• Anonym (föräl­der)
    Äldre 1 Aug 03:08
    1334 visningar
    3 svar
    3
    1334

    låna upp på huset trots låg inkomst?

    Det finns idag ett lån på mitt hus på 70 tusen ungefär. Värderat till 550000 i dagens läge.
    jag funderade på att försöka låna upp 100000 på huset (så det totalt blir 170000 i lån) för renovering av kök.
    Problemet är att jag har föräldrapeng som inte är så hög och min sambo studerar och därmed inte har jätte mycket i inkomst.
    är det då svårt att låna upp en del på huset? Min föräldraledighet varar ju inte dör evigt heller så inkomsten blir ju mycket bättre om 1,5 år igen, men det är nu vi skulle ha tid och möjlighet, samt behov av att få ordning på köket. Samt vi skulle ha råd med lånekostnaden utan problem ändå.
    Men hur hårda är de på inkomsterna när man äger huset från start? Dvs mer eller mindre här då.
    Swedbank jag använder för övrigt.

  • Svar på tråden låna upp på huset trots låg inkomst?
  • Äldre 1 Aug 06:55
    #1

    Har du en tillsvidare tjänst som du är föräldraledig ifrån?
    Har din man en tillsvidare tjänst som han ärr tjänst ledig ifrån för att studera?

  • Anonym (Olika­)
    Äldre 1 Aug 07:24
    #2

    Banker ser lite olika på föräldraledighet. När jag var föräldraledig och min sambo hade ett nystartat företag som gick bra så kontaktade vi en bank för att vi ville flytta våra bolån och blev då nekade att få låna 800 000. En månad senare kom vi på att vi ville köpa ett hus och kontaktade en annan bank där vi kunde få ett lånelöfte på 4 miljoner. Skillnaden var att den första banken räknade sambons inkomst som 0kr (han tog ut pengar motsvarande en lön på 30 000) och de räknade inte alls på min lön (som var ca 35 000) utan enbart på föräldrapenningen. Så om din nuvarande bank säger nej så kan du kontakta en annan barnl och se vad de säger. Är lite olika hur banker räknar CSN också. Om banken räknar det som 0 så behöver du ha antagligen ha en nettolön på över 18 000 för att få låna då de brukar räkna att man ska ha ca 7000 per vuxen och 4000 per barn efter att lånet är betalt.

  • Äldre 1 Aug 08:46
    #3

    Det beror inte bara på inkomst. När vi skulle köpa hus hade vi en total inkomst på cirka 25 000 kr efter skatt, med tre barn. Det var dock inga problem för oss att få lånelöfte på en miljon ändå, för att vi hade sparat undan en del och inga andra lån, så jag antar att banken såg att vi var "duktiga" på att sköta ekonomin.

    Så det bästa är att sätta sig med en bankman och förklara läget, säga vad ni tycker och tänker. Då bör det gå få lån tror jag.

Svar på tråden låna upp på huset trots låg inkomst?