• Hobbya­rkitek­t
    Äldre 30 Jul 12:26
    1430 visningar
    15 svar
    15
    1430

    Radhus, villa, hus, stuga, kolonilott - SE HIT!

    Hej!

    Jag undrar vilken färg ni har på era fasader, samt vilken färg ni har på husknutarna och fönsterramarna (ev. spröjsarna)?

    Har ni valt färgen själva?
    Trivs ni med färgen?
    Ska ni måla om? - Isf. i vilken färg?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Radhus, villa, hus, stuga, kolonilott - SE HIT!
  • Äldre 30 Jul 12:36
    #1

    Våran stuga är faluröd med svarta husknutar och vindskivor. Dörrarna,Trappräckena samt listerna runt fönstren är gröna,en mörk grön som gör sig väldigt fin mot det röda.

    Det är mycket finare än det låter och vi får många komplimanger för att vi sticker ut mot alla röda och vita stugor.

  • Nyfike­n gul
    Äldre 30 Jul 12:40
    #2

    vi har falurött hus med vita vindskivor, vita fönster och altanen går även i rött och vitt. 

    Ytterdörren är dock blå och det ska den få vara också, dock tänker jag måla den och fräscha till den, men blå ska den förbli.

    Huset är från början ett putsat stenhus, orginalfärgen på putsen är gräddvit/ljus beige, men tidigare ägare har låtit brädtäcka huset och måla det rött.  Vi tänker inte förändra något där utan behåller det röda. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Hobbya­rkitek­t
    Äldre 30 Jul 12:42
    #3
    MinnaQ skrev 2014-07-30 12:36:31 följande:

    Våran stuga är faluröd med svarta husknutar och vindskivor. Dörrarna,Trappräckena samt listerna runt fönstren är gröna,en mörk grön som gör sig väldigt fin mot det röda.

    Det är mycket finare än det låter och vi får många komplimanger för att vi sticker ut mot alla röda och vita stugor.


    Det låter onekligen vackert! Jag gillar grönt mot rött! :) Ni har inte funderat på att måla om husknutar och vindskivor i samma gröna färg?

    Är det ni som valt dessa färger, eller såg det ut så då ni köpte stugan?
  • Hobbya­rkitek­t
    Äldre 30 Jul 12:45
    #4
    Nyfiken gul skrev 2014-07-30 12:40:46 följande:

    vi har falurött hus med vita vindskivor, vita fönster och altanen går även i rött och vitt. 

    Ytterdörren är dock blå och det ska den få vara också, dock tänker jag måla den och fräscha till den, men blå ska den förbli.

    Huset är från början ett putsat stenhus, orginalfärgen på putsen är gräddvit/ljus beige, men tidigare ägare har låtit brädtäcka huset och måla det rött.  Vi tänker inte förändra något där utan behåller det röda. 


    Åh, men det ÄR ju så VACKERT med blå ytterdörr! Gärna en sådan tvådelad. Åh, underbart!
  • Äldre 30 Jul 13:07
    #5
    Hobbyarkitekt skrev 2014-07-30 12:42:33 följande:
    Det låter onekligen vackert! Jag gillar grönt mot rött! :) Ni har inte funderat på att måla om husknutar och vindskivor i samma gröna färg?

    Är det ni som valt dessa färger, eller såg det ut så då ni köpte stugan?
    Vi funderade på det men tror det skulle bli lite för mycket grönt. Stugan var mörkröd med ljusblå dörrar och fönster innan,samt vit trappa. Trappan stack ut eftersom inget annat var vitt och den blåa färgen flagnade så vi bestämde oss för att måla om i färger som var mer "vi". Dessutom har ju mörkare färger en tendens att se "rena" ut längre :p
  • Hobbya­rkitek­t
    Äldre 30 Jul 13:12
    #6
    MinnaQ skrev 2014-07-30 13:07:21 följande:

    Vi funderade på det men tror det skulle bli lite för mycket grönt. Stugan var mörkröd med ljusblå dörrar och fönster innan,samt vit trappa. Trappan stack ut eftersom inget annat var vitt och den blåa färgen flagnade så vi bestämde oss för att måla om i färger som var mer "vi". Dessutom har ju mörkare färger en tendens att se "rena" ut längre :p


    Hm, ja, men det stämmer nog - det där sista du skrev alltså.

    Jag har en mörkgrå fasad, helt nymålad, och jag kan tänka mig att den kommer att hålla sig fin och fräsch i bra många år framöver.

    Jag bor i radhus och här målar man om fasaderna vart tionde år - och i tio år borde väl färgen hålla sig fin och fräsch?! ;)
  • Äldre 30 Jul 13:36
    #7

    Jag undrar vilken färg ni har på era fasader, samt vilken färg ni har på husknutarna och fönsterramarna (ev. spröjsarna)?
    *Vi bor i ett gult hus med vita knutar, fönsterfoder och spröjs!

    Har ni valt färgen själva?
    * Nej

     Trivs ni med färgen?
    * Ja, alla hus i området är olika nyanser av samma gul så ja, det är fint.

    Ska ni måla om? - Isf. i vilken färg?
    * Se ovan, vi får inte med hänsyn till hur området är utformat. Då skulle alla behöva måla om i så fall och kommer aldrig bli aktuellt.

  • Hobbya­rkitek­t
    Äldre 30 Jul 13:41
    #8
    Gladskit skrev 2014-07-30 13:36:14 följande:

    Jag undrar vilken färg ni har på era fasader, samt vilken färg ni har på husknutarna och fönsterramarna (ev. spröjsarna)?

    *Vi bor i ett gult hus med vita knutar, fönsterfoder och spröjs!

    Har ni valt färgen själva?

    * Nej

     Trivs ni med färgen?

    * Ja, alla hus i området är olika nyanser av samma gul så ja, det är fint.

    Ska ni måla om? - Isf. i vilken färg?

    * Se ovan, vi får inte med hänsyn till hur området är utformat. Då skulle alla behöva måla om i så fall och kommer aldrig bli aktuellt.


    Men gul är ju en varm, glad och härlig färg! :)

    Bor du i radhus?
  • Äldre 30 Jul 13:43
    #9
    Hobbyarkitekt skrev 2014-07-30 13:41:53 följande:
    Men gul är ju en varm, glad och härlig färg! :)

    Bor du i radhus?
    Nästan, det är mest parhus i vårt område. Och ja det är en härlig färg! Ingen sån klatchig gul färg utan den är rätt mild. Ljust kycklinggul. Det passar huset väldigt bra.


  • Hobbya­rkitek­t
    Äldre 30 Jul 13:48
    #10
    Gladskit skrev 2014-07-30 13:43:10 följande:

    Nästan, det är mest parhus i vårt område. Och ja det är en härlig färg! Ingen sån klatchig gul färg utan den är rätt mild. Ljust kycklinggul. Det passar huset väldigt bra.


    Det låter verkligen jättefint! :)
  • Hobbya­rkitek­t
    Äldre 31 Jul 09:49
    #11

    Puffar tråden lite. :)

    Skriv gärna och berätta vilken färg yttertaket har också.

  • Äldre 31 Jul 09:57
    #12

    Vi har ett sutteränghus med följande:

    "överdel" i trä - vit
    "nederdel" i puts - vit (var typ grått när vi köpte men när det skulle målas tog vi vitt för att det skulle smälta in bättre, vet dock att någon föreslog att vi skulle ta svart istället).
    Ytterdörr: Svart
    Knutar, fönster, balkongdörrar etc.: Svart (spröjs finns inte)
    Balkong i trä (ca 14 kvm): Svart (dock är undersidan omålad)
    Yttertak: Svarta betongpannor

    Huset var vitt och svart när vi köpte det så vi valde inte färg (mer än då för putsen) och vi har inte reflekterat över om vi ska byta färg eller inte utan bara bättringsmålat med samma färg.

    Till huset finns även ett garage (i trä) som sitter ihop med huset och har samma färger och även en friggebod finns med samma färgsättning. Friggeboden har svart papptak.

  • Hobbya­rkitek­t
    Äldre 31 Jul 10:20
    #13
    Sale skrev 2014-07-31 09:57:08 följande:

    Vi har ett sutteränghus med följande:

    "överdel" i trä - vit

    "nederdel" i puts - vit (var typ grått när vi köpte men när det skulle målas tog vi vitt för att det skulle smälta in bättre, vet dock att någon föreslog att vi skulle ta svart istället).

    Ytterdörr: Svart

    Knutar, fönster, balkongdörrar etc.: Svart (spröjs finns inte)

    Balkong i trä (ca 14 kvm): Svart (dock är undersidan omålad)

    Yttertak: Svarta betongpannor

    Huset var vitt och svart när vi köpte det så vi valde inte färg (mer än då för putsen) och vi har inte reflekterat över om vi ska byta färg eller inte utan bara bättringsmålat med samma färg.

    Till huset finns även ett garage (i trä) som sitter ihop med huset och har samma färger och även en friggebod finns med samma färgsättning. Friggeboden har svart papptak.


    Hej!

    Tack för svar! :)

    Vitt är fint - lite sydland över det hela. Jag gillart! Och puts är ju otroligt fint och även praktiskt.

    En fråga; får ni lätt missfärgningar på huset (exempelvis av pollen eller vägdamm) som ni får högtrycksspola bort varje sommar? Iom att det är vitt så kanske det syns tydligare, menar jag.

    Var själv lite sugen på vitt nämligen.
  • Äldre 31 Jul 13:08
    #14

    Hej!

    Inte vad jag har märkt, varken pollen eller vägdamm. Vi bor ju dock inte vid en traffikerad väg utan efter privat väg där vi är sista huset och man passerar aldrig huset med bil (garagae på kortsidan och vägen slutar typ i garaget). Vi tvättar aldrig huset och jag tycker inte att det ser skitigt ut.

    Pollen kan man se på grillen (som för övrigt också är svart) men jag har inte lagt märke till det på själva huset dock på ett fönsterbläck här och där men inte så att det är helgult! Det blåser ju bort lätt. Ska tilläggas att grannen har två björkar cirka sex meter ifrån vårt hus.

    Det som dock förekommer är att om det regnar så kan jord skvätta upp längst ner på fasaden, det är väl förmodligen mest där det är "öppen" jord (håller just nu på med en del rabatter). Där det finns gräs har jag inte märkt detta.

  • Hobbya­rkitek­t
    Äldre 31 Jul 18:30
    #15
    Sale skrev 2014-07-31 13:08:19 följande:

    Hej!

    Inte vad jag har märkt, varken pollen eller vägdamm. Vi bor ju dock inte vid en traffikerad väg utan efter privat väg där vi är sista huset och man passerar aldrig huset med bil (garagae på kortsidan och vägen slutar typ i garaget). Vi tvättar aldrig huset och jag tycker inte att det ser skitigt ut.

    Pollen kan man se på grillen (som för övrigt också är svart) men jag har inte lagt märke till det på själva huset dock på ett fönsterbläck här och där men inte så att det är helgult! Det blåser ju bort lätt. Ska tilläggas att grannen har två björkar cirka sex meter ifrån vårt hus.

    Det som dock förekommer är att om det regnar så kan jord skvätta upp längst ner på fasaden, det är väl förmodligen mest där det är "öppen" jord (håller just nu på med en del rabatter). Där det finns gräs har jag inte märkt detta.


    Supertack för svaret! Det var värdefull information! Tack! :)
Svar på tråden Radhus, villa, hus, stuga, kolonilott - SE HIT!