• Anonym (Linda­)
    Äldre 30 Jul 06:58
    1133 visningar
    9 svar
    9
    1133

    Får FK göra så här?

    Jag flyttar på fredag och har i god tid skickat in ansökan om bostadsbidrag för den nya bostaden.
    Blev igår uppringd av FK som talade om för mig att hon inte ser min adressändring.
    Eh nej jag flyttar på fredag så signalen från Folkbokföringen går ut till myndigheter först på fredag!

    Handläggare säger till mig att hon kommer att "låsa" min utbetalning dvs det sista bostadsbidraget för  gamla bostaden som ska utbetalas 27 aug.
    Sen går hon på semester och tar tag i min ansökan först när hon kommer tillbaka.
    Vilket kommer att medföra att mitt bostadsbidrag blir rejält försenat.

    Jag fattar inte och får hon verkligen spärra mitt bostadsbidrag så här?
    Vad har mitt bostadsbidrag för gamla bostaden med min nya ansökan att göra?

    Kan någon förklara för mig vad hon håller på med? Får hon göra så här?
    Jag hade förstått om det rört sig om bidraget för nya bostaden men det handlar alltså om det sista bidraget på gamla lägenheten Rynkar på näsan

  • Svar på tråden Får FK göra så här?
  • Äldre 30 Jul 07:10
    #1

    Anledningen att hon låser gamla utbetalningen är ju för att de är för den gamla bostaden som du då inte kommer bo i.. och eftersom att du bara kan få bidrag för en bostad som du är folkbokförd på så låste hon den. Men även om hon går på semester så kan man ju ringa igen dessutom gäller ju 30 handläggnings tid ändå... om de får alla uppgifter..

  • Anonym (??)
    Äldre 30 Jul 08:21
    #2

    Vad gör fk för fel menar du?

  • Äldre 30 Jul 08:39
    #3

    Det är väl en självklarhet att de ska stoppa bostadsbidrag som du inte har rätt till längre?

  • Anonym (Blomm­an)
    Äldre 30 Jul 08:50
    #4

    Du kan inte få bostadsbidrag för en lägenhet du inte bor i såklart.

  • Anonym (rätt)
    Äldre 30 Jul 09:33
    #5

    Fk betalar ut bostadsbidrag för innevarande månad. Bor du i hyresrätt betalar du hyran för juli månad i slutet av juni. Bostadsbidraget får du däremot i slutet av juli (för juli månad). Drabbas du av dubbla hyror i augusti är detta inget fk tar hänsyn till utan du får enbart bostadsbidrag för ditt nya boende. Du kommer alltså i slutet av augusti få ditt bostadsbidrag för din nya bostad för augusti månad.

    Ofta sägs det att fk betalar ut bostadsbidrag i efterskott, vilket delvis stämmer. Du får det i efterskott för större delen av månaden, men egentligen i förskott för de sista dagarna. Anledningen till att det ändå sägs att bostadsbidraget kommer i efterskott är att hyran ska betalas i förskott (hyran du betalar i juni gäller för juli, men bostadsbidraget för juli kommer i slutet av juli).

  • Anonym (Linda­) Trådstartaren
    Äldre 30 Jul 10:10
    #6
    Anonym (rätt) skrev 2014-07-30 09:33:10 följande:

    Fk betalar ut bostadsbidrag för innevarande månad. Bor du i hyresrätt betalar du hyran för juli månad i slutet av juni. Bostadsbidraget får du däremot i slutet av juli (för juli månad). Drabbas du av dubbla hyror i augusti är detta inget fk tar hänsyn till utan du får enbart bostadsbidrag för ditt nya boende. Du kommer alltså i slutet av augusti få ditt bostadsbidrag för din nya bostad för augusti månad.

    Ofta sägs det att fk betalar ut bostadsbidrag i efterskott, vilket delvis stämmer. Du får det i efterskott för större delen av månaden, men egentligen i förskott för de sista dagarna. Anledningen till att det ändå sägs att bostadsbidraget kommer i efterskott är att hyran ska betalas i förskott (hyran du betalar i juni gäller för juli, men bostadsbidraget för juli kommer i slutet av juli).


    ja just.. har lite otur när jag tänker idag tydligen Skäms
    Sista bb för gamla lägenheten för juli betalas ut 27/7 och nya för augusti ska betalas ut 28/8 tänker jag rätt nu?

    Vilket fall. Hon sitter med min ansökan i handen och och istället för att kolla med folkbokföringen att jag flyttanmält så lägger hon ansökan åt sidan och drar på semester och gör inget förrän hon kommer tillbaka. Vilket fortf innebär mitt bostadsbidrag på 3000 kr blir försenat. Min hyra tar tyvärr inte semester.Rynkar på näsan
    Kan hon bara skita i ta i det hon har på bordet så sådär? Finns väl vikarier som tar över eller stannar hela FK under sommaren?

    Har aldrig någonsin fått försenat bb trots jag flyttar för  7e gången med bb.
  • Chrysa­belle
    Äldre 30 Jul 10:14
    #7
    Anonym (Linda) skrev 2014-07-30 10:10:55 följande:
    ja just.. har lite otur när jag tänker idag tydligen Skäms
    Sista bb för gamla lägenheten för juli betalas ut 27/7 och nya för augusti ska betalas ut 28/8 tänker jag rätt nu?

    Vilket fall. Hon sitter med min ansökan i handen och och istället för att kolla med folkbokföringen att jag flyttanmält så lägger hon ansökan åt sidan och drar på semester och gör inget förrän hon kommer tillbaka. Vilket fortf innebär mitt bostadsbidrag på 3000 kr blir försenat. Min hyra tar tyvärr inte semester.Rynkar på näsan
    Kan hon bara skita i ta i det hon har på bordet så sådär? Finns väl vikarier som tar över eller stannar hela FK under sommaren?

    Har aldrig någonsin fått försenat bb trots jag flyttar för  7e gången med bb.
    3000 i bostadsbidrag? Wow, får man så mycket numera?
  • Anonym (rätt)
    Äldre 30 Jul 10:28
    #8

    Om alla papper är i ordning så går handläggningen snabbt. Jag har aldrig behövt vänta på pengar (endast sökt fp och tfp), trots ansökan när min handläggare gått på semester och fk av någon anledning fått för sig att just då granska ansökan manuellt. Så jag tror inte du behöver oroa dig.

  • Anonym (Bem)
    Äldre 31 Jul 12:37
    #9
    Chrysabelle skrev 2014-07-30 10:14:19 följande:

    3000 i bostadsbidrag? Wow, får man så mycket numera?


    Jag hade 4.000 kr i bostadsbidrag för 8 år sedan när jag studerade. Hade 3 barn och en hyra på 8.000 kr.

    Men visst är det väl så ts, att bostadsbidraget betalas ut i efterskott? Så det BB du fick nu i slutet av juli avser julihyran och den har du ju redan betalt så varför skulle då FK stoppa det den utbetalningen? Augustis bostadsbidrag får du väl i slutet av augusti och till dess bör de väl ha hunnit handlägga din ansökan och fått in din adressändring?
Svar på tråden Får FK göra så här?