• Anonym (Anonym)

    3-åring som slutat äta, vad gör vi för fel?

    Jag har trott att vi kan kalla honom Kaj, varit i trotsåldern sedan han var 1 år, alltså ett himla humör, envis och bestämd. Men senaste veckorna har det blivit enbart "jag kan själv" "bort! Jag vill" om allt ifrån att ta på sig bältet, eller vill inte bada, inte leka lekparken.. Det i sig är inget problem, även om han blir tokig och hyperventilerar av ilska kan vi föräldrar ändå stå på oss, självklart ibland får han bestämma också, t.ex inte gå till lekparken, nä då kan vi hitta på ngt annat, men bilbältet måste man ha så där knäpper vi på det och berättar kort varför, då accepterar han det.

    MEN just maten, senaste dagarna har han inte ätit någonting! Jag kan ju inte tvinga i honom mat, så med maten har jag daltat, erbjudit annat osv. Men han vill inte.

    Idag.
    Frukost, han vill ha gröt. Jag gör gröt, men han puttar bort den och vill inte ha, dricker ett glas mjölk.
    (Erbjuder gröten flera ggr fram till lunch)
    Lunchtid, vill ha korv. Får korv, blir arg för att den är för varm, trots att den nästan är kall. Nej, vill inte ha, osv.
    (Mormor ger honom 3 st. Digestivekex en eller två timmar efter och mjölk)
    Middagstid, säger att han är hungrig. Gör pannkakor, som han älskar. Mums. Men första tuggan så ramlar den av gaffeln, varpå han blir arg. Och så håller det på, då vill han inte ha någonting.
    Erbjuder o erbjuder, men nej nej nej. Tillslut äter han en halv pannkaka, kall, ensam i tv-rummet.
    Kvällen, erbjuder välling, mjölk, smörgås - men vill inte.
    Eftersom att jag vill att han äter ngt innan han lägger sig så försöker jag med allt, skoja till det o allt möjligt men han vill inte.
    Blir övertrött och skriker så han får sova.

    3 digestivekex och en halv pannkaka på en dag. Druckit vatten, mjölk och lite Loka.

    Någon dag drack han bara, förutom 2 tuggor smörgås innan den gick av och blev trasig, då ville han inte ha mer.
    De senaste 2-3 veckorna har det blivit såhär, extremt lite o vill inte. Inte ens "kaka" eller annat "gott".

    Han har krånglat med maten sedan över ett år tillbaka, men aldrig såhär, han äter annars alltid en rejäl frukost, gröt och en macka t.ex. På dagis har han bara ätit mackor sedan i våras, på mellis, ingenting till lunch alltså.

    Vad gör vi för fel? Har någon tips? Varit i liknande situation? Känner mig så himla dålig..

  • Svar på tråden 3-åring som slutat äta, vad gör vi för fel?
  • Litet My

    Vad gör han om du slutar göra en "grej" av maten. Ställ fram det han vill ha, gå sedan på toa, läs tidningen eller låtsas som det regnar om han inte äter. Det kan vara så att maten är en sak han vet att han kan kontrollera och bestämma över. BTW min 3 åring äter inte mycket heller, känns som ett under att hon ens lever men det gör Jon och upp i vikt som hon skall gör hon med.

  • Anonym (Anonym)

    Att han tillslut åt lite av pannkakan igår var väl kanske för att jag bara ställde fram o gick, ska prova det idag.

    Ger du din dotter vad hon vill ha, ber om, eller det du vet att hon tycker om?

    Ja han måste ju märka att han har rätt mycket makt över maten och att jag blir stressad..:/


    Litet My skrev 2014-07-31 07:15:47 följande:

    Vad gör han om du slutar göra en "grej" av maten. Ställ fram det han vill ha, gå sedan på toa, läs tidningen eller låtsas som det regnar om han inte äter. Det kan vara så att maten är en sak han vet att han kan kontrollera och bestämma över. BTW min 3 åring äter inte mycket heller, känns som ett under att hon ens lever men det gör Jon och upp i vikt som hon skall gör hon med.


  • Missimissi

    Knepigt och alla barn är olika så jag kan bara säga hur jag gör med min trostiga 3 åring.1. Låter henne aldrig välja helt själv (för många val i hennes konfliktfyllda hjärna just nu -hur ska hon kunna testa mig när det finns "så många möjligheter"

    2. Om hon får välja(vilket jag tror ändå ät viktigt ibland så att hon känner att hon har kontroll/viss makt ) aldrig mer än 2 alternativ, t ex "vill du ha mjölk eller vatten till maten ". Det hon väljer först gäller alltid (dvs hon får inte byta om hon inte gör det den första sekunden )

    3. Maten ställs fram, sen ingen uppmärksamhet om hur mycket eller lite hon äter (eller ibland får jag påminna henne om att äta då hon kan bli lite disträ eller fokusera för länge på allt snnat men annars gör jag aldrig en stor grej av hur hon äter utan försöker förmedla att äta är ju det naturligaste dom finns, det gör man bara och det är aldrig för "min skull" Hon äter. Säger hon att hon är klar tar jag snabbt undan tallriken (ibland tigger Hon t om tillbaka den om hon gjort det för att testa mig).

    4. Har hon ätit dåligt är det viktigt att hon inte får goda belöningar emellan måltiderna. T ex "glass får man bara pm man först ätit en bra lunch då". (Verkar hon för hungrig kan jag Dock lägga nästa mål tidigare alt ingen är felfri så ibland tänker jag "bättre glass än inget")

    Hoppas det vänder för dig snart -3 åringar är underbara men deras utveckling till självständighet är ibland en utmaning....

  • Cornellia

    Har han ont i halsen?

    Precis sådär gör min 3 åring när han har ont i halsen.. dvs innan maten vill han ha någon ting, men när man fixat iordning det så ratas maten av alla anledningar han kan komma på.

  • Litet My

    Inte alltid, dock brukar vi försöka ge något vi vet att hon gillar iaf en måltid. Finns dock inga "säkra kort" när det gäller henne utom korv :/ Hon får dock inget extra när hon inte äter.

  • Anonym (Skitunge)

    Men sluta dalta. Jösses låter ju helt galet att du dansat efter hans pipa som en jävla docka. Han styr INTE familjen. Vill han inte äta nej men var HUNGRIG då bortskämda skitunge.

  • Anonym (l)

    det är inte värmen då? man äter oftast inte riktigt lika mkt som vanligt, i sån här hetta och helt klart att det kan påverka humöret. Bara han får i sig vätska så är det nog ingen fara. Jag har äldre barn och en av dem har alltid varit enormt  petig med maten. När de var små fick jag lära mig att man ska se barns ätande över en period om 4 dygn ungefär, inte oroa sig för hur lite de fick i sig en dag, för det brukar jämna ut sig. När jag började tänka så lugnade jag mig faktiskt Glad

  • Anonym (gupp)

    Varför trugar du i honom maten som han inte vill ha? Vad skulle du själv tycka om det beteendet hos någon annan??

    Du är helt enkelt en jobbig förälder/människa så det är självklart att din 3-åring protesterar. Han matvägrar för att han egentligen vill säga "piss off".

    Man kan säga att saker i barnets liv kan delas in i tre olika grupper:

    -saker som barnet klarar av att bestämma själv och som man som förälder därför inte ska lägga sig i

    -saker som barnet bestämmer tillsammans med en vuxen, kompromisser

    -saker som barnet inte klarar av att bestämma själv och som barnet behöver hjälp med

    Det som barnet klarar av att besluta om själv ökar för varje dag i deras liv. Om man beslutar åt barn i såna frågor och dessutom kör över dem så får man garanterat ett argt barn.

    Maten är en grej som barn klarar av att besluta om själv. Så sluta truga.

Svar på tråden 3-åring som slutat äta, vad gör vi för fel?