• Anonym (nåvojvoj)

    Dehär med förlovning och giftermål

    Alltså vad är grejen med att alla förlovar sig hit och dit hela tiden? ser det överallt på facebook bla.... de förlovar sig efter 3 månader tillsammans, känner man ens varandra då? Eller efter ett år, är man säker på att man vill dela resten av sitt liv med den personen? 

    För mig är en förlovning speciellt..  det innebär ju att man är bortlovad till en annan person, att man snart ska gifta sig!!! eller är jag helt ute och cyklar?

    verkar ju sååå seriöst när man förlovar sig utan en tanke på giftermål?
    Vad fan är syftet med att förlova sig om man ändå inte ska gifta sig?? fattar inte..

  • Svar på tråden Dehär med förlovning och giftermål
  • SecretMe

    Jag är förlovad men tänker inte gifta mig.

    Vi är ett etablerat par men ändå helt självständiga.

    Passar mig perfekt.

  • Anonym (Ringen)
    SecretMe skrev 2014-07-31 18:19:53 följande:

    Jag är förlovad men tänker inte gifta mig.

    Vi är ett etablerat par men ändå helt självständiga.

    Passar mig perfekt.


    Fast lite konstigt är det. Traditionellt förlovad är något man blir när man kommit överens att gifta sig, det är tiden mellan frieriet och giftermålet. Det är väl så att de som byter ringar utan tanke på giftermål har lånat ordet, så att det numera har två betydelser, kunde ni inte ha hittat på ett eget ord så folk slipper bli förvirrade?
  • Fjärilslarv

    jag och min man förlovade oss efter 3 månader, då hade vi bott ihop sedan två månader, gifte oss efter 14 månader (ja vi började planera och spara till giftemålet direkt) och har nu varit gifta i ca 2,5 år.

  • Anonym (nåvojvoj)
    SecretMe skrev 2014-07-31 18:19:53 följande:

    Jag är förlovad men tänker inte gifta mig.

    Vi är ett etablerat par men ändå helt självständiga.

    Passar mig perfekt.


    Varför förlovade om ni inte ska gifta er?
    Man kan väl vara gift men ändå självständig? Man sitter ju inte precis ihop bara för att man är gift..
  • Limaliie

    Vi var nog mer extrema åt andra hållet förlovade oss när vi varit tillsammans nästan 10 år, sedan gifte vi oss 6 månader senare.

    Men tja...jag förstår inte hur man kan förlova sig efter bara några månader, för mig är förlovning något stort.

    Men överlag tycker jag folk verkar ha bråttom med det mesta, skaffa barn tidigt, flytta ihop tidigt osv
    Senast idag såg jag en kompis på fb som skrev att hon sagt upp sin lägenhet idag och snart är sambo.....efter 2 MÅNADER.

  • Anonym (LOL)
    Anonym (Ringen) skrev 2014-07-31 18:24:51 följande:
    Fast lite konstigt är det. Traditionellt förlovad är något man blir när man kommit överens att gifta sig, det är tiden mellan frieriet och giftermålet. Det är väl så att de som byter ringar utan tanke på giftermål har lånat ordet, så att det numera har två betydelser, kunde ni inte ha hittat på ett eget ord så folk slipper bli förvirrade?
    Bli förvirrad, vad ska du bli förvirrad över?
  • alice85

    Att förlova sig betyder ju att man lovar varandra äktenskap, dvs. en förväntan om att äktenskap ska ske. Så om man bestämmer att man ska gifta sig om tex ett halvår, så är man förlovad fram tills dess, oavsett om man har förlovningsring eller ej. Min man och jag förlovade oss efter sju år ihop, och gifte oss ett halvår senare. Idag betyder förlovning för många att man helt enkelt ser sig som ett etablerat par, men för oss var det viktigt att förlovningen skulle följas av äktenskap.

  • Kina79

    Min man och jag förlovade oss på 3-månadersdagen. Flyttade ihop direkt och i samband med förlovningen sa jag upp min lägenhet.
    Sen gifte vi oss två år senare.

    Nu har vi varit tillsammans i 11 år

  • EnGladPingvin

    Antar att alla får göra som de vill, men för mig är blir det väldigt konstigt när man väljer en annan betydelse av ordet än vad den egentliga betydelsen är. Förlovning handlar om att man deklarerar att man avser att ingå äktenskap. Sen kan det dröja tills själva äktenskapet sker, men det är ändå det som är syftet.

    Vi pratade aldrig om att förlova oss. Vi pratade om att gifta oss och den dagen vi tog beslutet och bytte förlovningsringar var vi förlovade. Bröllopet kom 1 1/2 år senare.

Svar på tråden Dehär med förlovning och giftermål