• heartbrokem

    Valp dog i min famn..

    Mamma fick en liten valp (chihuahua/pekingeser) för snart en vecka sedan av en bekant.

    Detta är i Bosnien, och vi planerade att ta med den hem till Sverige, höll på att fixa pass, papper, flyg, osv.. Jag har länge längtat efter hund och började fantisera om vår framtid, tänkte att jag skulle fylla 35 år när han fyllt 15, vilka saker jag skulle köpa till honom, hur jag skulle planera mitt schema med jobbet för att rasta honom osv..

    Mamma var då hos en veterinär, där han sa att valpen vid denna ålder (ca 1 och en halv månad) måste ta en tablett för maskar.

    Han var jättepigg, sprallig och energisk fram tills att mamma gav honom tabletten.

    Han fick tabletten 28/7 på eftermiddan och var helt normal, men sedan under natten började han gnälla. Jag väcktes av hans gnäll och såg att han hade kissat och bajsat normalt. Men ur baken hängde det trådar!! Det var väl då maskarna som gick ur kroppen.

    Morgonen därpå (29/7) så hade han bajsat maskar igen och var lite hängig och ville inte äta.

    Mamma gick till veterinären på morgonen där han fick antibiotika, och en till spruta (typ vitaminer, för han inte hade ätit något). Han sa att han hade magen full av maskar.

    Dagen går och han mår sämre, spyr först vanligt och sen spyr blod..

    Mamma går till en annan veterinär senare på eftermiddan där han säger att vissa hundar kan vara allergiska mot den vitaminsprutan han fick tidigare därav illamåendet.

    Veterinären sa att maskarna i tarmen kan ha klumpat ihop sig i tarmen vilket gör det svårt för valpen att bajsa ut dom normalt, och därför spyr han eftersom det är stopp i andra änden.

    Då fick han en spruta antibiotika och en till spruta (typ dropp, eftersom han inte hade ätit något).

    Han slutar att spy blod, bara lite vanlig spya, och är allmänt seg, svag.

    Han drack lite laktosfri mjölk, och kamomillte med socker som vet rekommenderade.

    Han dricker några fat mjölk och sedan somnar.

    Morgonen idag (30/7) är han fortfarande svag, vill inte dricka/äta alls och bara ligger ner. Nästan sämre än igår kväll.
    Så jag tar honom till vet igen, där han får en liten dos antibiotika och dropp på spruta. Efter sprutorna inne hos vet spyr han igen, men han SKRIKER jättehögt och verkligen spänner kroppen likt en arg katt på ett sätt han aldrig gjort tidigare. Det såg verkligen hemskt ut :(

    Sen tar jag hem honom, och masserar magen (i hopp om att stimulera tarmarna så han ska bajsa). Hans andetag börjar sakta ner, och tar uppehåll mellan andningarna, ett stort kippande andetag, och sen uppehåll igen. Tills han tillslut slutade andas helt :( :(

    Fick sedan begrava honom :(

    Har gråtit hela dagen, ögonen svider, huvudvärk, och en stor klump i magen och i bröstkorgen. Har hamnat i depression och känner helt seriöst ingen livslust längre.

    Har någon varit med om något liknande? Är det bara otur med maskarna, eller är vetrinärena helt outbildade och cp i huvet som tog död på min stackars lilla valp?

  • Svar på tråden Valp dog i min famn..
  • Anonym (Djurvän)

    För det första var valpen alldeles gör liten. Du skriver att den var 1,5 månader (6 veckor) och den ska vara minst 8 när den tas från mamman.

    För det andra verkar vännen inte vara särskilt seriös i sitt hunduppfödande. Vet hur det kan vara med valpar på landet ibland. Mamman har inte varit avmaskad och valpen har fått i sig mikroskopiska larver genom modersmjölken som sen utvecklats till mask.

    Då den tagits för tidigt från modern har den inte fått det skyddet den behöver genom modersmjölken. Det låter som den haft näringsbrist osv.

    Det är en skam när små oskyldiga djur råkar ut för sånt här.

    Mitt tips är. Vill ni ha en valp. Kolla upp lämpliga raser. Vänd er till en rasklubb här i Sverige som kan hjälpa er att komma i kontakt med seriösa uppfödare.

    Förstår att du är ledsen över det som hänt. Det är din mammas kompis som betett sig fel.

  • heartbrokem

    Tack ditt svar.

    Som sagt, detta är Bosnien där djur väldigt sällan vaccineras eller tas hand om på samma sätt som i Sverige. Det finns inga rasklubbar eller uppfödare här. Hundar vistas utomhus som "utomhusdjur" och man har sällan koll på ålder, ras och grundläggande bakgrund.

    Anser du att vetrinärena gjorde fel som gav kanske för mycket antibiotika för den lilla stackars valpen?

    Borde man bara gett avmaskningstabletten och INTE gett antibiotika eftersom han verkade bara bli svagare av den? Bara låtit avmaskningstabletten göra sitt och vänta ut det? Eller var det oundvikligt att han skulle bli sämre?

    Mitt hjärta gör ont när jag ser honom framför mig, helt svag, oskyldig och hjälplös :( Jag har blivit helt traumatiserad av detta.. att kämpa med honom och att han sedan dör i min famn, för att sedan begrava honom :( fyfaaan..

  • Majsan70

    Blir maskangreppet tillräckligt stort så äts djuren upp inifrån och man an inte rädda dem. Min vän hade en häst som dog på samma vis. 
    Beklagar sorgen.

  • Rockarn

    Jag beklagar sorgen.

    Min katt som jag levt med i 73% av mitt liv dog för ca 2 månader sedan, och jag gråter mig fortfarande till sömns i stort sett varje kväll.

    Försök komma på andra tankar.. Kanske inte nu direkt, men om några dagar när du gråtit ut ordentligt.

    Återigen, jag vet hur det känns och jag beklagar sorgen. :(

  • heartbrokem

    Tack för era svar.

    Det känns som om det är mitt fel att valpen dog. Innan jag tog honom till vet igår (30/7) så var han väldigt svag, men andades helt normalt. Efter han fick antibiotika så fick han typ kramper i hela kroppen och skrek, sen började andningen bli allt svagare.

    Borde jag inte alls tagit honom till vet?

    Borde vi bara ha gett avmaskningstabletten (28/7), och låtit honom bajsa ut allt, istället för att ge antibiotika flera gånger? Känns som om han blev sämre för varje veterinär besök :(

    Bilden av hans stackars lilla livlösa kropp kommer sitta kvar i mitt minne för resten av livet :(

  • heartbrokem

    Jag tog honom till vet för att jag inte såg någon förbättring, och för att han såg svagare ut än innan. Tror ni att det var oundvikligt att han skulle dö? Eller tror ni att antibiotikan tog hans liv? :(

    Jag kommer klandra mig själv resten av mitt liv :(

  • Majsan70

    Jag tror tyvärr att valpen redan var döende. Ni gjorde vad ni kunde och jag tror du får försöka komma till ro med det.

  • Anonym (Djurvän)

    Som sagt. Tror också valpen redan var döende. Man ska alltid ta ett sjukt djur till veterinären.

    Boven i dramat är din mammas vän som inte avmaskat varken tik eller valpar.

Svar på tråden Valp dog i min famn..