• tosho

    Vad önskar ni att ni visste innan?

    Som rubriken lyder så undrar jag vad ni önskar att ni visste innan förlossningen och tiden efteråt? Något speciellt man inte lär sig eller kan läsa sig till? Och något ni hade gjort annorlunda om ni visste?

  • Svar på tråden Vad önskar ni att ni visste innan?
  • Mika86

    Med första barnet önskade jag nån sagt att de kunde få ont i magen av vindruvor, då hade jag sluppit ha en son med ont i magen en hel natt.

    Med fjärde önskade jag att jag visste hur fort det skulle gå, då hade man sluppit ambulans men ändå den bästa förlossningen av alla även krånglet att komma ur bilen 

  • Evm

    1. Att alla inte blir golvade av kärlek till den nyfödda. Att kärleken växer fram är inte konstigt.

    2. Hemorrojderna

  • Evm

    och där klippte FL mitt inlägg.

    2. Heorrojderna= köp xyloproct.

    3. Att det kan ta dagar innan mjölken kommer. När inte ens BB-personalen vet det blir pressen och stressen över amningen enorm.

  • Dasha

    Mycket viktigt:

    att man  inte ska spänna sig när man har ont, utan att man ska slappna av just i den stunden!

    Jag åkte in tre gånger till förlossningen, och alla gånger var jag för lite öppen. Tredje gången vägrade jag att åka hem. Då sa en barnmorska till mig: du spänner ju dig vid varje värk! Lägg dig och slappna av vid värken, då kommer du att öppnas fortare. Så jag fick stanna en extra timme på förlossningen och försöka att slappna av.

    Jag trodde inte på henne: trodde att det var bara ett sätt att få mig iväg igen. Men det räckte att göra som hon sa i 15-20 minuter, att vattnet har gått och jag öppnades jättemycket! Då gick det mycket fortare.

  • Magnolia02

    Att det gör helvetes ont trots epiduralen vid krystvärkarna och utdrivningsfasen.
    Jag hade på något sätt föreställt mig att epiduralen tog bort allt det onda.
    Som tur är så handlar det om en kortare stund och när barnet väl är fött så är allt glömt.

  • Afasi

    Att det inte alls behöver vara så hemskt som vissa får det att låta.
    Att trycket nedåt är värre än själva värken
    Att man kan ha fruktansvärda eftervärkar redan med första barnet
    Att man inte behöver känna himlastormande kärlek direkt utan att kärleken sakta växer sig fram.
    Att det är en smart idé att stjäla vuxenblöjor från förlossningen. Dom enorma bindorna på bb fångade knappt en tredjedel av allt jag blödde efteråt.

  • tosho

    Åh tack för alla tips! Jag gillar när folk är ärliga, än när man bara hör alla solskenshistorier om hur allt underbart och livet är som en dans på små rosa moln. Jag vill ha sanningen så det inte slår så hårt på en när det verkligen händer. :) Så TACK!

  • LillaLilja

    Att eftervärkarna är djävulska och även avslagen efteråt är hemska. Inte så trevligt när man inte fått info om avslag och man känner blodklumpar stora som pingisbollar komma ut..

    Att det gör förbannat ont när mjölken rinner till..

    Sen en sak till, tro inte att alla mammor gråter av lycka efter en förlossning.. Jag var så slut så jag fattade knappt att jag fött barn och kände inte lyckoruset förrän dagen efter.. Jag kände mig totalt misslyckad som låg där med den finaste jag sett utan att ens få fram en tår eller ett ord.. Vilket visade sig i efterhand va helt normalt.

Svar på tråden Vad önskar ni att ni visste innan?