesta mååååånga gånger förut, det är för f*n det dom jobbar med och tycker att det är ruskigt ospännande. Sök profesionell hjälp, låt inte familjen rota runt.

  • Äldre 3 Aug 22:18
    #14

    söndag is the new fredag?

  • Anonym (word)
    Äldre 3 Aug 23:05
    #15
    Fiona M skrev 2014-08-03 22:18:32 följande:

    söndag is the new fredag?


    Skål
  • Anonym (Z)
    Äldre 3 Aug 23:34
    #16
    Anonym (Ehh) skrev 2014-07-29 19:24:04 följande:
    Cellprov är väl typ vart 3e år i Sverige (varje år i USA) och det är ju livsviktigt. Är man sexuellt aktiv är det viktigt att göra cellprov. Dvs om man inte vill att eventuella förändringar, vilka är väldigt vanligt, inte utvecklar sig till cancer. Så onödigt eftersom det inte behövs.

    Varför vara rädd för gyn? Varför hellre låta familjen göra en invärtes undersökning? Vet dom hur man samlar celler och har dom tillgång till labb? Vad ska styvmorsan kolla efter egentligen? Tjejen har ont i muffen efter att hon har haft sex. Hur ska styvmamman kunna veta vad som orsakar smärtan? Hur ska hon kolla där inne? Har hon ett spekulum? Eller vill hon "bara" känna efter, med fingrarna?

    Om hon nu själv verkligen skulle vara en utbildad gynekolog så måste det ju ändå ske under kontrollerade omständigheter, på papper, i ett undersökningsrum på en klinik.

    Allt annat är övergrepp. Basta.
    Du läser in otroligt mycket i mina inlägg som inte finns där. Börja läs och använt huvudet istället för att läsa saker som inte står där.
  • Anonym (anony­m)
    Äldre 3 Aug 23:39
    #17

    Förstår inte riktigt hur hon tänkt kolla utan gynutrustning och hur en lekman skulle kunna se om det är något som är fel, så nej hon ska självklart inte kolla i ditt underliv om det inte är så att hon är gynekolog eller barnmorska och gör det på sin mottagning.

Svar på tråden Mamma vill göra en GYN undersökning på mig :o