• Simini

    Hur snabbt börjar löneutmätning?

    Hej alla!
    Jag har tyvärr skulder hos KFM som snart kommer gå till utmätning. Grejen är att jag inte kommer få någon lön i september utan hade tänkt spara av augustilönen. 
    Är det någon som har erfarenhet av hur lång tid det brukar ta innan löneutmätning kommer igång?

    Jag fick utslag på skulden 7 Juli, samt brev från inkasso om att skulden var fastställd av Kfm  20 juli. Sen har jag inte hört något mer.

    Hur stor risk är det att dom utmäter redan 25/8? :(

  • Svar på tråden Hur snabbt börjar löneutmätning?
  • hejhejj

    Dom drar nog inte ens detta året, absolut inte de första månaderna..
    Först ska dom ha vetenskap om att du jobbar, sedan ska du deklarera dina utgifter etc etc

  • Simini
    hejhejj skrev 2014-07-30 03:42:19 följande:

    Dom drar nog inte ens detta året, absolut inte de första månaderna..
    Först ska dom ha vetenskap om att du jobbar, sedan ska du deklarera dina utgifter etc etc


    Tack för att du tog dig tid att svara! Vad jag har förstått så får man hemskickat nån form av blankett som ska fyllas i med uppgifter om inkomst och utgifter. Fast nu hoppas jag ju att du har rätt och att det tar tid! :)
  • hejhejj

    Har tyvärr skulder i familjen..

    Jag o brorsan utmäts inte än, han jobbar sedan 2 månader, jag sedan en.
    Pappa utmätes inte förrän 10 år efter anställning.. Det kan ta god tid.. !
    men det är ju såklart bra att ta tag i det så fort som möjligt

  • Simini
    hejhejj skrev 2014-07-30 04:00:36 följande:

    Har tyvärr skulder i familjen..

    Jag o brorsan utmäts inte än, han jobbar sedan 2 månader, jag sedan en.
    Pappa utmätes inte förrän 10 år efter anställning.. Det kan ta god tid.. !
    men det är ju såklart bra att ta tag i det så fort som möjligt


    Tråkigt att höra :( Okej men då känns det lite lugnare iaf.. Borde ju vara en del pappersarbete innan lönen försvinner :)
  • Simini

    Idag kom ett brev från KFM " skuld att betala". Denna ska vara betald senast 21/ 8, det borde betyda att augustilönen är säkrad? :D

  • Anonym (i samma sitts)
    Simini skrev 2014-08-08 14:18:39 följande:

    Idag kom ett brev från KFM " skuld att betala". Denna ska vara betald senast 21/ 8, det borde betyda att augustilönen är säkrad? :D


    Hur har det gått med din löneutmätning?

    (Mina lån går från inkasso till kfm inom någon enstaka dag)
  • Anonym (Alma)

    Jag jobbar med löner och från det att vi får beslutet så verkställer vi på nästkommande lön. Lönerna körs ca 8-10 dagar före utbetalning så ibland är det redan för sent för innevarande månad så att säga. Men då meddelar vi KFM det och så börjar det dras nästa månad istället.

  • Anonym (Hej hej)

    Börja spara redan nu, och börja leta ett extrajobb om du har möjlighet att jobba extra, så blir du kanske av med skulden snabbare?

  • Simini

    Hej, ursäkta sent svar. Ingenting har egentligen hänt ännu.. bara massa brev om "skuld att betala". Inget än om löneutmätning. 
    Sitter rejält i skiten men kommer inte ge upp för det. Om 3 år är jag skuldfri, exk, csn. :) ALLT löser sig!

Svar på tråden Hur snabbt börjar löneutmätning?