• Äldre 31 Jul 12:40
    4814 visningar
    24 svar
    24
    4814

    Storlek i gummistövlar

    Min lilla börjar på förskolan i september och behöver ett par gummistövlar tills dess. Han har inte lärt sig gå ännu, så kommer väl mest sitta stilla, krypa och gå med stöd lite skulle jag tro. Men hur många cm större ska stöveln vara än foten? Vill ju helst kunna ha dem till våren också då dem kanske inte bli använda så mycket nu på hösten innan vintern kommer. Tänkte att man kanske kan lägga i en extra sula annars också om de skulle vara för stora nu till hösten? Är mitt första barn så har verkligen noll koll haha. Så är tacksam för hjälp! :)

  • Svar på tråden Storlek i gummistövlar
  • Batmam­ba
    Äldre 31 Jul 12:42
    #1

    Jag har för mig att rådet är 1,5 cm extra, men hör med skohandlaren. De brukar veta.

  • Äldre 31 Jul 13:03
    #2
    Batmamba skrev 2014-07-31 12:42:06 följande:

    Jag har för mig att rådet är 1,5 cm extra, men hör med skohandlaren. De brukar veta.


    Ska beställa dem från Internet, därför tänkte jag att någon här kanske visste.. "/
  • Äldre 31 Jul 13:15
    #3

    m.clasohlson.com/se/Mätsticka-Kiddy-Springyard/34-9438

    Köp en sån här för insidan av skor å en sån här till själva foten

    www.minfot.se/varumarken-1/springyard-alla-produkter/footy-alu-fotmatare

    Olika skor har olika storlekar. Men kan inte säga att man har samma storlek i alla sorts skor å små barn kan inte säga när det e för trånga. Jag har dessa hemma å beställer hem från nätet å mäter skorna. Perfekt att slippa ta med barn till sko affären å dessutom lätt att ha koll så skorna passar. Fötter växer så olika. Min pojkes fötter växte 8(!) mm på 3 månader detta året! Lycka till å hoppas detta hjälper dig. Glöm inte att man har bara ett par fötter å de ska man ta hand om! :)

  • Äldre 31 Jul 13:18
    #4

    Mitt råd är att köpa små. För stora gummistövlar går inte gå i och kryper barnet tappar de ofta stöveln även om de är rätt lagom. Köp en billig som är ganska precis och räkna med att köpa nya av bättre kvalité nästa vår.

  • Äldre 31 Jul 13:40
    #5
    Eleonor01 skrev 2014-07-31 13:15:35 följande:

    m.clasohlson.com/se/Mätsticka-Kiddy-Springyard/34-9438

    Köp en sån här för insidan av skor å en sån här till själva foten

    www.minfot.se/varumarken-1/springyard-alla-produkter/footy-alu-fotmatare

    Olika skor har olika storlekar. Men kan inte säga att man har samma storlek i alla sorts skor å små barn kan inte säga när det e för trånga. Jag har dessa hemma å beställer hem från nätet å mäter skorna. Perfekt att slippa ta med barn till sko affären å dessutom lätt att ha koll så skorna passar. Fötter växer så olika. Min pojkes fötter växte 8(!) mm på 3 månader detta året! Lycka till å hoppas detta hjälper dig. Glöm inte att man har bara ett par fötter å de ska man ta hand om! :)


    Förlåt, men varför ska jag köpa dem? Läste du ens TS? Jag vet hur stor hans fot är och måttet på stövlarna står på hemsidan. Min fråga var hur mycket större stöveln skulle vara än foten..
  • Äldre 31 Jul 13:46
    #6
    MammasPojke13 skrev 2014-07-31 13:40:20 följande:
    Förlåt, men varför ska jag köpa dem? Läste du ens TS? Jag vet hur stor hans fot är och måttet på stövlarna står på hemsidan. Min fråga var hur mycket större stöveln skulle vara än foten..
    Ja jag läste ts men det stämmer inte alltid när man skickar efter. Det va även ett tips till framtiden.
  • Batmam­ba
    Äldre 31 Jul 14:10
    #7

    Om du, vid något annat tillfälle, köper skor i butik så kan jag tipsa om att ta ur innersulan och hålla mot barnets fot. Då får man ett bra hum om hur den sitter. Vissa märken har tom en markering i sulan som visar hur stor foten bör vara för att skon ska sitta bra. Det är ett bra sätt att hålla koll på att de inte vuxit ur skon också. De säger ju oftast inte till själva om det börjar klämma åt.

  • En blå giraff
    Äldre 31 Jul 19:30
    #8

    Ja köp billiga stövlar och hellre ett par till sedan när de är urvuxna tycker jag också. Gummistövlar används ganska lite generellt så det gör inte så mycket om det är lite sämre kvalitet.

  • Äldre 31 Jul 20:22
    #9

    Jag vet att folk köpt regnvantar som krypande barn haft på fötterna (vi tog storasysters gamla skalvantar i våras). Att krypa i stövlar är ingen hit utan de glider lätt av. Hade jag haft ett icke-gående barn som börjat dagis skulle jag gjort så och sen köpt stövlar när barnet börjar gå.

  • ursula
    Äldre 31 Jul 20:26
    #10

    Köp storlek 35 så kan ha dem många många år

Svar på tråden Storlek i gummistövlar