• Anonym (Linse­r)
    Äldre 31 Jul 18:43
    1462 visningar
    12 svar
    12
    1462

    Linser - Funkar inte?

    Hej! 

    Jag gick och köpte linser. Efter 2 veckor av att försökt varje dag att få in dem så fick jag ÄNTLIGEN in dem.

    Jag har nu haft i dem i 10min. Men min syn är knappast bättre. Känns som de knappt funkar. 

    Dessutom så känns det som jag har smuts i ena ögat ifall ni fattar vad jag menar? 

    Så jag undrar; Har jag gjort något fel eller är jag ovan eller är det något annat? För asså.. min syn är inte alls i närheten av när jag använder glasögon.

  • Svar på tråden Linser - Funkar inte?
  • Äldre 31 Jul 18:46
    #1

    Om det känns som skräp i ögat bör du kontakta optikern igen, du behöver sannolikt en annan lins. 

    Har du brytningsfel? Är linserna toriska i så fall? 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 31 Jul 18:46
    #2

    Det känns ju som fel styrka på linserna? Fast det vet jag inget om egentligen.

    Men det där med grus i ögonen hade jag problem med i början. Så pass att linserna hoppade ut av sig själva emellanåt. Det höll väl på i tre-fyra månader typ. Nu känner jag bara av det när det är dags att byta ut dom (har månadslinser) och lite om jag slarvar med ögondroppar under björkpollensäsongen (är allergisk).

  • Men kontakta din optiker! Man ska aldrig fortsätta gå med dom i ögonen om det inte känns bra, det är bättre du kollar upp det där än ställer sånna frågor här. För det tredje så borde din optiker har lärt dig ta i och ur dom på rätt sätt. En optiker lämnar aldrig ut linser utan att ha kollat upp det här först och det gör man för att se om det passar just dig för det är nämligen olika så ring genast dom imorgon bitti.

  • Anonym (Linse­r) Trådstartaren
    Äldre 31 Jul 18:49
    #4
    Kerubmamman skrev 2014-07-31 18:46:16 följande:

    Om det känns som skräp i ögat bör du kontakta optikern igen, du behöver sannolikt en annan lins. 

    Har du brytningsfel? Är linserna toriska i så fall? 


    Jag har brytningsfel. Tror det var -1 eller något sånt.. inte säker! 

    Vad är toriska? 
    IsDimma skrev 2014-07-31 18:46:49 följande:

    Det känns ju som fel styrka på linserna? Fast det vet jag inget om egentligen.

    Men det där med grus i ögonen hade jag problem med i början. Så pass att linserna hoppade ut av sig själva emellanåt. Det höll väl på i tre-fyra månader typ. Nu känner jag bara av det när det är dags att byta ut dom (har månadslinser) och lite om jag slarvar med ögondroppar under björkpollensäsongen (är allergisk).


    Ja, det är vad jag känner med.. att det är fel på styrkan. Men vi gjorde syntest och allt. Enligt dem så skulle jag fått högre styrka än vad mina glasögon har för jag hade typ fått 0.10 sämre syn eller något. 

    Jag har också månadslinser och jag har haft dem i 2 veckor nu. Det är bara ena ögat som det känns fel på.Men jag ser inte bra på något av ögonen.. kanske är att det är mycket vätska i ögonen eller något. 
  • Anonym (Linse­r) Trådstartaren
    Äldre 31 Jul 18:51
    #5
    Läs vad som står och inget annat skrev 2014-07-31 18:49:02 följande:

    Men kontakta din optiker! Man ska aldrig fortsätta gå med dom i ögonen om det inte känns bra, det är bättre du kollar upp det där än ställer sånna frågor här. För det tredje så borde din optiker har lärt dig ta i och ur dom på rätt sätt. En optiker lämnar aldrig ut linser utan att ha kollat upp det här först och det gör man för att se om det passar just dig för det är nämligen olika så ring genast dom imorgon bitti.


    Nej. Jag kan inte kontakta min optiker. Det är stängt. Därför ställer jag frågan här. Jag jobbar dessutom imorgon så jag har inte tid att ringa eller besöka dem innan fredag NÄSTA vecka. Så där är ännu en anledning till att jag ställer frågan här. 

    Fan vad konstigt? Du säger att en optiker aldrig lämnar ut linser innan de är 100 % men ändå sitter jag här med dem? Jag fick in båda när jag var där och jag var tvungen att gå. Hon lät mig ta med dem hem för att träna mer och fick en ny tid för återbesök. 
  • Äldre 31 Jul 18:56
    #6

    Du kanske inte bör ha i linserna så länge i början. Känns det som att du har skräp i ögat kan det hända att linserna inte var helt rena när du satte i dem.

  • Anonym (Linse­r) Trådstartaren
    Äldre 31 Jul 18:57
    #7
    alla har olika åsikter skrev 2014-07-31 18:56:40 följande:

    Du kanske inte bör ha i linserna så länge i början. Känns det som att du har skräp i ögat kan det hända att linserna inte var helt rena när du satte i dem.


    Så 10min är för länge? 
  • Äldre 31 Jul 18:58
    #8

    Har du satt i dem åt rätt håll? Sätter man i dem felvända skaver det som fan och man ser typ inget

  • Äldre 31 Jul 19:01
    #9
    Anonym (Linser) skrev 2014-07-31 18:49:23 följande:
    Jag har brytningsfel. Tror det var -1 eller något sånt.. inte säker! 

    Vad är toriska? 

    Ja, det är vad jag känner med.. att det är fel på styrkan. Men vi gjorde syntest och allt. Enligt dem så skulle jag fått högre styrka än vad mina glasögon har för jag hade typ fått 0.10 sämre syn eller något. 

    Jag har också månadslinser och jag har haft dem i 2 veckor nu. Det är bara ena ögat som det känns fel på.Men jag ser inte bra på något av ögonen.. kanske är att det är mycket vätska i ögonen eller något. 
    toriska linser korrigerar brytningsfelet också. Om man har stort brytningsfel kan man se dåligt med linser som inte korrigerar detta. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Linser) skrev 2014-07-31 18:51:23 följande:
    Nej. Jag kan inte kontakta min optiker. Det är stängt. Därför ställer jag frågan här. Jag jobbar dessutom imorgon så jag har inte tid att ringa eller besöka dem innan fredag NÄSTA vecka. Så där är ännu en anledning till att jag ställer frågan här. 

    Fan vad konstigt? Du säger att en optiker aldrig lämnar ut linser innan de är 100 % men ändå sitter jag här med dem? Jag fick in båda när jag var där och jag var tvungen att gå. Hon lät mig ta med dem hem för att träna mer och fick en ny tid för återbesök. 
    Då kan du hälsa din optiker att man inte får lov att skicka hem "linskunder" på det sättet om det är första gången man använder dom.. ja man ska ta med dom hem och har då "prövotid" i antingen 2 veckor eller en månad, det varierar dock men man ska ALLTID ha en chans och nå optikern om något skulle gå galet under denna tid och det stämmer också att man går på efterkontroll men för övrigt så måste nån vara tillgänglig ifall att och skulle dom mot förmodan ha stängt får du kontakta en optiker/ögonläkare på sjukhus, det viktigaste här för dig är att kolla upp det här OMGÅENDE, det kan vara farligt och fortsätta ha dom i ögonen om det känns så som du beskriver.
  • Anonym (Linser) skrev 2014-07-31 18:49:23 följande:
    Jag har brytningsfel. Tror det var -1 eller något sånt.. inte säker! 

    Vad är toriska? 

    Ja, det är vad jag känner med.. att det är fel på styrkan. Men vi gjorde syntest och allt. Enligt dem så skulle jag fått högre styrka än vad mina glasögon har för jag hade typ fått 0.10 sämre syn eller något. 

    Jag har också månadslinser och jag har haft dem i 2 veckor nu. Det är bara ena ögat som det känns fel på.Men jag ser inte bra på något av ögonen.. kanske är att det är mycket vätska i ögonen eller något. 
    Sånt här borde du också ha fått veta om du har varit hos en redig optiker, detta låter osannolikt i mina öron när jag läser det här...Du bara "tror" vilket brytningsfel du har? Du borde också fått förklarat för dig vad toriska är för något. Oavsett vilka "synfel" man än har så är dom skyldiga och berätta sånt här.. Alltså sånt är jätteviktigt för en själv och vet ts, Fick du nått recept på all info om dina synfel? Ett sådant ska också kunden ha.
  • Äldre 31 Jul 21:00
    #12

    Såg du bra med linserna hos optikern? Vad sa optikern om passformen? 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Linser - Funkar inte?