• Emelitos

    10 månaders bebis hostar och vi är oroliga!

    Vi har en son som snart är 10 månader. Sedan ca 2-3 veckor tillbaka har han börjat hosta under natten. Han vaknar oftast till av hostan och jag eller min man måste gå in till honom för att trösta honom, ge han nappen eller vatten. Han somnar oftast om direkt efter. Vi tillfällena när han hostar som kanske sker 3-4 ggr per natt så tycker vi att det låter som en blandning av slemhosta/torrhosta. Han har varit lite snorig för några veckor sedan men jag skulle inte kalla det en förkylning. I övrigt verkar han må hur bra som helst förutom idag då han stretade emot som bara den alla gånger han skulle äta. Ibland hostar han till på dagen några gånger men inte som på natten.

    Försökte läsa på internet om hosta och får en oro i kroppen angående astma. Det som gör mig ännu oroligare är att både jag och min man röker. Aldrig nära vår son men vad jag har läst mig till fastnar tobaksröken på kläderna och han får därför i sig den från våra kläder (!!!!). Detta gjorde mig ännu mer orolig och ångestfylld och jag känner mig så jävla korkad som inte ens har vetat detta. Vi har på riktigt trott att det har varit lugnt så länge vi går ut på balkongen. Vi skulle aldrig röka inomhus eller låta han vara med på balkongen om någon röker. Jag skulle aldrig i mitt liv röka under graviditeten och inte heller under amning så att det är något dylikt som gör att han hostar är helt uteslutet. Men vad är då problemet? När jag tänker astma och barn får jag kalla kårar. Är det någon som vet vad detta kan vara? Som sagt, i övrigt mår han bra, klängningare än vanligt men det är väll någon seperationsfas han går igenom nu? Och som sagt. Aptiten har varit som vanligt, bra, förutom idag. Vad ska jag göra? Vad tror ni? Snälla hjälp.

    Tack på förhand!

    Emelie

  • Svar på tråden 10 månaders bebis hostar och vi är oroliga!
  • Emelitos

    Vill tillägga att jag och min man slutar röka imorgon. Det är bara korkat och åter korkat att överhuvudtaget röka och efter att vi fick reda på det här om kläderna så åker ciggen ut genom fönstret. Så jävla korkat att ens börja igen efter graviditeten. ????

  • Frida g

    Så var det för vår dotter också. Visade sig vara förkylningsastma. Det började att hon hostade på nätterna och höll på några månader innan vi kollade upp det. Vi fick då börja med låg dos flutide som är kortison. Precis när vi kollat upp hostan blev hon dålig i samband med förkylningar också. Nu är hon 4 år och vi medicinerar henne vid förkylning, men hon har inte blivit dålig på ett år. Den nattliga hostan försvann efter ett par månader med medicin.

  • MrsP79

    Hosta efter en förkylning (även en mild sådan) kan ju hålla i sig i några veckor. När min äldste son blir förkyld får han hosta som håller i sig minst 3 veckor, mest på natten. Ganska jobbigt, både för honom och för oss. Vi trodde att han hade astma och han fick prova pulmicort (eftersom lillebror hade infektionsutlöst astma), men det hjälpte inte. Han, och vi, har fått stå ut med det helt enkelt. Nu är han 10 år och har inte hostat så på några år tror jag.

    Så länge sonen verkar pigg och inte besväras av hostan (mer än att han kanske sover oroligare), så är det nog ingen fara. Jag hade nog ändå kontaktat vc eller BVC om det inte blir bättre om nån vecka, bara för att vara på den säkra sidan!

  • temporär

    Höj upp huvudändan på sängen (lägg klossar eller böcker eller något under sängbenen) och se till att det är svalt (i den mån det nu går mitt i sommaren) i sovrummet. Se till att barnet dricker mycket, det gör eventuellt slem lättare att hosta upp.

    Det har gått något virus som gett en seg och långdragen hosta, min treåring hade nattlig hosta under en lång tid på våren, och jag med. Jag pratade med BVC som sa att de var helt nedringda av folk med samma problem. Hon sa att det är ju svårt att veta orsaken till hostan, men så länge barnet är pigg och glad på dagen så är det ingen större fara. Vi fick rådet att återkomma om det inte gav med sig, vilket det sock gjorde.

    Jättebra att ni slutar röka. Heja er! 

Svar på tråden 10 månaders bebis hostar och vi är oroliga!