• Äldre 1 Aug 01:58
    7617 visningar
    14 svar
    14
    7617

    Hur snabbt kan man byta arbete?

    Hej,
    Jag undrar vad ni anser är en rimlig tid att arbeta på ett jobb är innan man kan byta?

    Jag ska börja på mitt första arbete på måndag och jag känner redan nu att det kanske inte är helt rätt för mig av flera orsaker. Främsta anledningen är att jag fick flytta en bra bit från där jag bodde innan för att kunna få jobb. Jag vill tillbaka dit, men vill samtidigt inte förstöra arbetet och mitt CV och vara en dålig arbetstagare. Efter hur många månader kan man titta sig om efter ett nytt arbete? Ett halvår? Kortare tid? Längre? Kan jag redan nu börja spana efter "drömjobbet" i min gamla stad? 

    Jag inser att detta är väldigt subjektivt men jag vill ändå höra era åsikter.

  • Svar på tråden Hur snabbt kan man byta arbete?
  • Anonym (a)
    Äldre 1 Aug 02:02
    #1

    Du kan börja direkt.
    Du har ingen skyldighet att vara lojal mot ditt nuvarande jobb.

  • Äldre 1 Aug 07:31
    #2

    Om du jobbar över årsskiftet så kan du ju sedan skriva i cv:t att du jobbat där 2014-2015 så är det inte så uppenbart att det är kort tid (men självklart så måste du ju vara ärlig om de frågar).

  • Äldre 1 Aug 10:33
    #3

    Att vara ärlig är såklart en självklarhet. Om frågan dyker upp på en intervju så kommer jag självklart att säga som det är.

    Hur sköter man den prakitiska biten om man skulle få en intervju? Kan man be om telefonintervju efter arbetstid eller ska man vara "sjuk" en dag för att åka iväg? Det är som sagt en bra bit jag har flyttat och vill tillbaka igen.

    Var inne på hemsidan till ett av mina favoritföretag i förra staden och såg ett jobb där, men vet inte om jag borde söka. Jag kanske ska ge det här en chans? Men samtidigt tog jag det här jobbet för att det var det första som erbjöd sig. Precis när jag hade tackat ja fick jag en intervju på det ovannämnda favoritföretaget men kände mig tvungen att ta det.

    Jag är så förvirrad

  • Anonym (Stell­a)
    Äldre 1 Aug 10:43
    #4
    vivaldi skrev 2014-08-01 10:33:33 följande:

    Att vara ärlig är såklart en självklarhet. Om frågan dyker upp på en intervju så kommer jag självklart att säga som det är.

    Hur sköter man den prakitiska biten om man skulle få en intervju? Kan man be om telefonintervju efter arbetstid eller ska man vara "sjuk" en dag för att åka iväg? Det är som sagt en bra bit jag har flyttat och vill tillbaka igen.

    Var inne på hemsidan till ett av mina favoritföretag i förra staden och såg ett jobb där, men vet inte om jag borde söka. Jag kanske ska ge det här en chans? Men samtidigt tog jag det här jobbet för att det var det första som erbjöd sig. Precis när jag hade tackat ja fick jag en intervju på det ovannämnda favoritföretaget men kände mig tvungen att ta det.

    Jag är så förvirrad


    Du har absolut ingen "rätt" att vara sjuk för att gå på arbetsintervju. Om du sedan väljer att sjukskriva dig är upp till ditt eget samvete. Du får karensdag första dagen.

    När jag sökt nya jobb har jag bett om att få lägga intervjun tidig morgon eller sen eftermiddag för att kunna flexa/kompa och det har gått bra.

    Du är dig själv närmast och "måste" inte göra någonting. Men av hänsyn till en arbetsgivare som anställt dig och introducerar dig i arbetet, vilket ofta är kostsamt, så skulle jag ha sagt upp mig snarast (om jag fick det nya jobbet). Inte dragit ut på det.
  • Äldre 1 Aug 10:43
    #5

    Hej!

    Mina tre senaste jobbyten har skett efter 6 månader, 1,5 år och 1 år och 2 månader. Ingen har reagerat på detta i mitt CV. Idag byter alla jobb hela tiden.

  • Anonym (a)
    Äldre 1 Aug 14:58
    #6
    vivaldi skrev 2014-08-01 10:33:33 följande:

    Att vara ärlig är såklart en självklarhet. Om frågan dyker upp på en intervju så kommer jag självklart att säga som det är.

    Hur sköter man den prakitiska biten om man skulle få en intervju? Kan man be om telefonintervju efter arbetstid eller ska man vara "sjuk" en dag för att åka iväg? Det är som sagt en bra bit jag har flyttat och vill tillbaka igen.

    Var inne på hemsidan till ett av mina favoritföretag i förra staden och såg ett jobb där, men vet inte om jag borde söka. Jag kanske ska ge det här en chans? Men samtidigt tog jag det här jobbet för att det var det första som erbjöd sig. Precis när jag hade tackat ja fick jag en intervju på det ovannämnda favoritföretaget men kände mig tvungen att ta det.

    Jag är så förvirrad


    Nej du behöver inte vara helt ärlig, människor som är helt ärliga förlorar i slutändan. Får du en intervju så sjukanmäler du dig, svårare än så är det inte.
    Du måste börja tänka mer på dig själv, tänk så här Om det hade varit arbetsgivaren som haft liknande funderingar så hade dom inte brytt sig alls om någon lojalitet till dig utan kört sitt race till hundra procent.
  • Äldre 15 Sep 19:49
    #7

    Tänkte uppdatera nu när jag jobbat i ungefär en månad.

    Jobbet flyter på helt okej. Det var inte alls lika spännande och roliga arbetsuppgifter som jag trodde men slutprodukten verkar intressant.

    Arbetskamraterna är okej men inte mer än så. Det är svårt att komma in i gänget då jag är yngst och inte har så mycket gemensamt med dem. Då alla andra är inne i familjelivssnurran så är det ingen som hittar på eller vill hitta på något utanför jobbet och jag har inte hittat något umgänge utanför jobbet än. Mitt liv känns så tråkigt!

    Jag saknar mitt gamla liv och framförallt min pojkvän och mina vänner. Det känns inte som att det räcker för mig att besöka dem på helgerna. 

    Summa summarium: Jag vill ha lite pepptips. Hur ska jag stå ut? Hur ska jag hitta ett nytt jobb? Jag känner mig jätteskyldig när arbetsgivaren lägger ner så mycket tid och pengar på mig när jag redan nu känner att det inte är rätt. Jag försökte verkligen gå in med en positiv attityd, men det går inte...

  • studen­tska
    Äldre 18 Sep 23:13
    #8

    Kan du inte försöka gå en kvällskurs t.ex., nu drar ju många studiecirkelförbund igång sina kurser? Då får du träffa lite nytt folk och det kan göra underverk. Du kanske redan har något som intresserar dig eller så kan du prova på något nytt och spännande. Kanske kan du gå en kvällskurs i något som stärker ditt framtida CV? Eller gå med i en förening med något som intresserar dig. Att få en aktivare fritid hjälper oftast till särskilt när man flyttat bort från allt och alla och det kan ge lite nya kontakter och vänner.

    Det är svårt och tufft att flytta till en ny stad och lämna allt bakom sig men kämpa på ett tag i alla fall och tänk på att det du gör nu tar dig ett steg närmare nästa jobb. Kan du inte bjuda dit några vänner el. pojkvän över en helg så att du slipper åka varje helg?

    Lite beroende på vart du bor kan du kolla in sajten citypolarna.se där du kan  hänga med på aktivitter eller lägga upp egna, men de är inte aktiva i alla städer. Eller får du lägga ut en tråd här om att du vill ha fikasällskap nån kväll.

  • Steven­Diese
    Äldre 18 Sep 23:16
    #9

    Jobb brukar vara rätta tråkiga de första månaderna, relationerna till kollegorna med. Men det löser sig, så fort du börjar känna dig trygg och bekväm där.

  • Äldre 25 Sep 17:58
    #10

    Ja, hobbies har jag försökt med. Jag har nu gått med i en kör och har bollsport med några från jobbet en dag i veckan. Annars så tränar jag mest på gym och sitter framför datorn, men det räcker ändå inte riktigt.

    Helgerna har jag sett till att boka upp med besök till/och från vänner och familj men det är roligare för mig att åka tillbaka där jag känner alla tycker jag personligen.

    En annan sak som har dykt upp är att företaget som jag arbetar på ska expandera och då i samma stad som jag studerat i! Enligt interna källor ska de börja rekrytera nu under hösten men inget har kommit upp än. Jag tänker att om de börjar sen höst/vinter med att rekrytera så börjar man inte jobba förrän tidigast årskiftet. Om det skulle dyka upp en passande tjänst för mig i min hemstad så skulle det väl inte vara helt orimligt att söka den och om jag får den har jag ändå arbetat ett halvår kanske. Men hur gör man då i det fallet med referenser? Kan man verkligen ha mitt nuvarande jobb som referens? Och om jag inte har det, är det inte konstigt att jag inte har då om jag skulle byta jobb internt? Hur gör man? Knallar man in till chefen när man har sökt eller kanske när man fått en intervju (OM man får det) och berättar och säger som det är: att den främsta anledning till byte är hemlängtan?

  • Äldre 30 Sep 09:30
    #11

    Kan du inte åka på konferans och få knulla lite? 

  • Äldre 24 Oct 21:39
    #12
    vivaldi skrev 2014-09-25 17:58:03 följande:

    Ja, hobbies har jag försökt med. Jag har nu gått med i en kör och har bollsport med några från jobbet en dag i veckan. Annars så tränar jag mest på gym och sitter framför datorn, men det räcker ändå inte riktigt.

    Helgerna har jag sett till att boka upp med besök till/och från vänner och familj men det är roligare för mig att åka tillbaka där jag känner alla tycker jag personligen.

    En annan sak som har dykt upp är att företaget som jag arbetar på ska expandera och då i samma stad som jag studerat i! Enligt interna källor ska de börja rekrytera nu under hösten men inget har kommit upp än. Jag tänker att om de börjar sen höst/vinter med att rekrytera så börjar man inte jobba förrän tidigast årskiftet. Om det skulle dyka upp en passande tjänst för mig i min hemstad så skulle det väl inte vara helt orimligt att söka den och om jag får den har jag ändå arbetat ett halvår kanske. Men hur gör man då i det fallet med referenser? Kan man verkligen ha mitt nuvarande jobb som referens? Och om jag inte har det, är det inte konstigt att jag inte har då om jag skulle byta jobb internt? Hur gör man? Knallar man in till chefen när man har sökt eller kanske när man fått en intervju (OM man får det) och berättar och säger som det är: att den främsta anledning till byte är hemlängtan?


    Nu är jag här igen. Ytterligare en månad har gått och arbetsfronten har inte förbättrats något nämnvärt.

    Jag börjar komma in mer i arbetsuppgifterna, eller åtminstone tror jag det. Jag har ingen aning om jag gör rätt eller fel för min företrädare (och tillika upplärare) inte har tid att gå igenom och kontrollera och ingen av de andra i min arbetsgrupp heller. Men jag antar att det ska vara så, att man ska lita på sina egna resultat.

    Min företrädare har egentligen en 50% tjänst som stöd hos mig och 50% på sin nya avdelning, men i praktiken är det snarare 5/95. Chefen är nästan aldrig inne utan sitter i möten hela dagarna eller är ledig. Han kallade in mig på kontoret häromdagen och förklarade att de skulle anställa en konsult from december som skulle hjälpa mig i mina uppgifter och jag undrar om det verkligen är den bästa lösningen då konsulten själv kommer att vara relativt ny på området. Chefen sa åt mig att bita ihop bara. Vilket jag gör.

    Kollegorna är okej, men inte mer och jag har ännu ingen chans till någon bekantskap utanför jobbet. Detta har lett till att jag spenderar så mycket tid borta från min arbetsort som möjligt. Jag mår inte bra av att vara så isolerad.

    Jag fick kontakt med förgreningen av företaget i min gamla hemstad och de lät jätteintresserade. Jag har nu blivit inbokad för en informell lunch med chef och medarbetare där vi ska diskutera vad jag har gjort och vad jag vill göra. Det låter som att de är ganska intresserade, eller hur? Jag vet dock inte riktigt vad jag ska säga då jag har jobbat så pass kort tid och inte direkt presterat något.

    Och sen är det det där läskiga med att berätta för chefen ifall man skulle få ett jobb på det nya stället. De har ju gjort så många investeringar i mig, men samtidigt så stannar jag ju inom företaget så investeringen "försvinner" inte. Hur funkar det med uppsägningstid internt? Finns det? Eller avtalar man om det? 
  • Anonym (nyfik­en)
    Äldre 8 Apr 17:11
    #13

    Hur gick det sen???

  • Äldre 23 Apr 19:34
    #14
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-04-08 17:11:20 följande:

    Hur gick det sen???


    Jag fick jobb på samma företag i min gamla hemstad och har nu jobbat där i snart en månad. Det känns mycket bättre även om det såklart tar tid att komma in. Jag trivs bättre då jag har personer att umgås med utanför arbetet och jag tror att framtiden blir ljusare för min del.
Svar på tråden Hur snabbt kan man byta arbete?