• Anonym (Min älskade fisk)

    *bild* min fisk mår inte bra , gråter snart :-(

    Hej! Jag har fyra fiskar alla simmar och äter normalt förutom den på bilden , den ligger på stenarna och öppnar munnen varje sekund ! Som om den inte kan andas , den har varit så sen igår och äter knappt . Vad ska jag göra till henne och vad är det med henne

  • Svar på tråden *bild* min fisk mår inte bra , gråter snart :-(
  • mr me

    Är vattnet ordentligt syresatt? Vad är det för vatten i akvariet?

  • Anonym (Min älskade fisk)
    mr me skrev 2014-07-31 14:20:11 följande:

    Är vattnet ordentligt syresatt? Vad är det för vatten i akvariet?


    Vanligt vatten men bakterie droppar i .
  • Anonym (Yngel på g ?)

    Svårt att se på bilden men hon ser rätt tjock ut, hon kanske ska yngla ?


    mina honor la sig också mot botten nån dag före de ynglade!

    annars är det ju jättesvårt att veta.
    Gå till zoo och köp en teststicka och kolla värdet i vattnet.


    men om det bara är en av fyra fiskar som är annorlunda så är det ju mer troligt att just den fisken är sjuk.


    Hur gammal är den ?

  • KarinIngrid
    Anonym (Min älskade fisk) skrev 2014-07-31 14:21:32 följande:
    Vanligt vatten men bakterie droppar i .

    Vad har du för pump ?


    Kanske inte tillräckligt med syre i vattnet ?

  • Guldbarb

    Slöjstjärtar behöver stort utrymme och stora pumpar för att må bra, är det ordentlig rörelse på vattnet? Vad har du för temperatur (slöjstjärtar vill ha vill inte ha för varmt, under 25 är rekommenderat)
    Sedan är det svårt att säga exakt varför den inte mår bra, kan vara en bakterie som tagit sig in, kan vara något fisken ätit o.s.v. Vad får de att äta? Får de några grönsaker? Ärtor och liknande brukar vara uppskattat

  • Anonym (Min älskade fisk)

    Inget fel på pumpen ,

    Dock så tog vi ut henne och hon ligger nu i en skål tills vi figure out vad vi ska göra med henne , vi alla är helt förvirrade . Hon äter bara denna burken (bild) .

    Visste inte dem kunde äta annat?

    Hon simmar nu åt sidan ingen balans alls .

  • Guldbarb

    Finns speciell mat för guldfiskar(och slöjstjärtar) då de har en tendens att svälja luft dessutom kan man ge frysta mygglarver (vita är väldigt bra, de röda kan vara för feta). Låter som simblåsan och det är tyvärr svårt att göra något åt. Hur stort akvarium har dom i vanliga fall? Har du testat vattnet så det inte är problem med nitrit/nitrat?

Svar på tråden *bild* min fisk mår inte bra , gråter snart :-(