• Äldre 29 Jul 16:23
    602 visningar
    5 svar
    5
    602

    Är alla kunder välkomna?

    Hade en diskussion med en av de anställda.
    H*n hade en kund som h*n upplevde var fruktansvärt otrevlig, vilket slutade med att kunden skulle aldrig sätta sin fot hos oss igen (har varit kund i över 10 år), varav h*n säger att "vi nog klarar oss nog ändå" . H*n var upprörd (över kundens utskällning), kunden ringde och var upprörd (över kundbemötandet). 
    Har pratat med båda i omgångar för att ta reda på vad som hände. Började med stress och missförstånd varav kunden kände sig lurad och sedan "utslängd" som kund. Kan hålla med den anställde om att kunden inte lyssnat på h*n utan fått sitt utbrott "i onödan". Kan även hålla med kunden om att man inte uttrycker sig så till en kund (även om den är otrevlig). 
    H*n tycker att kunden skall få en utskällning av mig att man inte säger så till vår personal om man skall vara välkommen in till oss, medan jag anser att även om kunden är otrevlig så betalar kunden vår lön. Vad man personligen anser om kunderna får man hålla för sig själv. H*n tyckte att jag var en riktig skitstövel som inte tog h*n´s parti öppet mot kunden. Medan jag är mycket medveten om hur mycket negativ reklam en missnöjd kund kan ställa till med.
    En helt annan sak om kunden är hotfull, drogad eller påträngande mot personalen, då får man be att kunden avlägsnar sig om de inte slutar med sitt beteende. 
    Känner att jag håller med h*n om att det var eg. kunden som inte lyssnade men att man inte får uttrycka sig så till kunderna ändå. 
    Ville bara skriva av mig....känner mig som en åsna mellan två hötappar just nu.... Det blir inte bra vilket man än gör...

  • Svar på tråden Är alla kunder välkomna?
  • Äldre 29 Jul 16:28
    #1

    Du gjorde rätt.

  • Äldre 29 Jul 16:35
    #2

    Skönt att åtminstone någon tycker det. Vill inte vara kompis med de anställda men inte vara en skitstövel heller.

  • Anonym (TheBo­ss)
    Äldre 29 Jul 16:43
    #3

    Jag tycker att du har rätt inställning på ett sätt. Det är kunderna som betalar löner och annat när man driver verksamhet. Samtidigt skadar det inte att ha ett samtal efteråt, när allt lagt sig, där man får gnälla av sig lite och där du som chef kanske kan hålla med om att det var hårda ord, att det kan ha varit orättvist och liksom stötta din anställde litegrann. Även om det bara är tomma ord för din del, att ha sin chefs stöd på det viset kanske gör att man hanterar det bättre nästa gång?

  • Anonym (anstä­lld)
    Äldre 29 Jul 17:05
    #4

    Som anställd skulle jag inte få för mig att porta en kund, om inte denne stal (har hänt) eller gav sig på en annan kund (vi har t ex haft en incident där en kund började gapa rasistiska grejer efter ett invandrarbarn, men den gången eskalerade det snabbt till slagsmål mellan den svenske mannen och barnets pappa, så polis tillkallades).

    Ger de sig på mig kan jag bita ihop och gå ut på lagret och spy galla. Jag representerar hela butikskedjan, skiten jag får är sällan personlig, och det ska min reaktion inte heller vara.

    Min chef är duktig på att hålla oss om ryggen, samtidigt som han kan göra kunden nöjd. Oftast behöver han inte bli inblandad, om inte kunden uttryckligen ber om det.

    Jag kan tycka att din anställde tog sig friheter, och jag tycker att du gjorde rätt. Håller även med TheBoss, det betyder mycket att få medhåll även om det är tomma ord och ingen upprättelse inför kunden.

    Sedan kanske du som chef inte behöver jönsa med alldeles för mycket om du vet att den anställde har rätt ("nej men vi HAR faktiskt inte den varan" istället för att ringa runt och försöka få tag på den, jag tycker inte att otrevlighet ska löna sig).

  • Äldre 29 Jul 17:37
    #5
    Anonym (TheBoss) skrev 2014-07-29 16:43:49 följande:

    Jag tycker att du har rätt inställning på ett sätt. Det är kunderna som betalar löner och annat när man driver verksamhet. Samtidigt skadar det inte att ha ett samtal efteråt, när allt lagt sig, där man får gnälla av sig lite och där du som chef kanske kan hålla med om att det var hårda ord, att det kan ha varit orättvist och liksom stötta din anställde litegrann. Även om det bara är tomma ord för din del, att ha sin chefs stöd på det viset kanske gör att man hanterar det bättre nästa gång?


    Låter som ett bra råd, det tackar jag för!
Svar på tråden Är alla kunder välkomna?