• Anonym (Maja)
    Äldre 31 Jul 11:13
    2024 visningar
    15 svar
    15
    2024

    det här är mina dagliga rutiner och jag orkar inte mer

    Jag är en tjej på 23 år, läser 4 olika ämne på distans då jag tänker studera vidare /högskola.

    Hela detta året har jag vaknat upp kl 10 , suttit i gården , rökt mig en cigg och druckit kaffe / söker jobb till ungefär kl 13:00 .

    Börjar städa som diska , damma, dammsuga och fixa mat till mina föräldrar och min bror som jobbar .

    Dem kommer hem runt 16:00 då jag sitter med dem och frågar om deras jobb , lyssnar alltid på dem och deras problem sen går jag till mitt rum och pluggar till kl 20:00 . Resten av kvällen är jag deprimerad för jag känner att jag inte har ett liv...mina vänner är oftast upptagna och min fästman jobbar.

    Vad ska jag göra? jag orkar inte sitta längre i huset mår så dåligt vill ut men var vet jag inte!

  • Svar på tråden det här är mina dagliga rutiner och jag orkar inte mer
  • Äldre 31 Jul 11:16
    #1

    Lever du billigt på dina jobbiga släktingar eller varför skulle du annars vara deras piga?

    Annars brukar ju det lokala biblioteket vara populärt att plugga på. Eller något mysigt café, studenter kan ju suga på en kopp te i timmar.

  • Anonym (Maja) Trådstartaren
    Äldre 31 Jul 11:26
    #2
    Myling skrev 2014-07-31 11:16:18 följande:

    Lever du billigt på dina jobbiga släktingar eller varför skulle du annars vara deras piga?

    Annars brukar ju det lokala biblioteket vara populärt att plugga på. Eller något mysigt café, studenter kan ju suga på en kopp te i timmar.



    Mina föräldrar gillar inte att jag går ut mer än 3 gånger på vecka .
    Och engående det med biblioteket och mysigt café låter som en bra ide.
  • Äldre 31 Jul 11:40
    #3

    "Gå ut" kan vara så mycket, är det generellt att de inte vill att du ska gå utanför dörren mer än tre gånger i veckan eller vill de inte att du ska gå ut och spendera pengar mer än tre gånger? För om du har tråkigt om dagarna så finns det så många bättre sätt att söka jobb på, skriv ut lite cv:s och gå in på olika ställen, prata med platschefer och personalchefer, det uppskattas enormt att få ett personligt besök (om det nu inte står att de enbart vill ha in ansökan via brev/mail).

  • Batmam­ba
    Äldre 31 Jul 11:46
    #4

    Varför har du, som är vuxen, inget eget boende?

    Det låter som att det är hög tid för dig att flytta från föräldrahemmet.

  • Anonym (Maja) Trådstartaren
    Äldre 31 Jul 11:50
    #5
    Batmamba skrev 2014-07-31 11:46:09 följande:

    Varför har du, som är vuxen, inget eget boende?

    Det låter som att det är hög tid för dig att flytta från föräldrahemmet.


    får inte flytta ut tills jag har gift mig.
  • Anonym (Maja) Trådstartaren
    Äldre 31 Jul 11:52
    #6
    AMKA skrev 2014-07-31 11:40:42 följande:

    "Gå ut" kan vara så mycket, är det generellt att de inte vill att du ska gå utanför dörren mer än tre gånger i veckan eller vill de inte att du ska gå ut och spendera pengar mer än tre gånger? För om du har tråkigt om dagarna så finns det så många bättre sätt att söka jobb på, skriv ut lite cv:s och gå in på olika ställen, prata med platschefer och personalchefer, det uppskattas enormt att få ett personligt besök (om det nu inte står att de enbart vill ha in ansökan via brev/mail).


    Nej mina föräldrar är inte snåla heller tar jag inte pengar från dem , jag gör det ja dessutom vill dem inte att jag går ut mycket för ''dem saknar mig/har ansvarigheter''
  • Äldre 31 Jul 11:56
    #7
    Anonym (Maja) skrev 2014-07-31 11:26:40 följande:

    Mina föräldrar gillar inte att jag går ut mer än 3 gånger på vecka .
    Och engående det med biblioteket och mysigt café låter som en bra ide.
    Anonym (Maja) skrev 2014-07-31 11:50:53 följande:
    får inte flytta ut tills jag har gift mig.
    Invandrarfamilj?

  • Äldre 31 Jul 12:00
    #8
    Anonym (Maja) skrev 2014-07-31 11:50:53 följande:
    får inte flytta ut tills jag har gift mig.
    Har din familj ursprung i ett annat land/annan kultur?
    Hur ska det bli när du börjar plugga på högskolan om du inte "får" gå ut? Är dina föräldrar ok med att du pluggar vidare?
    I mina öron låter det väldigt konstigt, att dina föräldrar bestämmer så pass mycket över dig trots att du är vuxen. Är du myndig och vuxen har du rätt att besämma över ditt eget liv. Klart du har rätt att gå ut och göra saker på egen hand. Tror faktiskt att det kan vara bra för dig att bo på egen hand. Har du möjlighet att börja i en förening, eller börja plugga på komvux på plats (alltså inte på distan utan i klassrummet)?
  • Batmam­ba
    Äldre 31 Jul 12:04
    #9
    Anonym (Maja) skrev 2014-07-31 11:50:53 följande:

    får inte flytta ut tills jag har gift mig.


    Jo, det får du. Du får gå ut hur ofta och hur länge du vill också. Om någon hindrar dig begår de ett lagbrott. Iaf om du bor i Sverige, vilket jag gissar att du gör eftersom du skriver på svenska här. Men jag förstår av vad du skriver att det kan få konsekvenser socialt, i din familj, om du gör det.

    Om du väljer att bo kvar, finns det någon aktivitet som du skulle kunna göra utanför hemmet? Träna, gå en kvällskurs, bokcirkel eller studiecirkel, sjunga i kör, någon aktivitet i kyrkan?
  • Anonym (Maja) Trådstartaren
    Äldre 31 Jul 12:04
    #10
    spirituality skrev 2014-07-31 12:00:21 följande:
    Har din familj ursprung i ett annat land/annan kultur?
    Hur ska det bli när du börjar plugga på högskolan om du inte "får" gå ut? Är dina föräldrar ok med att du pluggar vidare?
    I mina öron låter det väldigt konstigt, att dina föräldrar bestämmer så pass mycket över dig trots att du är vuxen. Är du myndig och vuxen har du rätt att besämma över ditt eget liv. Klart du har rätt att gå ut och göra saker på egen hand. Tror faktiskt att det kan vara bra för dig att bo på egen hand. Har du möjlighet att börja i en förening, eller börja plugga på komvux på plats (alltså inte på distan utan i klassrummet)?

    Vi är från Armenien så det handlar inte bara om kulturen utan att dem är religiösa, alltså är vi kristna !

    Jo jag har möjlighet att gå till klassen men ville prova distans en termin.
    ja dem bestämmer mycket över mig och kan inte vara emot riktigt.
  • Anonym (Maja) Trådstartaren
    Äldre 31 Jul 12:07
    #11
    Batmamba skrev 2014-07-31 12:04:19 följande:
    Jo, det får du. Du får gå ut hur ofta och hur länge du vill också. Om någon hindrar dig begår de ett lagbrott. Iaf om du bor i Sverige, vilket jag gissar att du gör eftersom du skriver på svenska här. Men jag förstår av vad du skriver att det kan få konsekvenser socialt, i din familj, om du gör det.

    Om du väljer att bo kvar, finns det någon aktivitet som du skulle kunna göra utanför hemmet? Träna, gå en kvällskurs, bokcirkel eller studiecirkel, sjunga i kör, någon aktivitet i kyrkan?
    Japp precis säger jag nej kommer de bli besvikna och min familj för mig är allt .

    Bra ide ! träning och aktivitet i kyrkan låter som något bra för mig.
  • Batmam­ba
    Äldre 31 Jul 12:16
    #12
    Anonym (Maja) skrev 2014-07-31 12:07:52 följande:

    Japp precis säger jag nej kommer de bli besvikna och min familj för mig är allt .

    Bra ide ! träning och aktivitet i kyrkan låter som något bra för mig.


    Kul att du gillade mina idéer! Lycka till!
  • Unique­Snowfl­ake
    Äldre 31 Jul 12:20
    #13

    Åhhhh herregud. Här får du ett tips som du måste efterfölja:

    Sluta genast plugga på distans! Börja plugga i skolan och du kommer träffa människor som öppnar din värld.


    Anonym (Maja) skrev 2014-07-31 12:04:38 följande:
    Vi är från Armenien så det handlar inte bara om kulturen utan att dem är religiösa, alltså är vi kristna ! Jo jag har möjlighet att gå till klassen men ville prova distans en termin. ja dem bestämmer mycket över mig och kan inte vara emot riktigt.

    (.^_^.)
  • Batmam­ba
    Äldre 31 Jul 12:32
    #14
    UniqueSnowflake skrev 2014-07-31 12:20:33 följande:

    Åhhhh herregud. Här får du ett tips som du måste efterfölja:

    Sluta genast plugga på distans! Börja plugga i skolan och du kommer träffa människor som öppnar din värld.


  • Anonym (Hmm)
    Äldre 31 Jul 13:15
    #15

    Jag tycker att du borde skaffa ett extra jobb 2-3 dagar i veckan.. Kolla med någon butik, snabbmatsställe, bensinmack m.m.

    Då får du inte tid till att vara deppig och rastlös och dessutom är det bra att ha så mycket arbetslivserfarenhet som möjligt när du söker jobb efter dina studier.. +att extra pengar är ju aldrig fel även om du bor hemma och inte har så mycket utgifter..

Svar på tråden det här är mina dagliga rutiner och jag orkar inte mer