• Anonym (förvi­rrad)
    Äldre 31 Jul 09:18
    433 visningar
    3 svar
    3
    433

    Uthyrning av bostadsrätt

    Hej,

    Jag bor för tillfället i utlandet och hyr ut vår bostadsrätt i andrahand. Vi gör en "vinst" på cirka 2000 kr varje månad och det slog mig inte förrän idag att detta kanske bör beskattas. Jag har försökt läsa på om schablonbelopp osv. men blir inte klokare. Är det någon som vet om vi behöver skatta på en så liten vinst?

    Ytterligare en fråga är hur det blir med vår bostadsrätt om vi skriver ut oss från Sverige? Får man behålla lägenheten trots att man inte längre är folkbokförd i landet?

    Tacksam för alla svar!

  • Svar på tråden Uthyrning av bostadsrätt
  • Äldre 31 Jul 12:01
    #1

    Schablonavdraget är 40 000 så får ni över 2000/mån innebär det att det inte beskattas.

    Folkbokföringen har ingen laglig betydelse för att få äga bostadsrätt. Föreningen har inte heller laglig rätt att tvinga er att sälja bostadsrätten om ni inte är folkbokförda på den adressen.

  • Äldre 31 Jul 15:10
    #2

    behövs inte skattas alls tror jag.

  • Anonym (förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 31 Jul 15:44
    #3
    ardath bey skrev 2014-07-31 12:01:48 följande:

    Schablonavdraget är 40 000 så får ni över 2000/mån innebär det att det inte beskattas.

    Folkbokföringen har ingen laglig betydelse för att få äga bostadsrätt. Föreningen har inte heller laglig rätt att tvinga er att sälja bostadsrätten om ni inte är folkbokförda på den adressen.


    Tack för ditt svar! Ok, så upp till 40 000 kr så skattar man inte. Ok, så vi behöver endast rätta oss efter reglerna kring hur länge vi får hyra ut vår bostad i andrahand.
    Noell skrev 2014-07-31 15:10:07 följande:

    behövs inte skattas alls tror jag.


    Tack!
Svar på tråden Uthyrning av bostadsrätt