• Äldre 31 Jul 12:44
    540 visningar
    7 svar
    7
    540

    Inskrivning på mvc

    Brukar den blivande pappan följa med på inskrivningen/hälsokomtrollen/1-a mötet på mvc?

    Min förra graviditet var pappan knappt närvarande vid förlossningen o följde endast med på ett av besöken på mvc (han ville inte). Brukar den blivande pappan va me?

    Alla besök? Första? Något?

    Ska dit idag påmnskrivning/hälsokomtroll..

    Blivande pappan vill följa med och vill vara delaktig i graviditeten o barnet o detta är givetvisnhur bra som helst men ja har inte vart med om detta tidigare så därför ja undrar hur de brukar va?

  • Svar på tråden Inskrivning på mvc
  • Äldre 31 Jul 13:04
    #1

    Skulle absolut ta med pappan om båda vill och kan. Pappan har säkert frågor också till barnmorskan och om inte jag minns fel så finns det frågor som rör även pappan, typ om sjukdomar i släkten och så vidare och då är det ju bra om han är med och kan svara tänker jag =)

  • Äldre 31 Jul 13:06
    #2

    Det bestämmer ni själv. Vill han så är det väl bara bra:) min partner var med på inskrivning en och på ul samt några besök till när han kunde. Lycka till och grattis till graviditeten.

  • Äldre 31 Jul 13:07
    #3

    min sambo är med på alla möten hittills 2 + ultraljud. Tror inte alls att barnmorskan tyckte det var konstigt utan såg det som ganska självklart :)

  • Äldre 31 Jul 13:08
    #4

    Ja, klart pappan ska vara med. Min sambo var med på inskrivningen, nåt mer besök och ultraljuden. Dock lite tråkigt att de allt som oftast inte låtsades om honom. Men han fick iaf samma info som jag o hade möjligheter att ställa frågor. Det här med familjecentrerad omvårdnad lämnar en del att önska i vårt landsting, tyvärr.

  • Äldre 31 Jul 13:11
    #5

    Ja, min man var med på alla besök på mvc :) Ni är ju i detta tillsammans! Det är inte bara du som ska ha barn, NI ska ha barn.

  • Bella 89
    Äldre 31 Jul 13:13
    #6

    Pappan till mitt ska varken vara med på besök eller förlossning. Han kan få närvara vid rul om han vill. Men i övrigt vill jag inte ha honom där och det har han respekterat. 

  • Limali­ie
    Äldre 31 Jul 13:25
    #7

    Min man har varit med på ett par bm-besök, alltid varit med på ultraljuden (vi har gjort ett antal) samt var med på aurorasamtalet pga förlossningsrädsla. Men han har inte vart med på exakt alla bm-besök och det tycker jag känns onödigt faktiskt då de flesta gånger bara inneburit att vi mätt magen,tagit tryck och lyssnat på hjärtat och det går snabbt så det är inte värt att han ska  ta ledigt för det.

    Föräldrargruppen har han såklart vart med i.

    Tycker det är upp till var och en och alla gör olika.

Svar på tråden Inskrivning på mvc