• Anonym (Stude­ntmamm­an)
    Äldre 31 Jul 22:47
    321 visningar
    5 svar
    5
    321

    Studera och ta ut FP

    Hejsan! Jag är fast anställd, men ofta tjänstledig antingen pga föräldraledighet eller pga av studier (läser ett 5 årigt program) med studiemedel. Jag har ett högt SGI som jag är MYCKET MÅN OM ATT SKYDDA. Nu har dom på mitt program gjort om studieordningen medan jag var föräldraledig så jag måste därför göra några kompletteringar. Det är för få poäng för att få studiemedel just för dessa få kurspoäng. Så hur skyddar jag min SGI under dessa ca 2 veckor? Kan jag ta ut lägsta belopp dagarna (de 90 dagarna i föräldrapenningen)? Det är heltidsstudier, men jag kommer inte vara ifrån barnen mer än någon timme per dag. Kan jag alltså plocka ut föräldrapenning samtidigt som jag är inskriven på denna kurs? Är som sagt otroligt mån om att skydda mitt SGI så vill gärna ha svar på detta så jag vet om jag "vågar" göra dessa kompletteringar + tentan utan CSN och då i stället skydda min SGI med lägsta belopp föräldrapenning? Med vänlig hälsning

  • Svar på tråden Studera och ta ut FP
  • Äldre 1 Aug 09:26
    #1

    Hej!

    Ja, du kan skydda din SGI genom att ta ut föräldrapenning fem dagar/vecka. Det spelar ingen roll om du tar ut dagar på sjukpenning- eller lägstanivå. Det viktiga är att det inte blir något glapp mellan period med studiestöd och föräldrapenning.

    Du behöver vara tillsammans med barnet den tid som föräldrapenningen avser. För att få ta ut en hel dag på lägstanivå räcker det med att du är tillsammans med barnet 1/8 av din normala arbetsdag. Det går alltså att kombinera dessa dagar med att du studerar en del av dagen.

    Hälsningar
    Harry, handläggare

  • Anonym (Stude­ntmamm­an) Trådstartaren
    Äldre 1 Aug 16:40
    #2

    Gäller detta även om det rör sig om heltidsstudier? Jag beräknar att jag max kommer vara borta från barnen 5 timmar / dag då jag studerar på kvällarna när dom sover, men det går ju inte att "bevisa" då det står som heltidsstudier. Kan det bli problem att jag är registrerad på en kurs som avser heltidsstudier och samtidigt tar ut 5 hela dagar på lägsta nivå? Tack för ditt svar! :)

  • Äldre 4 Aug 11:54
    #3

    Hej!

    Nej, det är inget hinder att du studerar på kvällarna. Så länge du avstår arbete minst en åttondel och tar hand om barnet har du rätt till hel föräldrapenning på lägstanivå.

    Hälsningar
    Bo, handläggare

  • Anonym (Stude­ntmamm­an) Trådstartaren
    Äldre 5 Aug 09:27
    #4

    Alltså även om kursen står som heltidsstudier? Om jag är tillsammans med mitt barn mer än 1/8 av dagen, men ändå är registrerad på en heltidsplats alltså?

  • Äldre 5 Aug 11:35
    #5

    Ja, en förälder som bedriver bundna heltidsstudier kan normalt inte anses uppfylla kravet på att samtidigt vårda barn i den utsträckningen att föräldrapenning kan betalas ut. men
    om studierna är förlagda så att föräldern ändå kan anses uppfylla vårdnadskravet kan dock föräldrapenning betalas ut.
    Detta gäller generellt och bedöming görs i varje enskilt ärende.

    Hälsningar
    Mia, handläggare


     

Svar på tråden Studera och ta ut FP