• Anonym (LIV)

    Hur ofta har ni barnvakt?

    Hur ofta har ni barnvakt och va gör ni då?

  • Svar på tråden Hur ofta har ni barnvakt?
  • maggank

    Vi har aldrig barnvakt för att bonusbarnet är hos oss bara varannan helg. Ibland lite längre under sommar/jul/lov/annan ledighet. Så vi vill lägga all tid på att vara med henne.

  • Anonym (Mamma)

    Den senaste gången var för tre år sedan då vi åkte iväg på en övernattning för att fira vårt bröllop som var två år tidigare.

  • Anonym (2barn)

    En eftermiddag i veckan och jag planerar in läkar- och tandläkarbesök, frisörtid, storhandling etc efter detta. Även 1-2 kvällar i månaden om vi är bortbjudna på fest, "vuxen"-middagar eller så går vi ut äter middag bara vi två.

  • ELLEoClara

    Ca 1 gång per vecka, ibland mer sällan.

    De flesta gånger pga att vi jobbar.

    Ett typ exempel är att jag åker till jobbet kl 21 och hennes pappa kommer hem runt 22-23. Så någon timme per gång.

  • The Fugly

    Just nu inte allas då lillasyster är för liten och storasyster visat på stort behov av att vara nära oss föräldrar nu.

    Innan dess hade vi 1-2 ggr månaden, varav en kanske var över natten.

  • Mika86

    Utöver när syskon fötts o ul ha vi haft det tre eller fyra gånger när vi varit ute o gått på bio, en gång när vi flyttade

  • Mika86

    Glömde säga att detta är under 8 års tid o fyra barn, yngsta på 1,5 år ha aldrig varit med barnvakt

  • teaf

    Minst 4 gånger/månad.
    Arbetar varannan helg. Eftersom mitt barn är 10 så klarar han sig bra själv, men när jag jobbar heldagar så försöker jag hitta sällskap åt honom.
    Förut så hade jag barnvakt en kväll i veckan för att få lite egentid,

  • Anonym (Då och då)

    Beror på vad man menar med barnvakt. Nu på somrarna bor vi flera veckor hos våra föräldrar så då händer det att vi åker och handlar eller äter lunch medan mor/far-föräldrar är med barnet. Kanske totalt 4-5 gånger under sex veckor.

    Vi har annars haft barnvakt längre stund (2-5 h) ca 5 ggr, vi har då varit på middagar eller liknande tillställningar.

    Vi har även haft barnvakt över natten en gång när barnet var drygt 1,5 år. Då firade vi bröllopsdag med att äta middag och sova en natt på ett hotell i samma stad.

    Barnet är 2 år.

  • Bling1975

    Mormor har hämtat på förskolan en dag i veckan under året som har gått. Då har vi passat på att jobba för att få ihop det övriga dagar.

    Utöver det så har vi haft barnvakt på kvällen lite mindre än en gång i månaden. Då har vi varit på någon fest, bröllop, jobbevent eller varit ute och ätit för att fira något. Över natten har vi haft kanske 4 gånger.

    Nu är barnets mormor dock svårt sjuk så det blir ingen mer barnvakt på ett par år då jag tycker att barnet är för litet (2,5 år) för att vara hos någon som inte är anknytningsperson på kvällen. Morfar och farmor är döda och farfar är inte så barnkär. Med tiden kanske min bror med familj kan bli ett bra alternativ.

  • Cadencee

    Väldigt sällan.däremot frågar mormor och morfar om de får ha sonen (1,5 år) över dagen/natten/helgen typ 1-2 gånger i månaden. Vissa gånger har de honom själv andra gånger följer vi föräldrar med för att få miljöombyte då dom bor i villa med stor tomt och vi i lägenhet :)

  • Sagolina

    En gång på tidig kväll i 2h då vi var ut och äta, en natt då sonen var 8månader (var stora problem med sömnen, så vi va totalt slutkörda) under lite mera än 1år. Några gånger 30min-1h då jag varit till läkare.

    I slutet av augusti blir det igen en natt då vi gifter oss. Alla gånger min mamma och syster som varit barnvakter, eftersom han träffar dem oftast annars


  • Gladskit

    Hittills i år har vi haft barnvakt vid sex tillfällen. Två gånger har det handlat om övernattning, då har jag och min man varit på fest och sonen har sovit hos sin farmor och farfar. Och fyra dagar nu på sommaren när fritids varit stängt har han varit hos dem dagtid.

    Det är normalt skulle jag säga, det brukar bli övernattning kanske 3-4 ggr per år plus några dagar då och då när det är studiedagar mm. på fritids.
    Så det är mest vid större tillställningar, typ 40-års-fester, bröllop och den sortens tillfällen. Samt när vi verkligen verkligen behöver hjälpen. Ytterst sällan spontant för att vi känner för att gå på bio eller gå ut och äta, det behöver planeras bättre för att det ska funka.

    Kan tillägga att vår son är 8 år gammal.

  • 2020

    Varje torsdag till 22.00-12.00 beroende på vad vi gör. Tre-fyra gånger per år åker vi bort en natt.

  • Vinterankan

    En gång per vecka så har vi barnvakt i drygt en timme när mormor hämtar tidigare på dagis. Över natten brukar vi ha en gång per år i samband med min födelsedag då jag och min sambo åker på spa.

  • Cadencee

    Känns som vi har barnvakt/sonen är själv hos sina morföräldrar väldigt ofta om man läser denna tråden :P

Svar på tråden Hur ofta har ni barnvakt?