• Anonym (Ärhon?)

    Hur beter sig en narcissistisk kvinna?

    Hur beter sig en narcissistisk kvinna? Erfarenheter? Egna historier. Vad som. Har en misstanke om att en i min närhet kan vara det.

  • Svar på tråden Hur beter sig en narcissistisk kvinna?
  • Anonym (tips)

    Att leta psykiska diagnoser på sina vänner kan vara en del av narcissism.

  • Anonym (Ärhon?)
    Anonym (tips) skrev 2014-07-30 01:42:43 följande:

    Att leta psykiska diagnoser på sina vänner kan vara en del av narcissism.


    Jahopp, och detta var relevant?
  • Anonym
    Anonym (Ärhon?) skrev 2014-07-30 03:01:44 följande:
    Jahopp, och detta var relevant?
    Kanske lite, trots allt... Narcissister/antisociala personer brukar alltid projicera alla sina dåliga egenskaper på andra, enligt min erfarenhet. Men frågan är ju om narcissister/antisociala är medvetna om att de är det...

    Hur är hon? Vad får dig att misstänka det? Har ingen narcissistisk kvinna i min närhet, vad jag märkt av, men har varit i ett förhållande med en narcissistisk/antisocial man. Jag tror inte att det är så stor skillnad mellan könen där faktiskt, de fungerar nog i stort sett på samma sätt.
  • Anonym (Vetendel)
    Anonym (Ärhon?) skrev 2014-07-30 01:25:49 följande:

    Hur beter sig en narcissistisk kvinna? Erfarenheter? Egna historier. Vad som. Har en misstanke om att en i min närhet kan vara det.


    Om du syftar på en person med drag av, eller ren narcissistisk personlighetsstörning - råder ingen skillnad på män eller kvinnor egentligen. 

    Det finns vissa säregna drag som utmärker en person med denna störning/drag av.

    1. Balanserar sitt inre självförakt med att förhöja sig själv och förminska andra. Det sker instinktivt utan att de tänker efter som i en överlevnadsinstinkt.
    2. Lättkränkta, är du inte med dem 100%, så är du mot dem. Du hamnar på pedistal, eller i avgrunden. 
    3. Sysslar med "bestraffningar" på omgivningen om de inte får sin vilja igenom, t ex "silent treatment". Du behöver få kontakt = de tiger och ignorerar. Ju mer kontakt du behöver, desto plågsammare blir "straffet". Skiljer inte på barn och vuxna i dessa fall. Alla dras över en kam.
    4. Saknar förmåga till inlevelse, fungerar många gånger som på en 2-årings mentala reaktionsplan. Välklädd upp till tänderna i kostym spela ingen roll, det är "sandlådenivå" på resonemangen "du var dum mot mig, jag ska stampa sönder ditt sandslott", typ. Och de gör det, oavsett vilka konsekvenser det får .... eftersom ...
    5... de skyller alltid på någon annan. Vad som än hänt, även om de skulle begå ett dråp, överlagt mord eller annat brott t ex, så var det någon annan som egentligen har skulden till det. De är dock ganska måna om att se snygga ut i pälsen och hålla den blank och fin, så brott där det märks - tilltalar dem inte.

    Tack för mej:)
  • Anonym (!!!!)

    Bästa beskrivningen ever!

    Dumpat en vän pga det.

    Tror att allting görs/riktat mot denne. Kan vara en småsak som den krånglar till. Otroligt sympatisk men kan vända. Nr 1 där var klockren. Ovärt att vara vän med.

  • Anonym (Kunnig)

    Kan lika gärna vara du som är narcissisten? Brukar nämligen vara narcissisterna själva som pekar fingret på andra.

  • Anonym (Vetendel)
    Anonym (Kunnig) skrev 2015-10-04 19:34:11 följande:

    Kan lika gärna vara du som är narcissisten? Brukar nämligen vara narcissisterna själva som pekar fingret på andra.


    Inte troligt.

    NPS - personer brukar sällan ha något ut av att peka ut andra "narcissister", såvida inte de de väljer inte har en sårbarhet som gör dem intressanta till exempel vid skuldprojicering. 

    Och de har de inte om de är narcissister, de är som teflon i sådana situationer. Reagerar med kyla eller vrede, det viktigaste är att bli fri från skuld och skam.

    Narcissister dras till de människor de kan imitera och lära av, utnyttja till sin egen fördel, de med väl utvecklad medkänsla, empati och gärna en "praktisk" sårbarhet är attraktiva.
  • Anonym (Vetendel)
    Anonym (!!!!) skrev 2015-10-04 19:27:46 följande:

    Bästa beskrivningen ever!

    Dumpat en vän pga det.

    Tror att allting görs/riktat mot denne. Kan vara en småsak som den krånglar till. Otroligt sympatisk men kan vända. Nr 1 där var klockren. Ovärt att vara vän med.


    Verkligen "ovärt" att vara vän med. De har inga riktiga vänner, utan mest bekanta eller partnerns vänner (så länge hon/han stannar kvar, ofta gör de tyvärr det länge - då narcissisten är en mästare på att spela tillbaka de som "flyr". Säga rätt saker, säga det man vill höra.

    Det ända effektiva sättet att bli helt fri från en narce, är att bryta helt 110%, helt oavsett vad de gör, eller försöker göra för att man ska komma tillbaka.
Svar på tråden Hur beter sig en narcissistisk kvinna?