• Anonym (MIN SON)
    Äldre 31 Jul 14:33
    11447 visningar
    51 svar
    51
    11447

    Min son är fas 3 are och det kan inte jag acceptera!!!

    Ja ni läste rätt, hur ska jag som mamma kunna träffa honom utan att skämmas?

    Det vet ju alla att hamnar man i fas 3 så finns det ingen återvändo. Han är dömd till ett misslyckat liv. 
    Och till råga på det så skriver han det på facebook som om det skulle vara det naturligaste i världen. Tänk nu ser ju alla mina vänner det. Och vad ska mormor säga?
    Jag skäms, vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Min son är fas 3 are och det kan inte jag acceptera!!!
  • Anonym (Stött­a)
    Äldre 31 Jul 14:35
    #1

    Du ska strunta i vad alla andra säger och stötta din son såklart!


     

  • Jeanin­ne
    Äldre 31 Jul 14:36
    #2

    Men du SKOJAR väl? Och varför skulle inte din son kunna börja plugga eller något senare, bara för att han är i Fas 3 nu..? Tror du att det skrivs in i något offentligt register, där alla arbetsgivare kan leta i alla framtid..?

    Visst vissa Fas 3-platser är meningslösa, men det finns även anordnare som erbjuder riktigt bra verksamhet. Då kan det gå åt rätt håll, jämfört med om han bara sitter hemma!

  • Anonym (MIN SON) Trådstartaren
    Äldre 31 Jul 14:45
    #3
    Jeaninne skrev 2014-07-31 14:36:13 följande:

    Men du SKOJAR väl? Och varför skulle inte din son kunna börja plugga eller något senare, bara för att han är i Fas 3 nu..? Tror du att det skrivs in i något offentligt register, där alla arbetsgivare kan leta i alla framtid..?

    Visst vissa Fas 3-platser är meningslösa, men det finns även anordnare som erbjuder riktigt bra verksamhet. Då kan det gå åt rätt håll, jämfört med om han bara sitter hemma!


    Men du förstår inte, hos oss i vår släkt är det inte accepterat att bryta sig ur mallen på det sättet.
    Funderar att ta bort honom som son på FB. Då ser väl inte mina vänner det?

    Det verkar ju som om han valt det själv, ingen väljer väl att vara en fas 3 a!
  • Anonym (tada)
    Äldre 31 Jul 14:50
    #4

    Du kanske kan bjuda honom på middag? En destruktiv sallad kanske?

  • Äldre 31 Jul 14:51
    #5

    Bra att du skäms. Man mår som man förtjänar.

  • Jeanin­ne
    Äldre 31 Jul 15:04
    #6
    Anonym (MIN SON) skrev 2014-07-31 14:45:37 följande:
    Men du förstår inte, hos oss i vår släkt är det inte accepterat att bryta sig ur mallen på det sättet.
    Funderar att ta bort honom som son på FB. Då ser väl inte mina vänner det?

    Det verkar ju som om han valt det själv, ingen väljer väl att vara en fas 3 a!
    Nu vet jag inte vad det är din son har varit med om. Dåliga erfarenheter från tidigare arbetsplatser? Då kanske han i viss mån har "valt" att få vistas i en mindre krävande verksamhet. Han kanske behöver det en tid, som en andningspaus? Innan han tar sig an ett riktigt jobb med resultatkrav igen.
  • nytt eller gammal­t
    Äldre 31 Jul 15:07
    #7

    Vadå skäms? Hur har han hamnat där då?

    Det var längesen jag slutade skämmas för andra och deras beteende, får stå för dem själva.

    OK jag kan förstå om du skäms för din egen del om att DU gjort något vansinnigt fel under hans uppväxt som du nu kopplar till hans situation, men annars...???

    Stötta honom istället!!! Vad han nu behöver för att ta sig ur, för det är faktiskt möjligt.

  • Anonym (MIN SON) Trådstartaren
    Äldre 31 Jul 15:12
    #9

    Ja inte har jag gjort honom till den han är, det måste vara någon annat än uppväxten. Jag och hans pappa och alla runt honom har peppat honom hjälpt honom genom barndomen och skoltiden. Han har betyg och är relativt social. 

    Och nu låter han allt bara förfalla. Hur kan han välja så fel? Han borde veta bättre, finns ju risk att han blir svarta fåret i släkten också, att han inte tänkt på det. 

    Vad ska jag säga när han kommer hem på besök, ska jag säga att jag är kränkt att han borde sagt något till mig/oss? Fy vad jobbigt det här är och jag som ska till jobbet i morgon. Fler av mina kollegor är även vän med honom på FB. Dom kommer säkert ta upp det på morgon kaffet.....

     

  • Äldre 31 Jul 15:14
    #10

    stötta honom såklart!

  • Anonym (MIN SON) Trådstartaren
    Äldre 31 Jul 15:16
    #11
    Punkster skrev 2014-07-31 15:08:58 följande:

    Don´t feed the troll...


    Varför tror du jag är ett troll?
    Hela livet är val som man gör medvetet, varje dag gör vi 100 tals val.

    Min Son har valt att undanhålla en viktig sak för oss, att vara just i fas 3 är fruktansvärt. Det kan man ju läsa i varje tidning. Ingen återvändo.
    Förnedring och psykiskmisär.
    Han hade ju kunnat sagt något till sin pappa så hade han fått jobb av honom.
Svar på tråden Min son är fas 3 are och det kan inte jag acceptera!!!