• Anonym (Alkoh­ol)
    Äldre 31 Jul 02:01
    1496 visningar
    16 svar
    16
    1496

    Alkohol problem?

    Hej!


    Jag känner att jag har börjat få lite problem med alkoholen. Allt började när jag blev singel för 1 år sedan. Började festa helger, sedan i höstas började jag festa fre + lör och sedan började jag även under vardagar ta 1-2 öl/cider för att kunna somna snabbare när jag skulle upp och jobba tidigt. Och detta har fortsätt. Dricker även mitt i veckan någon öl eller cider fast jag är ledig, och jag känner ett sug efter att få dricka och har i stort sett alltid alkohol hemma. Så nu ikväll har jag också druckit 6 öl.
    Är det någon annan som känner samma? Och vad ska man egentligen göra åt det?

  • Svar på tråden Alkohol problem?
  • Anonym (hm)
    Äldre 31 Jul 02:07
    #1

    Det finns ju AA, Länkarna och varför inte Frälsningsarmén. Du kanske skulle söka på egen hand att trappa ner lite på samma vis som att sluta röka och kanske undvika att ha alkohol i mängd hemma. Att du har något hemma kanske är OK men att du ser till att ha jätteliten kvantitet så du tvingas till bolaget varje gång. Försvåra tillgången för sig själv.
    Är du man eller kvinna, så man förstår konsumtionsnivån bättre?

  • Anonym (Alkoh­ol) Trådstartaren
    Äldre 31 Jul 02:10
    #2
    Anonym (hm) skrev 2014-07-31 02:07:29 följande:

    Det finns ju AA, Länkarna och varför inte Frälsningsarmén. Du kanske skulle söka på egen hand att trappa ner lite på samma vis som att sluta röka och kanske undvika att ha alkohol i mängd hemma. Att du har något hemma kanske är OK men att du ser till att ha jätteliten kvantitet så du tvingas till bolaget varje gång. Försvåra tillgången för sig själv.
    Är du man eller kvinna, så man förstår konsumtionsnivån bättre?


    Jo fast jag bor ca 3 mins gång promenad ifrån bolaget så de försvårar inte problemet eftersom jag går på bolaget ca 2 ggr/v.
    Jag är kvinna just fylllt 24 år
  • Anonym (hm)
    Äldre 31 Jul 02:14
    #3

    Men det hindrar ju dig att ha spriten på kvällen när de har stängt, bara en tanke. Tänkte om du bara har ett dygns förbrukning hemma blir det jobbigare för dig att dricka....
    6 öl är lite för mycket för en ung kvinna till vardags tycker jag...även för en man. Du kan uppsöka en vårdcentral också och ta upp ditt problem så får du hjälp. Det är väldigt positivt som jag ser det att du faktiskt ser detta som ett problem. Den med problem måste vara motiverad själv för att det skall funka alls.
    Dövar du ångest eller liknande med alkohol?

  • Äldre 31 Jul 02:19
    #4

    Vet hur det är. Två-fyra öl per kväll....och ännu flera till helgen..

    Jag har tyvärr inte bara mig själv att tänka på heller, har en sambo som ÄLSKAR öl...och jag har själv slutat många gånger, vill inte dricka på vardagar...men det är svårare att sluta när jag har en annan som köper hem det hela tiden, och dricker framför en...

    Men förra veckan sa jag bestämt att det får räcka. För min del har jag bytt ut öl burkarna mot ramlösa i olika smaker ( då vanan sitter i handen att alltid ha något att hålla i , samt dricka hela tiden )

    Jag märkte starkt abstinens från hans sida och vi tjafsa en del men jag sto på mig, och nu denna veckan har även han byt ut till vatten :) vi tar vecko dagar först och unnar oss dricka till helgen.....med tiden kan vi kanske sluta även till helgen..

  • Anonym (Alkoh­ol) Trådstartaren
    Äldre 31 Jul 02:20
    #5
    Anonym (hm) skrev 2014-07-31 02:14:25 följande:

    Men det hindrar ju dig att ha spriten på kvällen när de har stängt, bara en tanke. Tänkte om du bara har ett dygns förbrukning hemma blir det jobbigare för dig att dricka....
    6 öl är lite för mycket för en ung kvinna till vardags tycker jag...även för en man. Du kan uppsöka en vårdcentral också och ta upp ditt problem så får du hjälp. Det är väldigt positivt som jag ser det att du faktiskt ser detta som ett problem. Den med problem måste vara motiverad själv för att det skall funka alls.
    Dövar du ångest eller liknande med alkohol?


    Jo de är sant, då blir de jobbigare. Men när jag går på systemet köper jag oftast 1-2 flaskor vin och ca 10 cider, eller 5 öl och 5 cider. Så har sett till (hittills) att det finns dricka hemma.
    Det är först nu jag har börjat inse att jag kanske inte har allt för sunda alkohol vanor dels för att jag känner mig nästan varje kväll sugen på alkohol och för att när jag festar t.ex helger blir jag allt oftast ganska berusad och händer allt för ofta att jag inte minns vad jag sagt eller gjort eller gör saker jag får ångra. Som att exempelvis ha sex med någon jag vanligt vis aldrig skulle göra det med osv.

    När jag dricker hemma ensam vardagskvällar så är de oftast att jag känner mig ensam och för att lättare somna så jag slipper ligga i sängen och snurra och fundera m.m
  • Anonym (hm)
    Äldre 31 Jul 02:32
    #6

    Det är ju ett problem det där. Att man i unga år dricker stora volymer och det funkar fint då när man är ung men sedan när man blir lite äldre såsom du(inte jättegammal) så inser man att det kanske inte är så bra. Jag hade själv en rätt hög konsumtion som ung med intressanta följder... Studentåren var väl inte helt torra om man säger som så...men sedan kommer man till en punkt när man känner NEJ nu räcker det.
    Kanske är det så att du nått din punkt nu. Nu är din konsumtion ändå rätt hög tycker jag då du dricker alla dagar i veckan och det är ett problem.
    Ja visst du är ute i svängen på fyllan och som vi alla vet så när alkoholen går in så går vettet ut... Med alkoholen så blir det ju lätt som så att du följer någon hem eller vise versa och ja det slutar i sex. Men om du nu känner det som ett problem så får du söka bryta din vana. Dels dryckes vanan men kanske också din aktivitetsvana. Att bryta mönstret. Kanske finna nya bekanta som inte festar varje helg utan som går på café eller bio eller vad som helst som inte har med alkohol att göra.
    Du vet det du nämner här med ensamhet vs alkohol är livsfarligt att byta socialt umgänge mot sprit. Det är en dålig kompis...du borde ha mig till kompis istället, sommarkompis:)

  • Anonym (vcdl)
    Äldre 31 Jul 02:41
    #7

    Alltså finns det någon hjälp att få om man är alkoholberoende som INTE är baserat på kristet mumbojumbo?

  • Anonym (hm)
    Äldre 31 Jul 02:43
    #8

    Sök via vården....

  • Anonym (vcdl)
    Äldre 31 Jul 02:44
    #9
    Anonym (hm) skrev 2014-07-31 02:43:10 följande:

    Sök via vården....


    Hur menar du nu? Vad betyder ... förresten?
  • Anonym (hm)
    Äldre 31 Jul 02:53
    #10

    Ja så här;

    www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Alkoholberoende/

    Det finns ju många vägar till ett nyktert liv och behöver ju inte gå genom kristen försorg.

    ...=inget

  • Anonym (vcdl)
    Äldre 31 Jul 03:01
    #11
    Anonym (hm) skrev 2014-07-31 02:53:17 följande:

    Ja så här;

    www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Alkoholberoende/

    Det finns ju många vägar till ett nyktert liv och behöver ju inte gå genom kristen försorg.

    ...=inget


    Fast dom nämnde bara anonyma alkoholister och länkarna, dom är ju kristna.
  • Anonym (hm)
    Äldre 31 Jul 03:06
    #12

    De  nämner ju alkoholmottagningar och även speciella för kvinnor i landstingets regi. Du kan ju också få medicin utskrivet. Men jag håller med om att det borde finnas utrymme för andra aktörer än just kristna. Dock har väl kristna grupper funnit att detta är enda sättet att rekrytera nya medlemmar idag när kyrkorummen står tomma....
    Det finns ju också privata vårdföretag med behandling men det bygger ju på att landstinget vill betala.

  • Anonym (vcdl)
    Äldre 31 Jul 03:14
    #13
    Anonym (hm) skrev 2014-07-31 03:06:02 följande:

    De  nämner ju alkoholmottagningar och även speciella för kvinnor i landstingets regi. Du kan ju också få medicin utskrivet. Men jag håller med om att det borde finnas utrymme för andra aktörer än just kristna. Dock har väl kristna grupper funnit att detta är enda sättet att rekrytera nya medlemmar idag när kyrkorummen står tomma....
    Det finns ju också privata vårdföretag med behandling men det bygger ju på att landstinget vill betala.


    Frågan är om alla inte använder metoder som härstammar från 12-stegsmetoden?
  • Anonym (Alkoh­ol) Trådstartaren
    Äldre 2 Aug 00:15
    #14
    Anonym (hm) skrev 2014-07-31 02:32:17 följande:

    Det är ju ett problem det där. Att man i unga år dricker stora volymer och det funkar fint då när man är ung men sedan när man blir lite äldre såsom du(inte jättegammal) så inser man att det kanske inte är så bra. Jag hade själv en rätt hög konsumtion som ung med intressanta följder... Studentåren var väl inte helt torra om man säger som så...men sedan kommer man till en punkt när man känner NEJ nu räcker det.
    Kanske är det så att du nått din punkt nu. Nu är din konsumtion ändå rätt hög tycker jag då du dricker alla dagar i veckan och det är ett problem.
    Ja visst du är ute i svängen på fyllan och som vi alla vet så när alkoholen går in så går vettet ut... Med alkoholen så blir det ju lätt som så att du följer någon hem eller vise versa och ja det slutar i sex. Men om du nu känner det som ett problem så får du söka bryta din vana. Dels dryckes vanan men kanske också din aktivitetsvana. Att bryta mönstret. Kanske finna nya bekanta som inte festar varje helg utan som går på café eller bio eller vad som helst som inte har med alkohol att göra.
    Du vet det du nämner här med ensamhet vs alkohol är livsfarligt att byta socialt umgänge mot sprit. Det är en dålig kompis...du borde ha mig till kompis istället, sommarkompis:)


    Ja de är som du säger. Ja jag känner att jag dricker för mycket och speciellt när jag blir sugen på alkohol varje kväll i stort sett. Igår drack jag 4 öl. I kväll slutade jag arbeta 21.30 och har hittills druckit 4 ök och 2 cider..
    Dricker dels för att jag känner mig ensam, samt när det är fest på helger m.m och för att kunna somna snabbare när jag ska upp och jobba och dels ibland för att jag mår sämre ibland..


    Jo, men vart ska man lära känna nya människor?

  • Anonym (vcdl)
    Äldre 2 Aug 00:32
    #15
    Anonym (Alkohol) skrev 2014-08-02 00:15:36 följande:

    Ja de är som du säger. Ja jag känner att jag dricker för mycket och speciellt när jag blir sugen på alkohol varje kväll i stort sett. Igår drack jag 4 öl. I kväll slutade jag arbeta 21.30 och har hittills druckit 4 ök och 2 cider..
    Dricker dels för att jag känner mig ensam, samt när det är fest på helger m.m och för att kunna somna snabbare när jag ska upp och jobba och dels ibland för att jag mår sämre ibland..


    Jo, men vart ska man lära känna nya människor?


    Jag började också supa när jag blev singel, var i princip det enda som hjälpte.
  • Anonym (En annan)
    Äldre 5 Aug 23:18
    #16

    Jag har en jättebra länk till en amerikansk sida där människor med olika slags alkoholproblem får lära sig att dricka måttligt eller avstå efter eget val. Alla är olika till skillnad från vad AA-gänget säger, och de flesta kan göra något åt sitt drickande, oavsett hur det ser ut, utan att tvingas stå upp och säga "jag är alkoholist" en gång i veckan. Leta runt litet på sidan och registrera dig gärna på forumet. De är jättetrevliga och hjälpsamma.

    http://www.moderation.org/

    Jag har inte riktigt samma problem, men brukar ha svårt att kontrollera mig på fester 4-5 gånger om året, med mer eller mindre obehagliga konsekvenser. Mellan dessa gånger dricker jag väldigt måttligt. Nu har jag bestämt mig för att vara måttlig jämt.

Svar på tråden Alkohol problem?