• Anonym (Lt)

    Besök från soc?

    Dom gånger jag hört om anmälningar till soc och hembesök har alltid soc ringt först och bokat tid för besöket. Förlorar inte det lite av hela poängen då?

    Om föräldrarna anmälts för att ha det riktigt skitigt, inte ge barnen mycket mat och låta barnen leva i misär, hinner dom ju städa och handla mat. Dom hinner coacha barnen vad som ska sägas och sätta upp en falsk fasad, som vad jag har bevittnat rämnar så fort besöket av soc är avklarat.

    Varför ser systemet ut såhär eller kan soc komma oanmälda, vad krävs för att få tillett sånt besök?

  • Svar på tråden Besök från soc?
  • Anonym (Lt)
    Anonym (hm) skrev 2014-07-30 00:22:44 följande:

    I ett akutläge kan de naturligtvis komma oanmält men det kan anses integritetskränkande. Ta det här exemplet från köping som nu kritiserats av Socialstyrelsen.

    magazin24.se/nyheter/koping/2013/08/04/socialen-far-tummen-ner-for-oanmalt-besok


    Jag antog att det kunde vara så, men.samtidigt får de ju aldrig se hur verkligheten för barnen i dessa familjer ser ut.

    Om soc kom och knackade på hos mig skulle jag bli chockad, men jag har inget att dölja och det är ju bra att dom ser det. Att anmälaren har fel eller rätt. Det känns som det blir tryggar för alla om de inte hör av sig innan.
  • Anonym (hm)

    Ja men här väger man in personlig integritet. I en del fall när barn är inblandade så känns det klart motiverat att komma oanmälda. Har TS själv haft något ärende som rör denna hantering?

  • Anonym (Blomman)

    Jag tror att de från soc känner av det mesta ändå. Man ser nog ganska lätt på föräldrar som krystar fram ett normalt beteende, eller om man storstädat precis innan eller om barnen visar ett tryggt beteende eller inte.

    Ja det anses vara integritetskränkande, för det är inte alltid som orosanmälan har en grund. Kolla bara här på FL där det verkar anmälas till höger och vänster för allt.

  • Anonym (hm)

    Ofta sker det ju i samråd med BUP när man tänker gripa in. Soc har myndighetsutövandet medan BUP har expertisen. Som Blomman skriver att man ser om det är krystat.
    Man söker in i det längsta dock undvika att göra ett omhändertagande, att ta barnet från föräldern men ser man att det riskerar att fara illa så naturligtvis agerar man.
    Det finns ju lägen där integriteten väger tyngre än det allmännas intresse.

  • Anonym (Blomman)

    Varför vill du få till ett sådant besök?

  • Anonym (Lt)

    Det rör en grannfamilj som lever i misär! Hela insidan av huset och tomten är fullt av ölburkar, cigarettfimpar, soppåsar, gamla pizzakartonger och annat skit. Barnen är smutsiga, toviga och oftast nakna och lämnade helt utan uppsikt, dom är två och tre år.

    Soc har varit dit i ett par gånger men varje gång städar dom, tvättar barnen och klär på dem. När besöket är avklarat förfaller allt igen.

  • Anonym (hm)

    I sådant fall TS skall du ta en kamera och fotografera misären sedan sänder du bilderna till SOC. Om det finns bildbevis är det inget snack om vanvård och i sådant fall kan de agera akut utan föranmälan för ett omhändertagande.

  • Anonym (Lt)
    Anonym (hm) skrev 2014-07-30 13:20:36 följande:

    I sådant fall TS skall du ta en kamera och fotografera misären sedan sänder du bilderna till SOC. Om det finns bildbevis är det inget snack om vanvård och i sådant fall kan de agera akut utan föranmälan för ett omhändertagande.


    Oj, en bra idé men går förmodligen inte att utföra utan att bli ertappad. Helt ärligt vill jag inte bli ertappad för pappan i familjen är två m lång och en m bred, har alkoholproblem och är kriminell med ett jävla humör.
  • Anonym (hm)

    OK men ta systemkamera med teleobjektiv eller zoom objektiv och ta foto på håll. Oavsett om han är kriminell eller ej får han inte agera som han vill för det.

Svar på tråden Besök från soc?