• Svar på tråden simma
  • fluu

    Har ingen åttaåring, men jag själv kunde simma som åttaåring. En kompis lärde mig när jag var fem år. På allmänna simningen i tredje klass rättades min teknik till något.
    Om din åttaåring inte kan simma så är det hög tid att lära sig. Lär ut själv eller sätt hen i simskola.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Solskensöga

    Båda var simkunniga vid åtta års ålder. Äldsta hade som längst simmat 1000 m, yngsta 400 m. De lärde sig på simskola. Den vanliga skolan har ingen simundervisning alls där vi bor (Göteborg).

  • pigglet

    Visst har alla skolor skyldighet att erbjuda alla barn simundervisning, eftersom det är ett av målen som barnen ska nå i åk 6 och 9?

    Här går alla i åk 2 simskola typ 10 gånger, de som inte får godkänt fortsätter sedan med extrasim en vända till under åk 2 och sedan fortsätter de varje år tills de fått godkänt.

    Mina egna barn har gått simskola från de varit 6 år.

  • Naaw

    Mina har börjat på simskola vid 4 år, tagit simborgarmärket vid 6 år och kilometermärket vid 7 år. Så ja. Min 8-åring kan både simma långt och livrädda. En självklarhet. Skolans taskiga simundervisning skulle jag inte lita en sekund på.

  • MxMeNow

    Babysim, simlek och simskola har vi investerat i och alla barn simmade innan de var åtta. Utöver det har vi tagit med dem till badhuset en gång i veckan minst och sommartid bor vi vid en sjö så det badas ofta.

  • Erizajo

    Min sexåring kan simma, lärde sig ganska bra förra sommaren då vi var 1 v i Turkiet och "bodde" i poolen :) jag har lärt henne själv, ingen simskola. Träna och uppmuntra ofta!

  • glassen

    Det vill jag gärna också ha svar på min. Min snart 8-åring kan inte simma trots två omgångar i simskolan. Troligtvis behöver han gå i simskola tills han blir 15 eller nåt.
    Som jag har förstått det så lär de sig inte att simma i skolan utan det är föräldrarnas ansvar.

  • Griseknoen35
    pigglet skrev 2014-07-30 20:31:52 följande:

    Visst har alla skolor skyldighet att erbjuda alla barn simundervisning, eftersom det är ett av målen som barnen ska nå i åk 6 och 9?

    Här går alla i åk 2 simskola typ 10 gånger, de som inte får godkänt fortsätter sedan med extrasim en vända till under åk 2 och sedan fortsätter de varje år tills de fått godkänt.

    Mina egna barn har gått simskola från de varit 6 år.


    Men ändå kan inte alla som slutar åk 9 simma så skolans simundervisning är väl inte det bästa att luta sig tillbaka mot.
  • Elin 834

    Min 8 åring tog kandidaten nu i sommar han simmar lätt 600m. Han var den av barnen som lärde sig simma sist av barnen och han var 7 när han tog sitt första simborgarmärke.

    6 åringen har tagit järnmagistern och har då simmat 1000m hon läste sig simma vid 4 års ålder. 

    3,5åringen har precis lärt sig simma hon kan simma 25m.

    Alla tre går varje dag på simskola under 5 veckor i en sjö.
    Jag tycker att det är förälderns uppgift att lära sitt barn att simma, lika som det är förälderns uppgift att lära barnen att cykla och se sig om när man går över vägen.

Svar på tråden simma