• Anonym (84an)

    någon mer som har svårt att skaffa syskon till en -09?

    Startar denna tråd för att se om det finns fler där ute som försöker skaffa syskon till din 09? Alla vi känner har redan hunnit med ett eller två syskon. Vi har ej känt oss mogna pga studier/arbete på annan ort/sjukdom. Men okt -13 togs spiralen ut och vi plussade direkt. Blev fick mf i v 8. Efter detta har det ej tagit sig. Känns då tufft att försöka ladda om och ladda om utan resultat.

    Skulle gärna vilja höra från andra

  • Svar på tråden någon mer som har svårt att skaffa syskon till en -09?
  • jomso

    Vi försöker skaffa syskon till vår -10 (februari). Har inte heller känt oss redo förrän nu och har försökt sen januari då spiralen togs ut. Längtar så men blir lika ledsen/frustrerad varje gång mensen kommer...

    Alla kompisar har som sagt redan fått syskon och frågorna om när vi ska ha nästa har haglat de senaste två åren... Vågar knappt berätta att vi försöker...

    Längtar er stora efter syskon? :)

  • Blåsippan84

    Känner också igen mig väldigt mkt. Fick också mf efter 7 v. Både mf och vår son född -09 blev till på första. Men nu är vi inne på 7e försöket utan plus. Känns jäkligt hopplöst. Blir alltid så ledsen när mensen dyker upp å om vi inte hade fått mf hade vi haft syskon nu.

    Vår son har sista 1,5 åren pratat om syskon. När kompisar fått syskon undrar han varför mamma inte är gravid. Är inte så lätt svarar jag då . Har ni haft det lätt att gå första ?

  • jomso

    Åh det är så svårt att förklara för de små varför de inte har syskon som dom andra barnen :( Vår tjej pratar ofta och mycket om bebisar och bebisar i magen osv, och då känner man sig ju aningen mer stressad att få till ett...

    vår tjej var inte planerad, så jag vet inte riktigt hur lätt det gick. Jag blev gravid 8 månader efter att jag slutat med p-piller och eftersom vi inte försökte aktivt att få barn så gissar jag att det gick ganska lätt eftersom hon blev till ändå :)

    Vi hade ju såklart pratat om risken med att inte ha skydd och var ju överens om vad vi skulle göra OM det skulle hända, så hon var ju fortfarande enormt välkommen ;)

    Knepet kanske är att göra som bm sa till mig när jag tog ut spiralen "tänk inte så mycket på det"... Meeen det är verkligen inte så lätt...

    kör ni med äl-tester eller räknar ni dagar?

  • Blåsippan84

    Nej precis. Inte tänka på det, det tipset har man hör. Inte lätt inte.

    Vi sa också med sonen, blir det så blir det. Men det blev direkt.

    Har gjort lite olika. Vissa månader har jag kört äl test. Men sen när det ej blivit ngt har jag struntat i det några månader. Får värk vid äl så ibland har jag testat just då jag har ont för att verkligen bekräfta att jag har äl. Har en ganska konstant cykel. Ibland skjuts den någon dag. Som denna mån. Skulle haft äl i mån men fick det nog i lör. Hade ej möjlighet att testa men hade värk. Hade heller ej möjlighet att sexa till det då utan vi fick till det tis, tors, fre och sön runt äl. Men känns som ngt är obalans så tror ej vi lyckad denna månad.

    Kör ni äl test?

  • jomso

    Vi har kört med äl-test två gånger, men jag tycker dom är lite luriga att läsa av... Försöker att även lyssna på kroppens signaler även om jag inte har så tydliga äl-symtom...

    Vilka tester har du kört och tycker du dom funkat bra?

    När har du bim nästa gång?

  • Blåsippan84
    jomso skrev 2014-08-04 08:23:55 följande:

    Vi har kört med äl-test två gånger, men jag tycker dom är lite luriga att läsa av... Försöker att även lyssna på kroppens signaler även om jag inte har så tydliga äl-symtom...

    Vilka tester har du kört och tycker du dom funkat bra?

    När har du bim nästa gång?


    Först köpte jag stickor men det är ju så svårt att kolla när det verkligen är starkt. Sen köpte jag clear blue lila. Där blinkar gubben när man närmar sig äl å sen blir det fast gubbe vid äl. Körde de en mån. Sen köpte jag clear blue rosa. Där blir det en glad fast gubbe vid äl. Annars är rutan tom. De kör jag ibland när jag bara vill testa det jag tror jag känner. Så ej kört slaviskt mer än en mån i vintras. Men tycker det är mkt pengar om man skulle köra varje dag efter mens mån efter mån .

    Denna mån hade jag äl värk förra lör. Enl kalendern skulle jag haft äl förra mån. Bortrest lör å mån men hemma sön å då tog jag äl test som var blankt. Så jag tror äl var förra lör. Så då borde mensen dyka upp i helgen som kommer. Efter mitt mf har jag så konstigt att jag får lite mens flytning 3 dagar innan mens. Sen stoppar det helt i ett par dagar. Då har jag ibland hoppats att det ändå är ngt men sen dyker mensen upp. Men nu har jag lärt mig att kroppen är så. Men ej kul . När har du BIM? Hur fick ni till det med sexandet runt äl ?
  • jomso

    Ja jag har kört med stickor, vill inte riktigt lägga ut en förmögenhet varje månad

    Alltså min förra cykel var helmysko. Vid äl (runt 12 juli) fick jag sjukt ömma bröst och det får jag aldrig runt äl annars och det avtog mer och mer ju närmare bim jag kom. I vanliga fall får jag massa pms-symtom som jag typ varje månad har tagit för gravsymtom, ömma bröst, molvärk och svullen mage, metallsmak i munnen, superkänsligt humör osv. Men inte denna gången. Hade inte ens mensvärk under mensen som kom ca tre dagar tidigare än beräknat. Men nu efteråt har molvärken kommit och magen känns spänd och gasig :-/

    Eftersom vi var på semester runt äl så blev det inte sex mer än två gånger...

    Har förväntad äl enligt min app på söndag (10/8), så vi får väl se om denna cykel blir likadan... Ibland förstår jag mig inte på kroppen...

  • Miini

    Har en son född -10 som inte var planerad. Ensamstående med honom.

    Nu har jag en underbar sambo och vi försöker få barn. Sambon har ganska många misslyckade försök bakom sig med sitt ex och jag har en släkthistoria med mkt tidigt klimakterium (min mamma kom i klimakteriet som 29-åring). Jag är nu 26, sambon 31 och jag börjar känna att klockan tickar. I år var andra födelsedagen som sonen önskade sig en storasyster och en bebis i present.

    I min bekantskapskrets var jag först med att få barn. Nu har nästan alla jag känner hunnit få ett och två barn medan vi fortfarande längtar.

    Idag hade jag dock min första äggviteflytning på nästan ett år (har alltid tydlig äggviteflytning i samband med äl) så jag hoppas att det släpper ett ägg den här gången och att det tar sig.

    Med sonen gick det nästan obehagligt lätt. Hade oskyddat sex typ två gånger (avbrutet samlag) och en gång när kondomen sprack (under loppet av ca 8 dagar). Tog ett dagen efter piller tolv timmar efter samlaget där kondomen sprack och två dagar senare började jag blöda. Sweet tänkte jag och trodde det var mensen, men icket. Det var en nidblödning och pang så var jag gravid. Tänk om det kunde gå lika lätt när man faktiskt PLANERAR att bli gravid!

  • Blåsippan84
    Miini skrev 2014-08-04 16:50:49 följande:

    Har en son född -10 som inte var planerad. Ensamstående med honom.

    Nu har jag en underbar sambo och vi försöker få barn. Sambon har ganska många misslyckade försök bakom sig med sitt ex och jag har en släkthistoria med mkt tidigt klimakterium (min mamma kom i klimakteriet som 29-åring). Jag är nu 26, sambon 31 och jag börjar känna att klockan tickar. I år var andra födelsedagen som sonen önskade sig en storasyster och en bebis i present.

    I min bekantskapskrets var jag först med att få barn. Nu har nästan alla jag känner hunnit få ett och två barn medan vi fortfarande längtar.

    Idag hade jag dock min första äggviteflytning på nästan ett år (har alltid tydlig äggviteflytning i samband med äl) så jag hoppas att det släpper ett ägg den här gången och att det tar sig.

    Med sonen gick det nästan obehagligt lätt. Hade oskyddat sex typ två gånger (avbrutet samlag) och en gång när kondomen sprack (under loppet av ca 8 dagar). Tog ett dagen efter piller tolv timmar efter samlaget där kondomen sprack och två dagar senare började jag blöda. Sweet tänkte jag och trodde det var mensen, men icket. Det var en nidblödning och pang så var jag gravid. Tänk om det kunde gå lika lätt när man faktiskt PLANERAR att bli gravid!


    Förstår att ni känner stress ang detta med tidig klimakteriet. Har din sambo gått någon utredning med någon tidigare sambo om han också har svårt att få barn?

    Hur länge har ni försökt? Borde få hjälp tycker jag ang er bakgrundshistoria.

    Själv har jag äl+11. Fick för mig att ta ett tidigt gravtest. Blankt. Mår skit idag. Hur gör man barn egentligen? Fattar ej då vi har sex runt äl flera ggr. Aldrig ett frö som vill sätta sig!! 10 mån av försök + ett mf. Jäkla skit!! Arg och jätte ledsen. Ser bara gravida och syskon överallt.
  • jomso

    Håller med dig Miini, varför ska det vara så svårt när man planerar det?

    Det finns ju fortfarande en chans att det tagit sig Blåsippan84, jag håller tummarna! Har du några symtom?

    Jag tog ett gravtest idag också pga min knepiga mage och inbillade trötthet. Trodde väl inte att jag var gravid eftersom jag haft mens, men ändå blev jag besviken när det bara var ett streck på stickan...

    Nu blir det banne mig barntillverkning varenda kväll denna veckan! Nån gång måste det väl ta sig!

    Skickar över en värmande kram till er båda!

Svar på tråden någon mer som har svårt att skaffa syskon till en -09?