• Äldre 31 Jul 09:00
    6552 visningar
    52 svar
    52
    6552

    Ny valp lämnad ensam!

    Hej. Grannarna har en ny valp. Igår och idag har den gråtit något så förfärligt att jag trodde att det var ett barn som blev misshandlat.
    Jag ser valpen på balkongen nedanför. Grannarna är inte hemma och tjuter startade för mer än en timme sedan. Så vitt jag kan gissa så fick de hem valpen i veckan och kan ju knappast vara ensamrätt redan!
    Det riktigt skär i hjärtat. Vad kan jag göra?

  • Svar på tråden Ny valp lämnad ensam!
  • Äldre 31 Jul 09:00
    #1

    Ensamtränad inte ensamrätt så klart

  • Äldre 31 Jul 09:04
    #2

    Känner du grannarna bör du påpeka att de inte lyckats med sin ensamhetsträning. En valp ska ensamhetsträna några minuter åt gången annars riskerar de att få en vuxen hund med separationsångest och en stor hund ylar mer än en valp. Separationsångest kan vara väldigt svårt att arbeta bort. 

    Känner du dem inte tycker jag att du kan skriva en lapp om du inte vill/vågar knacka på.

    En otrygg valp - det skär lite i hjärtat. 

    [Jag har kennel, så jag vet lite om voffsingar]


    Intellekt i bimbodräkt
  • Äldre 31 Jul 09:05
    #3

    Har du skrivare så skriv ut detta och ge till dem

    www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/ensam-hemma/


    Intellekt i bimbodräkt
  • Äldre 31 Jul 09:18
    #4

    Jo jag känner dem inte men har redan knackat på en gång och fått reda på ett de inte är hemma på så vis, så jag vågar knacka på tills jag får svar. De kanske inte ens vet att den låter liksom.

    Men jag ser ju hunden, och det är helt klart en valp. Hur kan man ens komma på att lämna den ensam i flera timmar? Igår var det hela dagen den tjöt och jag trodde det var ett barn.

    Skriva ut tipsen gör jag om det inte bättrar sig.

    Min hund blir ju också orolig när det låter såhär.

    :(

  • Äldre 31 Jul 09:21
    #5

    Och det tar ju mycket längre än en vecka att träna..

  • Äldre 31 Jul 10:16
    #6

    En valp får man ej lämna ensam före 12 veckors ålder enligt lag, har jag för mig. Och då bara korta stunder. Alltså kanske 30-60 min. Under förutsättning att den ensamhetstränats. Skriv upp datum när detta inträffar och uppskattning över hur länge valpen varit ensam. Skriv även

    upp när du pratat med grannarna, för det är ju viktigt att du gör. Kanske skriv ut eller be dem att läsa om vad som gäller när man skaffat valp/hund. Att det finns lagar, regler och riktlinjer. Dina grannar verkar ju tyvärr vara sådana som inte ska ha hund. Lämnar man en liten valp ensam hemma så verkar det onekligen som att de inte vet hur man tar hand om en hund.

    Fortsätter de lämna valpen ensam eller gör något annat olämpligt mot/med den så tycker jag att du ska kontakta länsstyrelsen så de kan göra en kontroll.

  • Äldre 31 Jul 10:25
    #7

    Man får inte lämna en valp under 4 månader mer än korta stunder dvs några minuter när man ensamhetstränar. Prata med grannarna och händer det igen skulle jag ringa Länsstyrelsen och göra en anmälan.
    Självklart lämnar man inte en valp som inte är ensamhetstränad utan man ordnar hundvakt.
    Du kan kanske erbjuda dig att ställa upp som hundvakt ?

  • Äldre 31 Jul 12:27
    #8

    Nu har det gått fyra timmar och jag har varit och ringt på ganska många gånger och ingen är hemma. Just nu är jag rädd för att de typ har slut på semestern och är på jobbet eftersom den pep verkligen hela dagen igår.
    Jag ska erbjuda mig att passa den gratis faktiskt, det är inte schysst att låta den vara ensam sådär. Och passa den så gott jag kan då, för jag har ju också arbete att sköta.
    En valp måste väl rastas ganska mycket oftare än var 4e timme, om de nu skulle komma hem på direkten då..

  • Äldre 31 Jul 12:58
    #9

    Det är ju super av dig att erbjuda dig att hjälpa till men jag tycker även att du bör påtala för grannarna vad det innebär att ha hund, och framförallt valp. Sköter

    dem inte valpen nå vidare så kommer de förmodligen inte göra det när hunden är

    vuxen heller. Så på ett vänligt men bestämt sätt bör du "tala dem till rätta" så hunden inte råkar illa ut.

  • Äldre 31 Jul 13:17
    #10
    Fröken W skrev 2014-07-31 12:58:58 följande:

    Det är ju super av dig att erbjuda dig att hjälpa till men jag tycker även att du bör påtala för grannarna vad det innebär att ha hund, och framförallt valp. Sköter

    dem inte valpen nå vidare så kommer de förmodligen inte göra det när hunden är

    vuxen heller. Så på ett vänligt men bestämt sätt bör du "tala dem till rätta" så hunden inte råkar illa ut.


    Ja självklart. De kanske tror att den vänjer sig eller nått men det är ju inte riktigt rätt.. Kortsiktigt så kan jag ju erbjuda mig passa den men det funkar ju inte i det långa loppet.

    Hunden väckte mig vid 8 idag så den är inne på 5e timmen ensam nu. Var nyss och ringde på igen :(
Svar på tråden Ny valp lämnad ensam!