• Richard71

    En misstänkt diagnos... vad gör jag nu?

    Jag har gått med här på FL för att det finns många härinne med erfarenhet och bra omdömen hoppas jag. Jag skulle uppskatta att få tips och råd på vad jag ska ta mig till. Det känns som om jag har gjort det jag kan i nuläget men hoppas att ni som läser detta kan skjuta in lite nya tankar hos mig då detta handlar om min snart 6-åriga son.

    Jag och mitt ex skiljde oss i höstas efter ett 8,5 årigt förhållande. På slutet var det katastrof helt enkelt. Det hela kulminerade genom att hon gav sig på mig med dels örfilar och dels att hon spottade mig rakt i ansiktet. Nu tänker ni kanske på orsaken till det hela? Helt ärligt så handlade det om ett vanligt högljutt gräl.
    Okej... så långt är det relativt okomplicerat om jag nu kan använda mig av det uttrycket.

    Mitt ex har två barn sedan tidigare. En grabb som idag är 18 år och en tjej som snart är 16 år. Grabben fick en diagnos på ADHD fastställd när han var 12. Det var exet som verkligen låg i för att få det bekräftat. Hon och pappan till grabben gjorde en utredning tidigare när grabben var ca 8 år men då kunde inget fastställas. Vid den senaste utredningen var det däremot solklart.
    Genom årens lopp har det varit mycket tjafs mellan, framförallt exet, och grabben. Givetvis är det påfrestande med någon i familjen som har en diagnos som ADHD. Framförallt innan medicineringen har kommit igång och blivit rätt. Men någonting som jag märkte med exet efter något/några år vi hängt ihop var att hon mer eller mindre sökte efter konfrontationer och tjafs. Hon skulle dessutom ALLTID ha sista ordet. Detta gällde inte bara gentemot grabben utan även mot dottern samt mig.
    Sa jag någonting som hon upplevde som kritik så fick jag genast tillbaka denna "kritik" i en annan form. Dessutom i ett aggressivt tonläge.
    Nu kan jag inte återge allt jag upplevt naturligtvis. Inte heller i korrekt tidsram utan jag nöjer mig med att säga att detta handlar om dom senaste 5 åren i vårt förhållande. Midsommarafton för 3 år sedan hände något som fick mitt känsloliv för henne att gå utför. Vi var på vårat landställe och jag hade även bjudit med min mor. Jag hade grillat kött och ställt detta på bordet. Mitt ex, som vid tillfället var irriterad på den äldsta sonen, skar en bit av köttet och upptäckte att det inte var riktigt genomstekt. Hon blev då fly förbannad och gick till grillen för att själv grilla klart köttet. Min mor som satt vid bordet hade missat att köttet inte var helt genomstekt. Hon skar upp några bitar och gav vår son dessa (han som snart är 6 år). Exet kommer tillbaka till bordet och ser detta. Hon börjar med att skrika och skälla ut min mor. Därefter kastar hon två tallrikar över bordet. Då jag blivit vittne till hela skådespelet tar jag naturligtvis min mors parti. Det finns gränser hur man beter sig.
    Det har kastats mer saker genom åren då hon inte kunnat lägga band på sin ilska. Tallrikar och glas har åkt både i väggar och i golvet. Lägg till att hon dessutom har en dålig självkänsla eftersom hon söker bekräftelse hos andra i frågor gällandes sin egen person.

    Min bedömning är att hon lider av Emotionellt instabil personlighetsstörning och att det är den impulsiva typen. Det ska dessutom läggas till handlingen att hon blivit mobbad under sin uppväxt. Nu kanske någon klok människa tänker...du är ingen psykolog och kan inte fastställa detta på dessa grunder! Naturligtvis kan jag inte göra detta... det fattar ju vem som helst.

    För ca två månader var jag hemma hos exet och fikade eftersom hennes äldsta son precis fyllt 18. När jag var där (min son bor ju också där 50% eftersom vi har delad vårdnad) så såg jag ett hål i en dörr. När jag frågade dottern om hålet så svarade hon att mamma (exet) och hennes brorsa (18-åringen) tjafsat och att mamman gjort hålet när hon sparkade på dörren.

    Jag har försökt att fråga exet om detta med hennes impulsiva beteende. Att hon inte kan hejda sin ilska. Men svaren som kommit från henne har varit att hon mått dåligt under vår relation och mår bra idag. Jag har även påtalat att hennes agerande varit innan, under och efter vår relation. Men jag har inte fått något svar som jag känt som tillfredsställande.
    Jag har helt enkelt vänt mig till socialtjänsten och gjort en orosanmälan då jag är orolig för min sons välbefinnande.
    Nu är det ju inte helt enkelt som ni alla kanske förstår. Dels för mig att göra en anmälan av detta slaget och dels så förstår jag ju innebörden. Exet kommer ju neka till allt och försöka svartmåla mig så mycket hon kan.

    Mötet var för tre dagar sedan. Jag la fram min sak så tydligt jag kunde men ingen verkade riktigt se det hela på samma sätt som mig tycker jag. När jag påtalade om den möjliga diagnosen hos exet så gick det inget vidare tycker jag. Dels fick jag tillbaka direkt från exet att även jag kunde väl ha en diagnos? Sen så tyckte hon att det var kränkande att få höra något sådant. Det värsta tyckte jag nästan var när en av tjänstemännen sa: -hade någon sagt något i den stilen till mig så hade även jag tagit detta på ett kränkande sätt.
    Det den där stollen inte vet eller fattar är att alla som levt med en människa som har en diagnos i form av Borderline eller Emotionellt instabil personlighetsstörning är rejält kantstött. Det tar något helt enormt på det egna psyket eftersom man får stå ut med väldigt mycket. Visst... man ska naturligtvis inte kasta ur sig att folk har diagnoser men vem upptäcker dom om inte dom som står närmast?'

    Nu tror jag ni fått en hyffsad bild av det hela. Ett ex som jag har delad vårdnad med min son om. Hon har en förmodad diagnos (problemet är att hon inte vill kännas vid eller kolla upp detta) och att jag är orolig när min son är hos henne pga. hennes aggressiva impulser i hemmet. Snälla kloka familjelivkamrater... vad kan jag göra mer för att dels få exet att förstå min oro och dels få henne att "ta tag i sig själv" för att få bukt med sina problem?
     

  • Svar på tråden En misstänkt diagnos... vad gör jag nu?
  • trollmeg

    Jag tror du ska undvika att nämna diagnosen i fortsättningen. Just eftersom det inte fallit väl ut och att du som lekman inte kan ställa en diagnos. Sedan tror jag säkert du har rätt. Jag har läst att många ggr är det så att personer med personlighetsstörningar sällan får en diagnos eftersom de ofta inte ville det själva. De kan även lura psykologerna. Man kan tycka att de borde lyssna mer på den som lever/har levt med personen ...

    Istället tycker jag att du i dina kontakter med socialen ska fokusera på hur din son mår. Beskriv vad hon gör för något som påverkar hans välbefinnande. Var saklig bara och berätta det du vet. Socialen har ju endast till uppgift att de till barnets bästa. Vill ditt ex inte ha hjälp för egen del kan de inte ge henne det. Men de kan ställa krav angående barnet.

    Hur vill du ha det med vårdnanden? Vill du att barnet ska bo mer hos dig? Är hon beredd att ta ett samtal hos familerättten?

    Jag sitter själv i en sits med ett ex som jag också tror har  någon diagnos, men jag vågar inte uttala det. Mycket problem är det dock och soc kan inte göra mycket praktiskt i utan ställer krav på mig. Jag får ta ansvar för vad som händer när hon är hos exet känns det som. Jättesvårt. Vill hellst inte ha en vårdnadstvist ...

  • Litet My

    Eeeeh, man kan väl knappast sitta och egenhändigt komponera ihop diagnoser på folk och sedan på allvar tro att personen ifråga skall tycka det är okej. Definitivt kränkande som tjänstemannen sa.

  • Richard71
    trollmeg tack för rådet! Jag ville gärna ha råd och tips från folk med bra omdömen. Du verkar kunna se scenariot framför dig antar jag.
    Det kan bli tal om familjerätten...jag får avvakta vad socialnämnden säger först. Dom ska ta ett beslut om det ska bli en utredning först som jag fattade det hela.
  • Richard71
    Litet My... nu ska jag lära dig några saker! Först och främst så ska väl en tjänsteman från socialnämnden INTE sitta och ge sina privata omdömen i ett arbetsrelaterat fall som detta. Sen så har jag nämnt i min text att jag INTE är en utbildad psykolog. Men i dom allra flesta fall när denna diagnos upptäcks så är det anhöriga/familjemedlemmar som slår larm om detta. Jag bad om kloka råd vad jag kan göra nu... inte råd och omdömen från folk som vill döma mig!
  • Litet My

    Richard71: Hur mycket du än läser eller tror så kan du fortfarande inte sätta en diagnos på egen hand. Tycker absolut tjänstemannen gjorde rätt som sa ifrån när du satt och kränkte en annan människa så.

  • Litet My

    I övrigt ska du gå ett riktigt gott råd, när du sitter i sådana möten, förhåll dig saklig, ta fram konkreta saker. Inte haspla ur dig hemmagjorda diagnoser emot motparten. Det får snarare dig själv att hamna i dålig dager. I övrigt finns det många ev diagnoser som kan ge ungefär samma "humör" ditt ex har, vad eller ens om hon har någon är inte du kapabel att diagnosticera. Då är det bättre att vara saklig.

  • Richard71

    Suck! Jag bad om goda råd...inte något trams Litet My. Du var inte på mötet så du vet ju självklart inte vad jag "hasplat" ur mig. Du vet inte ens om jag varit saklig eller inte.
    Tycker du av min text att döma att jag "ställt en diagnos"  ur intet. Då kan jag meddela dig att människan vi pratar om med råge uppfyller "kraven" eller "kriterierna" för att falla inom ramen för diagnosen. Jag är orolig för min son...det är vad detta handlar om. En sak ska du veta... har man levt med en människa med en okontrollerbar aggressiv impuls eller en med en "eventuell diagnos" så är det i mina ögon ovidkommande om någon tar detta som kränkande när man tar upp detta till ytan. Den som varit utsatt för detta beteende har lidit redan ska du veta. Och i mitt nuvarande fall är jag orolig för min son!

  • Litet My

    TS: Nu råkar jag både ha jobbat med och har utbildning inompsykiatri och nej man kan inte egenhändigt läsa sig till vad någon har eller inte. Det är inte för inte det krävs en lång utbildning för att öht få diagnosticera, läser man om diagnoser och främst personlighetsstörningar ser man också att gränsen mellan störning och personlighetsstörning är hårfin. Nog om det. Om du nu är orolig för din sin som du påstår dig vara gör du dig en rejäl otjänst att leka hobbypsykolog. Fortfarande måste man lägga fram sakliga punkter utan att hoppa på den andra föräldern för att verka trovärdig något som du oavsett misslyckades rejält med eftersom tjänstemannen tom sa till dig. Smutskastning är otroligt vanlig mellan separerade par, bara det att du gjorde anmälan ses av många socialarbetare som en smutskastningskampanj föräldrar emellan (även om det kanske inte alls stämmer). Är du smart och nu verkligen bryr dig om din son så fokusera på honom, hans mående, hur han skall stöttas och få bästa tänkbara hjälp och resonera utefter hans bästa, inte på att egenhändigt diagnosticera mamman vilket i sammanhanget är totalt irrelevant. Har du pratat med skolan? Andra som kan anmäla eller styrka det du säger. Läser man din TS handlar tyvärr väldigt lite om barnet. Nej jag var inte med på mötet men oavsett så verkade ju inte ditt sätt vare sig göra dig trovärdig eller att du fock någon förståelse.

  • Richard71

    Varför gör du dig själv denna otjänst Litet My? Du nämner att du har utbildning inom det psykiatriska området? Du försvarar en tjänsteman som uttalar sig privat i ett känsligt ärende? Du säger till mig som är pojkens pappa att bry mig om min son?  Du tycker att jag leker hobbypsykolog?
    Om du ser på det i ett perspektiv som vi "normala" föräldrar kanske gör... har människan diagnosen så är det svaret samt lösningen på VARFÖR det som har hänt har hänt! Du säger att det är irrelevant? Är inte det väsentligt om en människa uppvisar ett aggressivt beteende och man hittar orsaken till detta för att kunna få ett stopp på det hela? Har jag missat något här?
    Och snälla du... OM du nu varit inom det psykiatriska området, då vet väl du att man inte ska döma eller kritisera människor som inte mår bra?

  • Litet My

    TS: Du verkar inte kapabel att förstå, soc gör inga bedömningar utefter om en förälder har diagnos eller inte. Det finns många föräldrar som har tex Borderline och fungerar som förälder. En diagnos är inget kvitto på att man är en dålig förälder. Soc kan inte tvångsvårda eller tvångsutreda så vad vinner du på att trycka på om en hittepådiagnos? Ingenting alls. Inte heller att säga att du mår dåligt i detta läget har det inget med barnets välmående att göra just nu. I dagens läge och efter anmälan bör du kunna ta fram saker som styrker din anmälan. Det blir inte trovärdigt utefter barnets bästa att du trycker på om en ev diagnos på mamman och ditt eget dåliga mående. Tänk på barnet istället. Och nej, en diagnos är inte lösningen på saker som fu tycks tro, en möjlig förklaring till en del saker, javisst men bakom diagnosen finns en människa, med en egen ryggsäck, en orsak till sitt betende och en personlighet samt ett temperament. Vilket inte alls måste handla om en diagnos även om jag vet att många okunniga idag stämplar både vänner, barn och partners med diagnoser de läst sig till. Saken är den att när man kommer ut och jobbar med psykiskt sjuka så säger det man läst inte speciellt jättemycket då alla är individer. Sedan finns det totalt hopplösa, korkade och aggressiva människor utan att den kan diagnosticeras. Men oavsett jag ser inte speciellt mycket av egna lösningar att hjälpa barnet i dina inlägg, enbart någon som just nu vill "kasta skit" på den andra föräldern vilket ju en socanmälan inte har med att göra eller handlar om utan enbart barnet.

  • Litet My

    Och jo en tjänsteman får mycket väl uttrycka sig så om det behövs. Det finns inget fel i det. Att reagera på att du sitter och föreslår diagnoser för ditt ex på ett möte med soc hade de flesta reagerat på.

Svar på tråden En misstänkt diagnos... vad gör jag nu?