• FruOMor

    Behövs kontantinsatsen?

    Min man var på banken för ett tag sen och blev beviljad ett lån på 1,5 miljon för husköp, jag är lite nyfiken bara på om vi hittar ett hus för säg 1 miljon alltså 500 tusen mindre än vad vi blivit beviljade behövs då en kontantinsats eller kan dom där 500 tusen täcka upp för kontantinsatsen?

  • Svar på tråden Behövs kontantinsatsen?
  • Punkster

    Ni behöver alltid en kontantinsats, och den ingår inte i bostadslånet. De 500 tusen kronorna som "blir över" kan ni mao inte använda till kontantinsatsen. Däremot blir kontantinsatsen såklart mindre om ni köper en bostad för en miljon istället för 1 1/2 miljon.

  • tjej87

    Om banken bedömer att ni kan klara av ett blancolån som täcker kontantinsatsen så kan ni få det. Dock blir det ju såklart mycket högre ränta på blancolånet än på det lånet på 85% som är bolån med huset som säkerhet...

  • Flizus
    FruOMor skrev 2014-07-30 11:55:34 följande:

    Min man var på banken för ett tag sen och blev beviljad ett lån på 1,5 miljon för husköp, jag är lite nyfiken bara på om vi hittar ett hus för säg 1 miljon alltså 500 tusen mindre än vad vi blivit beviljade behövs då en kontantinsats eller kan dom där 500 tusen täcka upp för kontantinsatsen?


    Varför följde du inte med på banken så att du kunde få det förklarat för dig hur ett huslån fungerar? Om jag var som dig hade jag bokat ett nytt möte på banken.
  • FruOMor

    ett lånelöfte så klart, dumt av mig att skriva att vi fått ett lån för de har vi ju inte.. Jag visste faktiskt inte att han varit på banken utan de va nått han berättade när han kom hem, lite som en överraskning då jag tyvärr inte kan stå med på lånet ändå eftersom jag för närvarande bara har föräldrarpenning och inget arbete att gå tillbaka till efteråt än så länge..

  • Tonårsmamman1
    FruOMor skrev 2014-07-30 12:31:09 följande:

    ett lånelöfte så klart, dumt av mig att skriva att vi fått ett lån för de har vi ju inte.. Jag visste faktiskt inte att han varit på banken utan de va nått han berättade när han kom hem, lite som en överraskning då jag tyvärr inte kan stå med på lånet ändå eftersom jag för närvarande bara har föräldrarpenning och inget arbete att gå tillbaka till efteråt än så länge..


    Om ni fått ett lånelöfte på 1,5 miljoner så betyder det att banken vill låna ut den summan till er, max. Och då ingår inte kontantinsats i den summan.

    Köper ni ett hus för 1 miljon, så får ni inte låna 1,5 miljon, utan ni får låna 1 miljon minus kontantinsatsen.


  • Flizus
    FruOMor skrev 2014-07-30 12:31:09 följande:

    ett lånelöfte så klart, dumt av mig att skriva att vi fått ett lån för de har vi ju inte.. Jag visste faktiskt inte att han varit på banken utan de va nått han berättade när han kom hem, lite som en överraskning då jag tyvärr inte kan stå med på lånet ändå eftersom jag för närvarande bara har föräldrarpenning och inget arbete att gå tillbaka till efteråt än så länge..


    Är det bankmannen som sagt att du inte får stå med på lånet?
  • FruOMor

    Nej de är mer jag som tagit de dör givet.. En föräldrarpenning och sen en a kassa om ja inte lyckas hitta ett nytt jobb känns inte som de första valet en bank lånar ut pengar till..

  • zZzZz
    FruOMor skrev 2014-07-30 23:58:56 följande:

    Nej de är mer jag som tagit de dör givet.. En föräldrarpenning och sen en a kassa om ja inte lyckas hitta ett nytt jobb känns inte som de första valet en bank lånar ut pengar till..


    Du vet inte hur en kontantinsatsfunkar (15%) och tror dig inte kunna stå med på ett bolån, för du har PF och inget jobb efteråt, men ändå har du nyss tagit ett lån på 140 000, hur funkar det i din värld då?
  • FruOMor

    De funkar som så att jag inte står på det lånet men det är "mitt" lån då jag använt pengarna och det är jag som betalar tillbaka på det!

  • riboflavin

    Oftast så har bankerna inga som helst problem med att man står med som låntagare och solidariskt betalningsansvarig, däremot så baserar de den möjliga lånesumman bara på den som har inkomst.
    Jag och sambon äger halva huset var och har gemensamma bolån, detta trots att jag inte hade tillräckligt säkra inkomster för att de skulle räkna med min inkomst när de beräknade vårt låneutrymme. 


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Behövs kontantinsatsen?