• Anonym (Undrar)

    viktökning vid mens?

    Hejsan!

    Jag har ett dilemma. Jag är en sådan tjej som ena stunden älskar sin kropp och sedan dagen efter hatar jag den. Framförallt innan mensen, då blir min magen jättemjuk och 'plufsig', eller hur man ska förklara det. Det samlas iallafall en massa fett under naveln. Jag vet att vissa sväller upp, och det gör jag med, men detta är inte bara svullnad utan fett. 

    Jag har supersvårt att acceptera detta på mig själv, och därför undrar jag, är det fler där ute som går upp i kilon vid mens? Vad kan man göra för att INTE få denna fettsamling vid magen? 

    Varför går man upp i kilo, eller svullnar som vissa gör? 

  • Svar på tråden viktökning vid mens?
  • K grrl

    Det är inte alls fett. Jag kan gå upp över två kilo i ren vätska och då blir min mage (som har ganska låg fettprocent och synliga magrutor) plufsig den också. 

  • Bunny on speed

    Jag sväller en hel storlek vid mens och vågen visar upp till två kilo plus. Tycker också det är jobbigt. Kläderna passar inte.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Undrar)

    Tack för svar båda två! Det jobbiga är att jag känner mig så sjukt oattraktiv med den 'plufsiga' magen. Det är bara där det märks också, och på vågen såklart, men där vågar jag knappt kolla, haha ;) 


     


     

  • K grrl
    Anonym (Undrar) skrev 2014-07-30 13:00:07 följande:

    Tack för svar båda två! Det jobbiga är att jag känner mig så sjukt oattraktiv med den 'plufsiga' magen. Det är bara där det märks också, och på vågen såklart, men där vågar jag knappt kolla, haha ;) 


     


     


    Om du tänker på det så märks det säkert - t ex att du får märken på fötter och ben av skor och strumpor.
  • Nyfiken gul

    jag går också upp vid mens och det beror dels på hormoner, jag samlar vatten i kroppen som gör att jag ser svälld och plufsig ut.

    Sen blir jag alltid mer hungrig strax innan mens så jag äter mer än vad jag borde och 1-2 kilon är lätt att lägga på sig om man äter mer och äter onyttigt.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Undrar)

    Det är 'skönt' att veta att det händer andra, om man kan säga så ;)

    Tack snälla för era svar! :)

  • K grrl
    Nyfiken gul skrev 2014-07-30 13:10:31 följande:

    jag går också upp vid mens och det beror dels på hormoner, jag samlar vatten i kroppen som gör att jag ser svälld och plufsig ut.

    Sen blir jag alltid mer hungrig strax innan mens så jag äter mer än vad jag borde och 1-2 kilon är lätt att lägga på sig om man äter mer och äter onyttigt.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
    Nej, det är inte speciellt lätt, nu måste jag protestera! Ett halvkilo fett motsvarar 3500 kcal överintag. 250 gram alltså ca ett dagsintag mer i kcal och det är svårt att komma upp i! Om du normalt ligger i kaloribalans måste du äta 200-300 kcal i överintag per dag i en vecka för att öka 250 gram i fettvikt.
  • Nyfiken gul
    K grrl skrev 2014-07-30 13:39:59 följande:
    Nej, det är inte speciellt lätt, nu måste jag protestera! Ett halvkilo fett motsvarar 3500 kcal överintag. 250 gram alltså ca ett dagsintag mer i kcal och det är svårt att komma upp i! Om du normalt ligger i kaloribalans måste du äta 200-300 kcal i överintag per dag i en vecka för att öka 250 gram i fettvikt.
    well och alla människor är olika och jag har haft mens i snart 30 år... 

    Min ätarcraving inträffar redan omkring ägglossningen och jag kan lätt lägga på mig ett par kilon fram tills att mensen är slut. Pga att jag har ökad hunger och ökat sötsug.  

    När mensen är över känner jag direkt äckelkänslor för överdrivet ätande och sött vill jag inte alls ha.  Hinner lagom tappa 1,5 kg tills det är dags för ägglossning igen... 

    tro mig.. jag vet hur min kropp fungerar...
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • K grrl
    Nyfiken gul skrev 2014-07-30 14:35:42 följande:
    well och alla människor är olika och jag har haft mens i snart 30 år... 

    Min ätarcraving inträffar redan omkring ägglossningen och jag kan lätt lägga på mig ett par kilon fram tills att mensen är slut. Pga att jag har ökad hunger och ökat sötsug.  

    När mensen är över känner jag direkt äckelkänslor för överdrivet ätande och sött vill jag inte alls ha.  Hinner lagom tappa 1,5 kg tills det är dags för ägglossning igen... 

    tro mig.. jag vet hur min kropp fungerar...

    Fast det är ju helt normala fluktuationer i vikten som inträffar på grund av hormoner och vätska. Eller menar du att du ökar i runda slängar runt fem kilo under mensen?

    Ett kilo fett motsvarar 7500 kcal. Det är vad man måste ligga i kaloriunderskott för att tappa ett kilo i vikt och det är vad man måste äta i överskott för att öka ett kilo i vikt. Det motsvarar fem 300-gramspåsar lättsaltade chips, 15,5 snickers, 14 flaskor rödvin, drygt fyra burkar Lohmanders bearnaisesås eller för all del 2,5 kilo pommes frites...


    Om du verkligen tror att du ökar två kilo i fettvikt under två veckors tid borde du få lite hjälp, för det låter som ett ätstört beteende att äta så mycket.

Svar på tråden viktökning vid mens?