• Anonym (Dampa loss med en koloss)

    Asperger och adhd se hit!!!!!!!!

    Ni som lever ihop där ni har antingen adhd, Asperger eller båda diagnoserna. Hur fungerar det i vardagen för er? Jag har blivit intresserad av en tjej med Asperger. Jag tänker på får ni problem med vissa saker:

    Hur gör ni med städ och tvätt? Gör ni det tillsammans eller gör ni en uppgift var eller är det helt koas med det?

    Specialintressen? Det är ju en fördel om man är intresserad av det, men om man inte skulle vara det, hur löser ni det?

    Rutiner? Hur fungerar det, kommer ni in i varandras rutiner eller hur funkar det? Jag tänker på att vissa gillar att äta samma mat hela veckan, äter ni egen mat eller hur gör ni?

    Lagar ni mat tillsammans eller blir det halvfabrikat?

    Jag är nyfiken på hur andra som har dessa diagnoser fungerar. Jag tror det går jättebra för vissa om man komplettera varandra.

  • Svar på tråden Asperger och adhd se hit!!!!!!!!
  • Anonym (maximus max)
    Anonym (Dampa loss med en koloss) skrev 2014-07-30 10:56:38 följande:

    Ni som lever ihop där ni har antingen adhd, Asperger eller båda diagnoserna. Hur fungerar det i vardagen för er? Jag har blivit intresserad av en tjej med Asperger. Jag tänker på får ni problem med vissa saker:

    Hur gör ni med städ och tvätt? Gör ni det tillsammans eller gör ni en uppgift var eller är det helt koas med det?

    Specialintressen? Det är ju en fördel om man är intresserad av det, men om man inte skulle vara det, hur löser ni det?

    Rutiner? Hur fungerar det, kommer ni in i varandras rutiner eller hur funkar det? Jag tänker på att vissa gillar att äta samma mat hela veckan, äter ni egen mat eller hur gör ni?

    Lagar ni mat tillsammans eller blir det halvfabrikat?

    Jag är nyfiken på hur andra som har dessa diagnoser fungerar. Jag tror det går jättebra för vissa om man komplettera varandra.


    Det här känner jag igen mig i, fast från andra hållet, jag är kille och den som har Asperger.

    Städning och tvätt fungerar fint för min del, men jag gör det gärna själv för att få det som jag vill. Rätt tvättmedel, rätt sköljmedel, m.m. Sådant är viktigt.

    Intressebiten är svårare, jag tycker om det jag tycker om och det gör inte min tjej i samma utsträckning. För mig är det ett problem, men inte för tjejen då hon inte bryr sig så mycket om att man ska vara lika.

    Rutiner har jag inga alls. Jag sover när jag är trött. Jag äter när jag är hungrig. Matlagning är jag inte det minsta intresserad, för min del blir det pasta eller McD "varje" dag. Av den anledningen sköter tjejen matlagningen när vi ses. Oftast tycker jag om det hon lagar.

    Det kommer nog gå fint så länge du kan ha överseende med en del aspekter som kan uppfattas som "udda". Jag är gärna med på saker, men lite på sidan av. Ska ett gäng kompisar grilla så grillar jag gärna min egna korv på sidan av. Ska man ha fredagsmys med ett gäng kompisar så är jag mer än gärna med, men jag sätter mig hellre i fåtöljen en bit ifrån och pysslar med något av mina intressen (programmering eller lego).

    De bitarna har jag märkt är de svåraste för andra att acceptera.
  • Nyfiken gul

    37 år och kvinna. Gift sedan många år tillbaka och har barn. Jag har Asperger

    Hur det funkar att leva med en med As varierar ju beroende på hur drabbad man är av sin diagnos och vilka svårigheter man har. 

    Jag har inget problem med att sköta ett hem, laga mat eller göra andra saker i ett hushåll. Jag kan behöva bli påmind ibland men annars är det saker som går på automatik.

    Jag tycker det är viktigt att man har regler och rutiner, utan det är det jobbigt. Rutiner från morgon till kväll är A och O - det gör att jag inte har några problem med att få dötid och bara slappa en dag. 

    Jag har också ett helt vanligt jobb jag sköter, det är inte heller något problem. 

    Älskar äventyr och spontana infall och har inga problem att åka iväg på något från ena minuten till den andra. Men det är ibland jobbigt när inbokade saker inte blir av eller måste ändras. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Karls fästmö)

    Jag är en förlovad kvinna på 31 år som troligtvis har asperger.Väntar på utredning men vuxenhabiliteringen tror att jag har asperger. 
     Hushållssysslor har jag inga problem med, det är jag som tvätta och laga maten. Jag är vegetarian och han köttätare men jag lagar hans mat också, han är inte bra på att laga mat. Städning brukar vi hjälpas åt med.

    Mina intresse ägna jag en hel del tid åt, jag och min fästman har olika intresse och vi ger varandra tid åt att syssla med intresse. Vi är båda ensamvargar så vi har stort behov av egentid, han jobbar långa pass så då har jag mycket tid att ägna åt specialintresse.

    Jag jobbar som städare på samhall, jobbar 75% fast jag känner att jag egentligen inte klarar mer än halvtid. Jobbade först 50% men kände mig tvingad av jobbet och Af att utöka tiden. Jag blir utmattad av alla intryck och är väldigt stresskänslig. 

    Rutiner är jätteviktigt för mig, har svårt för förändringar. Jag blir jättestressad när jag ska till jobbet på morgonen. Blir ofta panikslagen bara av att veta att jag har en tid att passa, har jättesvårt att ta mig hemifrån. 

    Jag och min fästman komplettera varandra, får vardagen att fungera bra. Vi har varit tillsammans i 6 år och nu längtar vi efter barn. Tror vi kommer få vardagen att fungera bra även med barn i bilden för vi kommer hjälpas åt och min mamma och andra i familjen har redan erbjudit sig hjälpa till om det behövs. 

  • Anonym (tjockis)

    Jag har adhd o asperger lever med min sambo och våra barn och djur.
    Har efter många års sjukskrivning fått sjukersättning, så jag är hemma.
    Jag sköter i princip all städning och tvätt.
    Inga problem, visst det är tok tråkigt, men kan jag hålla undan det så det inte bildas berg så går det bra.

  • Anonym (adhd)

    25år, sambo med en som har ADHD. Vi har ett barn tillsammans.
    Jag sköter allt.. då menar jag ALLT

Svar på tråden Asperger och adhd se hit!!!!!!!!