• kma

    Visum till USA - ljuga om brottslighet vad händer då?

    Ska till USA snart. Min svärfar ska med och när han var ung åkte han i fängelse pga droger. Detta var alltså för 48 år sen. Undrar om man kan svara nej på frågan i visumansökan att han inte har åkt dit eller suttit inne för något? Eller måste man säga sanningen trots att det var så längesen?

    Vad händer när man svarar ja på denna fråga? Kommer inte han komma in i landet? Och om jag svarar nej på frågan och dom sen kommer på att han har varit dömd, blir det sju resor värre då?

    Hjälp!

  • Svar på tråden Visum till USA - ljuga om brottslighet vad händer då?
  • kma

    Tack. Jag skickade ett mail till dom nu. Ringde först men då sa dom att handläggarna inte kan svara på visumfrågor? Jättekonstigt. Får se om dom svarar.

    Är det nån som själv har åkt som haft brottsligt förflutet? Hur har det gått för er och ljög ni i esta-ansökan?

  • evaoregon

    Är det inresetillståndet ESTA som du skriver om?  ESTA är ett inresetillstånd och inte ett visum.

    Givetvis är det meningen att man ska svara sanningsenligt på frågorna om man har suttit i fängelse, blivit dömd för brott mm, men om han svarar ja på frågan så kommer han inte att få något ESTA inresetillstånd utan blir tvungen att ansöka om ett vanligt turistvisum.  Det är sedan inte heller troligt att han kommer att få något turistvisum utan att han blir nekad detta.  

    De amerikanska myndigheterna har inte tillgång till svenska brottsregister så det hänger på personen om han väljer att svara nej eller ja.  Svarar han ja så blir det förmodligen inte någon USA resa för hans del.  

    USAs ambassad skulle jag inte kontakta.  Väljer han att svara nej så vill han inte uppmärksamma ambassaden på att han ljuger.  

    Jag kan förstå att ambassaden inte svarar på individuella visumfrågor.  Det tar tid för handläggarna att kolla individuella fall.  Blir man nekad ESTA så får man ansöka om visum (och betala för att ansöka) och då kollas individuella fall.  

  • evaoregon
    Generally, any convictions for drug possession can result in denial of entry. If the conviction was long ago, you might contact the U.S. Embassy, Office of Consular Affairs in your country to obtain a waiver. Other misdemeanors may result in denial if they were recent.

    Så om det var väldigt länge sedan så verkar man kunna göra undantag.
Svar på tråden Visum till USA - ljuga om brottslighet vad händer då?