• Anonym (undrande)

    Kontakt myndigheter emellan - sekretessbrott?

    Jag undrar:

    Kan kontakt mellan myndigheter, sjukvård, arbetsförmedling m.fl. i personärenden (patient/klient/sökande e.t.c.) utgöra ett brott mot sekretesslag om sådan kontakt inte skriftligt medgivits av personen ifråga?

    Var vänder man sig för att anmäla sådant?

  • Svar på tråden Kontakt myndigheter emellan - sekretessbrott?
  • oliven91

    Nej. Myndigheter får sinsemellan prata om en person utan att det bryter mot sekretesslagen tror jag. Rätta mig gärna om jag har fel! :)

  • Fjärilslarv

    Jag har gjort mina tillämpade studier på AF och där måste deras klienter skriva under ett samtycke för att AF och FK ska kunna prata med varandra om klienterna. Det som man får säga myndigheter emellan är att personen är inskriven här, men man får inte bryta sin tystnadsplikt och där ingår ju medicinsk status osv.

  • Anonym (undrande)
    oliven91 skrev 2014-07-30 14:38:46 följande:

    Nej. Myndigheter får sinsemellan prata om en person utan att det bryter mot sekretesslagen tror jag. Rätta mig gärna om jag har fel! :)


    Jag har flera gånger fått skriva på medgivanden till sådan kontakt, vilket jag då undrar meningen i om det ändå inte finns någon begränsning!?
  • Anonym (undrande)
    Fjärilslarv skrev 2014-07-30 14:45:29 följande:

    Jag har gjort mina tillämpade studier på AF och där måste deras klienter skriva under ett samtycke för att AF och FK ska kunna prata med varandra om klienterna. Det som man får säga myndigheter emellan är att personen är inskriven här, men man får inte bryta sin tystnadsplikt och där ingår ju medicinsk status osv.


    Vad mer exakt omfattas i lag om sekretess?
  • Fjärilslarv
    Anonym (undrande) skrev 2014-07-30 14:45:41 följande:
    Jag har flera gånger fått skriva på medgivanden till sådan kontakt, vilket jag då undrar meningen i om det ändå inte finns någon begränsning!?
    som jag skrev ovan så får de säga att du är inskriven hos dem, men inte mer än så.
  • Anonym (undrande)
    Fjärilslarv skrev 2014-07-30 14:47:52 följande:
    som jag skrev ovan så får de säga att du är inskriven hos dem, men inte mer än så.
    Är det ett polisärende eller ärende för annan myndighet om man anser att tjänsteman brutit mot detta?
  • Fjärilslarv

    "




    Sekretess mot enskilda och mot andra myndigheter



     

    1 § En uppgift för vilken sekretess gäller enligt denna lag får inte röjas för enskilda eller för andra myndigheter, om inte annat anges i denna lag eller i lag eller förordning som denna lag hänvisar till."

    Källa: Lag: 2009:400,kapitel 8, paragraf 1

  • Fjärilslarv
    Anonym (undrande) skrev 2014-07-30 14:47:19 följande:
    Vad mer exakt omfattas i lag om sekretess?
    alltså det är nog enklast att du läser lagen själv, men jag som jobbar inom vården t ex får inte röja någoting som kan härledas till klienterna, alltså inte medicinsk status, namn, adress, ort, aktiviteter... nada!
  • Fjärilslarv
    Anonym (undrande) skrev 2014-07-30 14:50:55 följande:
    Är det ett polisärende eller ärende för annan myndighet om man anser att tjänsteman brutit mot detta?
    Jag skulle säga patientnämden och IVO.
  • Fjärilslarv
    oliven91 skrev 2014-07-30 14:38:46 följande:

    Nej. Myndigheter får sinsemellan prata om en person utan att det bryter mot sekretesslagen tror jag. Rätta mig gärna om jag har fel! :)


    FEL!
    kolla mitt citat ovan.
Svar på tråden Kontakt myndigheter emellan - sekretessbrott?