• Äldre 30 Jul 20:21
    2392 visningar
    19 svar
    19
    2392

    Tänker du jobba ändå fram till förlossningen?

    Skriv gärna om det är en annan alternativ eller om ni vil tilläga något.

    Själv sa jag på hobbet att jag tänker jobba tills jag föder, men får en känsla att alla bekanta tycker att det är konstigt att inte ta ledigt ett par veckor innan BF.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tänker du jobba ändå fram till förlossningen?
  • Äldre 30 Jul 20:26
    #1

    Om man mår bra och om man har ett jobb som inte innebär fysisk ansträngning så tycker jag absolut att man kan jobba så länge som möjligt. All heder åt dom som gör det! 11 dgr före bf får man ju gå hem med föräldrapenning i af.

  • Äldre 30 Jul 20:31
    #2

    Tack för svaret!


    larssonkaa skrev 2014-07-30 20:26:43 följande:

    11 dgr före bf får man ju gå hem med föräldrapenning i af.


    Men då tas ju de här 11 dagarna bort från föräldrapenning, eller hur!?
  • Äldre 30 Jul 20:44
    #3

    Man får börja ta ut föräldrapenning 60 dagar innan beräknat födelsedatum. Jag tänker gå hem ca 14 dagar innan, antingen med semester eller med föräldrapenning.

    www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/foralder/vanta_barn/foraldrapenning/om_foraldrapenning/!ut/p/b0/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOItjAx8nZwMHQ0MTEMdDRwtDEJ9nA2NDQzCzPQLsh0VARBR8mY!/

  • Äldre 30 Jul 20:48
    #4
    J Hanna skrev 2014-07-30 20:44:33 följande:

     Jag tänker gå hem ca 14 dagar innan,


    tack, men jag ser inte din röst! (1-2 veckor innan BF)
  • Äldre 30 Jul 21:09
    #5
    J Hanna skrev 2014-07-30 20:44:33 följande:

    Man får börja ta ut föräldrapenning 60 dagar innan beräknat födelsedatum. Jag tänker gå hem ca 14 dagar innan, antingen med semester eller med föräldrapenning.

    www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/foralder/vanta_barn/foraldrapenning/om_foraldrapenning/!ut/p/b0/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOItjAx8nZwMHQ0MTEMdDRwtDEJ9nA2NDQzCzPQLsh0VARBR8mY!/


    Det är gravidpenning i så fall och det får du ju bara om det finns särskilda skäl. T ex att du har en komplicerad grav eller ett fysiskt krävande arbete. Gravidpenning kan du söka 60 dgr före bf fram t om 11 dgr före bf, sen går föräldrapenning (eller vad det nu heter) in och ja, jag antar att dom 11 dgr räknas bort fr föräldradagarna.
  • Äldre 30 Jul 21:15
    #6
    larssonkaa skrev 2014-07-30 21:09:32 följande:
     ja, jag antar att dom 11 dgr räknas bort fr föräldradagarna.
    Tycker att att det är snålt av staten Rynkar på näsan
  • JPT
    Äldre 30 Jul 21:28
    #7
    Dasha skrev 2014-07-30 21:15:30 följande:
    Tycker att att det är snålt av staten Rynkar på näsan
    larssonkaa skrev 2014-07-30 21:09:32 följande:
    Det är gravidpenning i så fall och det får du ju bara om det finns särskilda skäl. T ex att du har en komplicerad grav eller ett fysiskt krävande arbete. Gravidpenning kan du söka 60 dgr före bf fram t om 11 dgr före bf, sen går föräldrapenning (eller vad det nu heter) in och ja, jag antar att dom 11 dgr räknas bort fr föräldradagarna.

    Nej, man kan även ta ut föräldrapenning 60 dagar innan den beräknade förlossningen. Givetvis dras det på föräldrapenningdagarna och jag kan inte se hur det skulle vara snålt av staten. 
  • Äldre 30 Jul 21:33
    #8
    JPT skrev 2014-07-30 21:28:42 följande:
    larssonkaa skrev 2014-07-30 21:09:32 följande:Det är gravidpenning i så fall och det får du ju bara om det finns särskilda skäl. T ex att du har en komplicerad grav eller ett fysiskt krävande arbete. Gravidpenning kan du söka 60 dgr före bf fram t om 11 dgr före bf, sen går föräldrapenning (eller vad det nu heter) in och ja, jag antar att dom 11 dgr räknas bort fr föräldradagarna.

    Nej, man kan även ta ut föräldrapenning 60 dagar innan den beräknade förlossningen. Givetvis dras det på föräldrapenningdagarna och jag kan inte se hur det skulle vara snålt av staten. 
    Okej, det visste jag faktiskt inte att man kunde göra!

    Snålt av staten vet jag inte. Det är ju våra skattepengar som betalat vår föräldraförsäkring (den heter ju så av en anledning). Och jämfört med de flesta andra länder så har vi nog rätt generösa villkor här i Sverige.
  • Äldre 30 Jul 21:37
    #9

    Använder appen för iPhone och kan därför inte rösta.

  • Äldre 30 Jul 23:02
    #10

    I Ryssland har man fullt betald ledighet 70 dagar innan BF (84 om man har tvillingar),
    och 1,5 års fullt betald ledighet efter barnet är född.

    Det som är snålt är att man inte ens får 11 dagar innan BF, utan att man "stjäl" det från sitt eget barn. Känns så för mig iaf.
    Jag skulle föredragit att kunna stanna hemma 11 dagar innan BF, utan att det påverkar barnets möjlighet att stanna hemma med mamma/pappa.

  • Äldre 30 Jul 23:33
    #11

    Jag tog mina fem semesterveckor på slutet. Och det var jag glad för eftersom dottern föddes tre veckor tidigt, och det var skönt att hinna varva ner lite innan, även om det inte blev så länge som jag tänkt mig.

  • Äldre 30 Jul 23:36
    #12

    På mitt jobb har alla semester samtidigt.

  • Äldre 1 Aug 00:30
    #13
    Dasha skrev 2014-07-30 23:02:48 följande:

    I Ryssland har man fullt betald ledighet 70 dagar innan BF (84 om man har tvillingar),
    och 1,5 års fullt betald ledighet efter barnet är född.

    Det som är snålt är att man inte ens får 11 dagar innan BF, utan att man "stjäl" det från sitt eget barn. Känns så för mig iaf.
    Jag skulle föredragit att kunna stanna hemma 11 dagar innan BF, utan att det påverkar barnets möjlighet att stanna hemma med mamma/pappa.


    Jag tänkte som du med första, men jag fick så fruktansvärt ont i kroppen av mitt stillasittande jobb, foglossning och havandeskapsförgiftning. Därmed kan man lugnt också säga att ett "lugnt" arbete inte är det bästa för en gravid kvinna.

    När barnet väl föddes var jag fullständigt slutkörd, vilket ju inte var så fantastiskt med tanke på hur slitigt det blev att hänga med i svängarna med allt det innebär att bli förälder. Det blev inte bättre heller: Dottern hade kolik, så de första tre månaderna sov jag max 6h per dygn, fördelat på små intervall om 15 minuter till 2h. Mellan varje sovstund var jag vaken minst en timme, ofta tre, för att trösta, byta, mata och söva. Jag roade mig med att räkna ut hur lång tid det tog mig att få 6h sömn och landade på 17h från första gången jag lade mig vid kl 20, tills att jag gav upp och gick upp kring lunch. När jag vaknade fanns det ett sätt att hålla dottern lugn: promenader. Således var jag ute och gick flera timmar om dagen. 

    Den här gången går jag hem fyra veckor innan BF och de fyra veckorna dessförinnan går jag ner till 75%. Det gör jag för att jag ska orka med att vara en vettig förälder den första, slitiga tiden och så får jag helt enkelt ta ut färre dagar per vecka under mina nio månader hemma. Jag stjäl inte det minsta från mitt kommande barn barn. Tvärtom! Jag är rationell, vis av tidigare erfarenheter och vill kunna räcka till för det barn vi redan har också. För även om barnens pappa och jag delar jämnt på arbetet, så kommer jag att vara ensam under vardagarna med två barn med varierande behov under 11h efter att pappadagarna är slut. Jag vet att han tar över när han kommer hem, men det hjälper föga under de där timmarna om jag inte fått sova. Man kan ju inte gärna be en 4-åring sköta småsyskonet så att man själv får sova.
  • Äldre 8 Aug 09:24
    #14
    Dasha skrev 2014-07-30 20:21:12 följande:

    Skriv gärna om det är en annan alternativ eller om ni vil tilläga något.

    Själv sa jag på hobbet att jag tänker jobba tills jag föder, men får en känsla att alla bekanta tycker att det är konstigt att inte ta ledigt ett par veckor innan BF.


    Hade mer än gärna velat göra det men eftersom jag jobbar med hästar så får jag tyvärr lägga det åt sidan då det är tungt.
  • Medsol­s
    Äldre 10 Aug 20:50
    #15

    Jag gick på semester 5 veckor innan BF. Pendlar till jobbet och kände att trots att det är kontorsjobb så ville jag inte jobba in i det sista. 
    Hade inga krämpor som begränsade mig. Men gud vad skönt det har varit att vara hemma dessa veckor :D nu väntar vi bara otåligt på Bebis. är inne på 41+0 idag...

  • Äldre 20 Aug 13:02
    #16

    Ja
    Jag är på jobbet just nu och är beräknad till den 7 september.

    Är en kontorsråtta. Så det är OK men jag kan inte ha fötterna högläge som jag gjorde under sommaren.
    Men det finns en papperlåda under min arbetsbord som funkar halvbra.

    MEN om jag är beräknad till typ slutet av september eller början av oktober så skulle jag stanna hemma.
    För det börjar bli en högtryck på jobbet=spring där och där samt bära mycket...

    Nu är det "död tid" med små jobb med dator...

  • 3skabl­i4
    Äldre 27 Aug 10:39
    #17

    Sjukskriven halvtid från v.20. i v.26 gick jag på semester i 5 veckor och sen har jag gått på graviditetspenning. Nu är jag i v.39 och bara väntar på bebisens nedkomst. Minns knappt hur det var att jobba :P

  • Äldre 27 Aug 11:27
    #18

    Min plan var att jobba till bf, kanske bara gå ner i timmar sista tiden för att minska på det tunga uppgifterna. Men blev sjukskriven sen v 16 pga fogarna.... Det blir inte alltid som man tänkt sig!

  • Äldre 27 Aug 11:29
    #19
    BjörkW skrev 2014-08-27 11:27:48 följande:

    .. Det blir inte alltid som man tänkt sig!


    Presis!

    Tänkte att jobba till BF (som jag skrev i temat), men blev sjukskriven sedan vecka 38 pga foglossningen.
Svar på tråden Tänker du jobba ändå fram till förlossningen?