• Mellanmjölkens land

    Första skorna

    Vår yngsta tar sig fram genom att gå på händer och fötter. Kryper nån enstaka gång men oftast inte. Står iganska bra och det är väl 50-50 chans om hon börjar gå tidigt eller om det funkar så bra som det gör att hon inte är intresserad av att gå.

    Ikväll pratade vi om vilka kläder som barnen behöver till hösten och då kom vi in på skor till yngsta. Vad ska man sikta på? Mjuka, hårda sulor? Annat att tänka på?

    Det är bra om skorna åtminstone är vattenavvisande. Stövlar som komplement för regniga dagar?

  • Svar på tråden Första skorna
  • Pajama

    Inte för hårda sulor eller skor, tror jag. Stövlar, ja. Våra har fått mjuka skor som första par, efter årstiden. De växer ju ur dem direkt...
    Du har inget kvar efter första barnet?

  • Naaw

    Kavat no1 har vi haft som första skor till samtliga barn. Perfekta höst- och vårskor. Dock behövs stövlar när det blir blötare.

  • Mellanmjölkens land
    Pajama skrev 2014-07-31 19:12:13 följande:

    Inte för hårda sulor eller skor, tror jag. Stövlar, ja. Våra har fått mjuka skor som första par, efter årstiden. De växer ju ur dem direkt...
    Du har inget kvar efter första barnet?


    Stora var äldre när hon lärde sig gå och gick inte ute förrän runt 13 mån. Lilla är bara 9 mån och har mindre fötter.

    Ska vi sikta på nått i stil med gympadojor? Utöver stövlar alltså

    Några tips på mjuka skor? Hon har 20/21 i skostorlek så urvalet är väl inte det största
  • Flickan och kråkan

    Gympadojor säger jag. Min yngsta är 13 månader och drar storlek 21. Han fick sina första skor när han var 9 månader. Gick inte då, men alla former av torsor åkte av när han kröp så vi gick över till skor. Köpte ett par mjuka gymnastikskor i stl 20.

    Med alla tre barnen har vi börjat med just tunna, smidiga och mjuka gymnastikskor. Man får leta lite för att hitta de där mjuka och följsamma. Många dyra lära-gå-skor är hårda och höga. Dem undviker vi. Till yngsta hittade vi ett par hiskeliga rosa Kangeroos i en fyndlåda. 70% var det på dem. Klart bästa skorna i stl 20 vi kunde hitta. Sulan var mjuk (lätt att böja åt alla håll och kanter). Elastiska snören över foten och så ett kardborreband längst upp. Fast färgen var rätt gräslig . Han slapp dem för ett par veckor sedan .

  • Naaw
    Flickan och kråkan skrev 2014-07-31 20:42:16 följande:

    Gympadojor säger jag. Min yngsta är 13 månader och drar storlek 21. Han fick sina första skor när han var 9 månader. Gick inte då, men alla former av torsor åkte av när han kröp så vi gick över till skor. Köpte ett par mjuka gymnastikskor i stl 20.

    Med alla tre barnen har vi börjat med just tunna, smidiga och mjuka gymnastikskor. Man får leta lite för att hitta de där mjuka och följsamma. Många dyra lära-gå-skor är hårda och höga. Dem undviker vi. Till yngsta hittade vi ett par hiskeliga rosa Kangeroos i en fyndlåda. 70% var det på dem. Klart bästa skorna i stl 20 vi kunde hitta. Sulan var mjuk (lätt att böja åt alla håll och kanter). Elastiska snören över foten och så ett kardborreband längst upp. Fast färgen var rätt gräslig smile2.gif . Han slapp dem för ett par veckor sedan smile1.gif .


    Lära gå skor skall vara lite högre. Gympaskor är alldeles för instabila. Bäst är iofs barfota.
  • Flickan och kråkan
    Naaw skrev 2014-07-31 21:21:12 följande:
    Lära gå skor skall vara lite högre. Gympaskor är alldeles för instabila. Bäst är iofs barfota.
    Ja, barfota är bäst för att träna upp stabiliteten i anklarna. Om de av olika anledningar - vassa föremål, kyla etc. - inte kan gå barfota så får man ta det näst bästa = skor som är följsamma och mjuka. Jag vet att lära gå skor är högre och hårdare för att stötta. Därför väljer jag bort dem.
  • Fionas Mamma

    Barfota är faktiskt bäst.
    Min har nyligen börjat gå, och jag märkte att hon går ostabilt i hårda sulor.

    Idag köpte jag strumpor till henne med skallra på tån, de är väldigt söta och har halkskydd. De är bra alternativ till mjuka sulor. Tänkte ha dem till dagis när hon leker inomhus. Kolla på www.babee.se, de har massa fina strumpor.

  • Pajama

    Farmor har förespråkat hårda, stadiga skor för att göra det stabilt. Enligt henne gick sonen (fadern) på sin 1-årsdag när han fick på sig sådana. Sonsonen fick ärva dessa mycket snygga, dyra, och skrek i högan sky.
    Ingen av dem har velat ha något dylikt och jag tror på mjukt och följsamt.
    I vårt fall har inte skorna burit upp barnet, utan barnet har tagit sig fram i skorna. Möjligen något senare av den orsaken??

  • mammalovis

    Min tös började gå mer i maj, strax innan året. I april körde vi med mjuka fodrade skor för att vänja fötterna med något tyngre på, men det funkade inte så länge vädermässigt. Sedan har vi haft ett par gympaskor av märket Gulliver, då jag tyckte Kavatskorna var både dyra och hårda. Hon traskar på för fullt och har haft sandaler när det varit som varmast.

    Frågan är väl om fötterna har vuxit för mycket över sommaren eller om hon kan ha storlek 20 ett tag till ... Vi får väl gå till affären och mäta. Nackdelen med Gulliver är att hon verkar ha lite tjockare fötter upptill.

  • Flickan och kråkan
    Pajama skrev 2014-08-04 01:35:24 följande:

    I vårt fall har inte skorna burit upp barnet, utan barnet har tagit sig fram i skorna. Möjligen något senare av den orsaken??


    Nej, det har inte med skorna att göra när de går. Alla mina tre har gått ute med mjuka, tunna och smidiga skor så fort de har börjat gå. Äldsta var nästan 17 månader, mellan 12 månader och yngsta 10. Olika personer helt enkelt....inte olika skor .
  • Pajama
    Flickan och kråkan skrev 2014-08-04 09:35:11 följande:
    Nej, det har inte med skorna att göra när de går. Alla mina tre har gått ute med mjuka, tunna och smidiga skor så fort de har börjat gå. Äldsta var nästan 17 månader, mellan 12 månader och yngsta 10. Olika personer helt enkelt....inte olika skor .
    Jag vet! Men farmor tror helhjärtat på det!
  • Mammasan

    Jag har alltid använt kavat eller superfit läragå skor till mina fem barn.

    1) Naturmaterial som skinn är mer följsamt än en gympasko i syntetiskt material.

    2) de är oftast lättare än en gympasko.

    3) Läragå skor är höga i skaften för att barnets fot ska tvingas ner att gå platt o inte på tå.

    Jag rekommenderar iaf läragå skor. :)

  • BAL

    Som första "riktiga" skor köpte jag pipiga skor från Little Blue Lamb
    Du anar inte hur hon gillar att trampa i dem och öva på att gå när de piper med varje steg hon tar :D

    Dessutom är de väääldigt bekväma, de har ett luft rum under solan som gör dem extra sköna, jag köpte höst skor och 2 fina stövlar och hon älskar alla 3 lika mycket.

    Skulle varmt rekommendera dem faktiskt. Om man blir trött på pipan så går det också att sätta det på "tyst läge". Men iom att hon älskar dem så har inte vi tystat ner dem än, dessutom så gillar min dotter att gå själv och vägrar ta någons hand när hon går, och pipan underlättar för mig att hitta henne på Ica Maxi där vi brukar shoppa. För att det tar ju inte mer än 3 sekunder för att plocka en vara från hyllan och puff hon är borta, men de skorna som piper så är det hur lätt som helst att hitta henne och veta att hon är i närheten när jag har ryggen mot henne för att plocka en vara :)

    Älskar dem :)

Svar på tråden Första skorna