• MoaEli­s
    Äldre 30 Jul 17:18
    12651 visningar
    17 svar
    17
    12651

    Hur mycket svårare är matte 2a?

    Jag gjorde matte A för ca 2 år sedan, och det klarade jag knappt, jag har väldigt svårt för matte. Då är frågan om det är någon mening att försöka sig på matte 2a, eller om det är mycket svårare? Jag tycker alltså matte A var väldigt svårt, och har glömt allt jag lärde mig. Någon som haft svårt för matte som fixat det ändå?

  • Svar på tråden Hur mycket svårare är matte 2a?
  • Fjäril­slarv
    Äldre 30 Jul 19:40
    #1

    Jag kan inte de nya systemen men är matte 2a samma som f.d matte b?
    gamla matte a är ju endast en upprepning av grundskolans matte, medans i gamla matte b så kommer det nya saker.

  • MoaEli­s
    Äldre 30 Jul 21:08
    #2

    Ja jag tror att det ska vara samma.

  • Litet My
    Äldre 30 Jul 21:39
    #3

    Jag läste matte A (gamla) och sedan började jag på Ma2a, tycker skillnaden är ganska stor men har man lätt att traggla in logik och "regler" så fungerar det. De nya mattekurserna är lite svårare än vad de gamla (a,b,C) var.

  • Notetu­r Nomen
    Äldre 30 Jul 21:45
    #4

    Matte2 är svårare än matte B var, den är dubbelt så lång och därmed ingår fler saker som förr fanns i matte C. Om man knappt klarar matte A vet jag inte hur mycket idé det är. Matte 2a är inte avancerad matte per se, men det är ett stort hopp från matte A. 

  • MoaEli­s
    Äldre 30 Jul 22:21
    #5

    Ajdå det var tråkigt att höra. Borde det inte vara samma som matte B? Det låter konstigt att det ska vara mycket svårare men ja, jag hade förmodligen haft svårt oavsett. Tråkigt bara då matte 2a behövs för den utbildningen jag vill gå, och i princip är det enda jag har kvar. Men det är ju meningslöst att lägga tid på något man med, största sannolikhet, inte kommer klara.

  • Notetu­r Nomen
    Äldre 30 Jul 22:29
    #6
    MoaElis skrev 2014-07-30 22:21:14 följande:

    Ajdå det var tråkigt att höra. Borde det inte vara samma som matte B? Det låter konstigt att det ska vara mycket svårare men ja, jag hade förmodligen haft svårt oavsett. Tråkigt bara då matte 2a behövs för den utbildningen jag vill gå, och i princip är det enda jag har kvar. Men det är ju meningslöst att lägga tid på något man med, största sannolikhet, inte kommer klara.


    Fast det är klart du ska prova! Numera finns det också väldigt massa hälp att få utanför skolan. Jag trodde inte heller att jag skulle klara ma2b men jag fixade helt på egen hand, utan att ens gå på lektioner. Jag har nog inte lika svårt för matte som du, men jag är långt ifrån bra på det :) Kämpa på!
  • Litet My
    Äldre 31 Jul 07:08
    #7

    Håller med ovanstående att prova. Låt det ta tid och läs gärna bara den kursen så du kan lägga tid på just matten.

  • MoaEli­s
    Äldre 31 Jul 09:08
    #8

    Jag studerar på distans så någon hjälp finns det egentligen inte. Matte A gjorde jag också på distans, det var ett helvete ärligt talat men det gick tillslut även om det var knappt. Jag får se hur jag gör, kanske testar.

  • Äldre 31 Jul 10:32
    #9
    MoaElis skrev 2014-07-31 09:08:57 följande:

    Jag studerar på distans så någon hjälp finns det egentligen inte. Matte A gjorde jag också på distans, det var ett helvete ärligt talat men det gick tillslut även om det var knappt. Jag får se hur jag gör, kanske testar.


    Det finns massor av hjälp att få utanför skolan också! Här på familjeliv finns en tråd om matematikproblem, annars finns Pluggakuten som är ett jättebra forum. Beroende på var du bor kan det kanske finnas ideell läxhjälp med typ högskolestudenter som tex denna www.lararjouren.se/for-foraldrar/gratis-laxhjalp/

    Matte 2 öppnar många dörrar för högskoleutbildningar så om du vill tycker jag absolut att du ska köra. Om man har dyskakyli kan jag trösta med att det oftare och oftare blir bokstäver man räknar med ju högre upp man kommer

  • Notetu­r Nomen
    Äldre 3 Aug 10:29
    #10

    Många städer har mattestugor, där pensionerade lärare eller universitetsstudenter hjälper högstadie-, gymnasie-, och komvuxelever med matten. Helt gratis, bara att dyka upp.

  • Äldre 3 Aug 10:33
    #11

    Jag läste matte 2a nu i höst och har precis som du sjukt svårt för matte. Men jag klarade det. Visst var det kämpigt och jag var tvungen att lägga en massa tid på det men jag klarade det iallafall. Så jag tycker du ska testa annars kommer du att ångra dig.

  • Äldre 5 Aug 02:37
    #12

    Asså du kan ju inte jämföra dessa.. Matte 1 (gamla A) är typ som i högstadiet, bara liite svårare. Personligen tycker jag att det är ganska stor skillnad på 2a och matte B men ja, klarar du inte matte 1 kommer du nog ha väldigt svårt för 2.. Ett tips är att INTE läsa det på distans.. 

  • Äldre 5 Aug 09:14
    #13

    Jag läste matte 2a nu i våras, och har aldrig varit bra på matte.
    Matten i gymnasiet klarade jag men jag hade väldigt dåliga lärare.

    Jag var väldigt nervös och fattade inte mycket i början samt att jag inte pluggat matte på 10 år.
    Men jag gjorde som så att jag gick igenom matten från 8an fram till matte b på matteboken.se för att värma upp mig.
    Sen gick jag på varje lektion, antecknade allt, frågade mycket. 
    Alla tal jag inte kunde hemma eller var osäker på tog jag upp på lektionen.
    Satt där hela dagarna för att verkligen koncentrera mig.

    Och jag klarade matten utan något F, och det var inte många i min klass som gjorde det. Samt att vi gick ifrån ca 18 personer till 7.

    Kämpa om du har bestämt dig, annars ångrar du dig.


    Nova 070902, Hemi 100802, vartlivitext.blogspot.com/
  • MoaEli­s
    Äldre 5 Aug 18:25
    #14

    Vad jag hört ska matte A vara matte 1, och matte 2a, matte B. Men ja, det spelar inte så stor roll, jag vet inte hur Matte 1 eller b, eller matte 2a är. Jag vet bara att jag hade svårt för Matte A. Jag har i princip inte pluggat matte på grundskolan, så det är kanske därför jag har extra svårt, men det känns också som om allt blir för rörigt. Tillslut kan jag inte tänka alls. 

    Men jag måste ju ha matte 2a, för den utbildningen så jag känner ändå att jag måste försöka. Det skulle ju dock vara jobbigt att misslyckas, om man verkligen försökt och lagt mycket tid på det.

  • Äldre 6 Aug 10:33
    #15

    Läste matte 2b/c vet inte vad matte 2a är aldrig hört men matte 2 är iallafall gamla matte B.

    Jag hade inte läst matte A på 5 år och jag klarade matte 2 bra. Det är en helt ny typ av matte än matte A så man går igenom grunderna i början. Jag ska själv läsa matte C nu och jag var då inte särskilt galant i matte innan =) vill man så kan man!


    Ida 12/1-12
  • Äldre 15 Aug 13:48
    #16

    Jag misslyckades med matte b två gånger, gav mig f**n på att klara matte 2a då jag behövde den till högskolestudier. Men jag kan säga att jag slet, drömde till och med om formler. Då är det illa :) men jag klarade den med nöd och näppe. 2a är som några tidigare kommenterat bredare än matte b, med visst innehåll ifrån gamla matte c. Jag upplevde dock att matte 2a var i något lugnare tempo iom att den låg på 100p ist för 50p som den tidigare matte b låg på. Prova, prova flera gånger om det behövs. Kanske känner du någon som kan stötta dig igenom kursen?

  • Annatt
    Äldre 17 Aug 15:15
    #17

    Matte 2 är på 100 poäng mot matte på B på 50 poäng. . 

Svar på tråden Hur mycket svårare är matte 2a?