• OupaOupa

    Telefonrädsla!! Ge mig tips på hur jag ska göra

    Här sitter jag för andra veckan i rad och skjuter upp samtal som jag måste göra. Jag behöver ringa tillverkare för att skapa en längre affärsrelation men det är som att jag låser mig mentalt. Mest ångest får jag över att jag inte kan branschen särskilt väl och är rädd för att framstå som den idiot jag känner mig.

    Det lustiga är att jag har inga problem att ta emot samtal jämfört med att ringa själv. Tror det beror på att jag är även rädd för att bli avvisad av en sur och bitter gubbe.

    Så har ni några tips för hur jag kan hantera denna situation så är jag oändligt tacksam!

  • Svar på tråden Telefonrädsla!! Ge mig tips på hur jag ska göra
  • LilijaCom

    Det bästa du kan göra är att bara göra det... Drömmer

    Jag har själv haft problem med telefonfobi i mååånga år & blir alltid lika förvånad när jag (efter mycket om & men...) lyckats ringa något viktigt samtal & insett att de flesta man får prata med faktiskt är hur trevliga & hjälpsamma som helst. Har du bara själv en trevlig ton när du ringer så är de säkert jättetrevliga tillbaka.

    Jag har i alla fall börjat komma över den där fobin nu tack vare att jag fått öva, öva, öva en himla massa.


    Blogg: lilija.com // Webshop: lilijas.se
  • Aaliyah

    Kan du inte maila istället? Jag tycker att det är enklare för då får man tid på sig att lägga upp det man vill säga.


    I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • OupaOupa

    Tack för er respons! Jag funderade att maila men på något sätt är ett paersonligt samtal mer seriöst när man ska inleda en affärsrelation. Annars brukar jag alltid ta mailen, som den fegis jag är Skäms

    Idag tog jag iaf tjuren vid hornen och ringde. Hade skrivit ner ett litet manus och vad jag ville uppnå med samtalet. Dessvärre är alla på semester så jag får göra om hela proceduren på mpndag. Gahh, är som tortyr men det är bara att gilla läget.

    Tack än en gång för att ni kom med input!

  • Aaliyah

    Vad duktig du är som klarade av det.


    I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • astegmatism
    OupaOupa skrev 2014-07-29 14:59:17 följande:

    Här sitter jag för andra veckan i rad och skjuter upp samtal som jag måste göra. Jag behöver ringa tillverkare för att skapa en längre affärsrelation men det är som att jag låser mig mentalt. Mest ångest får jag över att jag inte kan branschen särskilt väl och är rädd för att framstå som den idiot jag känner mig.

    Det lustiga är att jag har inga problem att ta emot samtal jämfört med att ringa själv. Tror det beror på att jag är även rädd för att bli avvisad av en sur och bitter gubbe.

    Så har ni några tips för hur jag kan hantera denna situation så är jag oändligt tacksam!


    Skriv ner punkt, för punkt, allt vad du är rädd för och ifall att du skulle bli avvisad av en sur gubbe, så är det i telefonen, det kan hända (sånt kan hända) men då är det i telefonen. förklara för honom varför du ringer
  • Alexandra1990

    Jag tar ca 50 samtal på jobbet per dag så den biten kan jag nog inte hjälpa dig med ;)

    Dock har jag en kollega som nu flera månader efter hon började berättat att hon hade telefonskräck. Hennes lösning var helt enkelt att hon låtsades vara någon annan, lite som en skådis, kanske hjälper för dig med? :)

Svar på tråden Telefonrädsla!! Ge mig tips på hur jag ska göra