• Äldre 30 Jul 12:06
    332 visningar
    1 svar
    1
    332

    skydda SGI

    Min sambo har minskat sin arbetstid till ca 80% för att kunna vara mer med vår son. Oftast är han ledig fredagar. För att skydda sin SGI brukar han ta ut en föräldrardag.
    I julimånad tog jag en månads sammanhängande föräldrarledighet och råkade då ta ut en föräldrardag en sådan fredag. Av misstag ansökte vi alltså om föräldrarpenning samma dag (vi kan inte längre ta dubbeldagar). Detta uppmärksammades ju såklart på försäkringskassan och min sambo fick besked att han inte får FP för dagen ifråga.
    Finns det möjlighet för honom att ändå, i efterhand, skydda sin SGI. jag tänkte till exempel att ta ut en ytterligare föräldrardag på helgen i samband med nästa föräldrarlediga fredag?
    Hur är det rent generellt? Min sambo har oregelbundet schema. I vilket intervall tittar man på antal uttagna föräldrardagar i relation till minskat tjänstgöringsgrad för att  beräkna SGI?

  • Svar på tråden skydda SGI
  • Äldre 30 Jul 13:41
    #1

    Hej!
    Om du har ansökt om föräldrapenning måndag-fredag kan din sambo ansöka om lägstanivådag på helgen om han inte arbetat då.
    Om man arbetar delvis så ska arbete och föräldrapenning omfatta fem hela dagar per vecka. Ring gärna Kundcenter 0771-524 524 för frågor i det specifika föräldrapenningfallet.

    Hälsningar
    Ebba, handläggare

Svar på tråden skydda SGI