• Anonym (yrkeschaffisen)

    Idioter i biltrafiken

    Åter på jobbet sedan några veckor efter semestern och blir så förbannat trött på alla idioter ute på vägarna. Är yrkeschafför sedan några år (vi snackar inte stora långtradare utan mer sån där skåpbilsjox) och tycker att sommaren tyvärr är den absolut värsta perioden att vara ute i trafiken på grund av att folk trots semestertider tycks ha dubbelt så bråttom mot resten av året.

    För att ta några exempel.

    * Förare som av någon anledning måste ligga i häcken på mig och sniffa och trots långa, fria raksträckor med god sikt inte kör om. Vad är problemet? Det där trixet med att motorbromsa eller blinka med bromsljusen funkar ej, tycks tydligen bara egga på dessa förare att komma ännu närmare.

    * Lastbilsförare som gör likadant som ovan. Dubbelt så obehagligt. Till och med jag som ibland jäktad yrkesförare inser faran med detta. Måste jag av någon anledning panikbromsa (älg, rådjur, barn på vägen, vad vet jag...) så blir det inte mycket var av min bil kan jag anta. Har ni så jäkla brottom åk tidigare eller kör om för guds skull, sluta riskera mitt och andras liv.

    * Egentligen inte bilister men... Sommarboende vid genomfartsvägar. För att inte tala om dem som sätter upp provisoriska 30-skyltar i hopp om att man ska sänka hastigheten och hötter med näven så fort jag inte respekterar deras otillåtna skyltar. Skaffa boende nån annanstans kanske? För att inte tala om att de helt oansvarigt lallar omkring på dessa genomfartsleder i tron om att jag kommer hinna upptäcka dem i tid bakom nästa krön.

    * Sommarboende eller permanentboende som sätter ut skyltar i stil med "Lekande barn" eller "Lösa hundar" på 70+-vägar och sedan bokstavligt talat låter hundar och barn leka vettlöst omkring hela tomten inklusive vägen utanför. Jag vill inte ha nåns döda unge på mitt samvete. Hade jag bott där hade jag endera försökt få till nån hastighetssänkning eller annan åtgärd (vägbula?) eller sett till att inte ha ungar och hundar som rätt som det är rusar ut på vägen.

    Kommer säkert på fler men en annan måste ju arbeta medan ni andra respektlösa förare kan sitta och gassa i solen...

  • Svar på tråden Idioter i biltrafiken
  • Sebastian72

    Långtradare som kör om i evighetstempo....:(

    Bilister som kör om i tvåfilig motorväg i 115km/h.

    Husvagnar!!!  Håll undan när möjlighet ges!!!

  • Anonym (två sidor)

    Kör du ut i vägrenen för att underlätta omkörning?

    Kör du i stadig hastighet eller kryper du precis på tillåtna hastigheten? Har du tagit "glädjemätaren" med i beräkningen?

  • Anonym (egon)

    idioter som ska skicka sms eller kolla mobilen när dom kör.....

  • Anonym (OMK)

    När folk ligger för nära mig så brukar jag trycka lätt på bromsen några gånger, de flesta fattar. Fattar de inte så lättar jag på gaspedalen, och drar ner tempot.

  • Anonym (OMK)
    Sebastian72 skrev 2014-07-31 13:02:35 följande:

    Långtradare som kör om i evighetstempo....:(

    Bilister som kör om i tvåfilig motorväg i 115km/h.

    Husvagnar!!!  Håll undan när möjlighet ges!!!


    Du retar dig på folk som håller hastigheten? Då är det ditt problem.
  • Anonym (OMK)
    Anonym (två sidor) skrev 2014-07-31 13:11:34 följande:

    Kör du ut i vägrenen för att underlätta omkörning?

    Kör du i stadig hastighet eller kryper du precis på tillåtna hastigheten? Har du tagit "glädjemätaren" med i beräkningen?


    Man kryper inte om man håller hastigheten. Har du problem med det, så äger du problemet.
  • antonbe

    När jag kommer hem från jobbet måste jag köra genom byn jag bor i. Det är 50 en sträcka, och förbi skola, affär och kyrka är det en 30-sträcka. Det händer minst en gång i veckan att jag blir omkörd på någon av dessa sträckor när jag kör lite olagligt (35 på 30 och 55 på 50). Ska tilläggas också att det bor en del barnfamiljer längs vägen. Vi bor också längs vägen, men har ett staket för att se till att barnen inte springer ut.

  • Anonym (egon)
    Anonym (OMK) skrev 2014-07-31 13:24:49 följande:
    Man kryper inte om man håller hastigheten. Har du problem med det, så äger du problemet.
    ja fy för idioter som tror att dom kan skriva om alla trafikregler och köra hur dom vill, dom har inget på vägarna att göra.
  • Anonym (Hannah)

    Eller idioter som kör 110 på vänster fil!!!! Hallå vänster fil är till för att KÖRA OM! Kör man så på en uppkörning lär du inte få ditt körkort! Vad är d ni inte fattar? Kör in på högerfilen och sluta köra på vänster filen om ni inte ska köra om!!!!

  • Anonym (två sidor)
    Anonym (OMK) skrev 2014-07-31 13:23:43 följande:
    Du retar dig på folk som håller hastigheten? Då är det ditt problem.
    När jag tog körkort för ca 15 år sedan förklarade min körlärare för mig att på 90- och 110-väg vill han åka STADIGT i 90/110. Alltså något över tillåten hastighet.

    Sen för man lägga till faktorn att många bilar har en hastighetsmätare som visar ca 10% för mycket. Om man då hör till de som tror att hastighetsmätaren ska visa MAX 90 km/h på 90-väg riskerar man att egentligen köra i 80. När jag då kommer i 90km/h uppmätt med GPSen och snigelåkaren vägrar underlätta omkörning genom att gå ut i vägrenen, ja då retar jag mig på det.
Svar på tråden Idioter i biltrafiken